Из горњег пописа Старих Влаха у Лици видимо да су листом сви беземљаши. Ово беземљаштво би значило да су најкасније стигли и да нису успјели још добити свој дио земље. Условно, могли би помислити и да се радило о пастирима, па им земља није ни додјељивана.
По именима би се за неке могла претпоставити католичка вјера (рецимо Дујам, Маријан, Шимун), а за неке православна (Вукосав, Јован, Тодор).
Међутим тек анализа њихових презимена може да открије о којој се ту групи становништва ради.
Свакако најупечатљивије презиме од наведених је Херендаш. Не тако чест облик. И данас присутан на острву Рабу, као презиме Херенда. Још 1433. међу вођама личких Влаха помиње се Иван Херендић.
"Gotovo u isto doba kad Vlasi na Cetini, i Vlasi u Lici dobili su svoj status (1433). Ti Vlasi na severnim ograncima Velebita imali su svoju opštinu. U jednom aktu koji su izdali franjevačkom samostanu više današnjeg Metka nalazimo imena članova tamošnjeg vlaškog ““stola": knezovi Antun Tukvić i Ivan Herendić, vojvoda Paval"
U Lici, god. 1433. srpnja 16. Glavari hrvatskih Vlaha čine “slobodščinu imanju crkve svetog Ivana u Lici na gori Velebitu. Mi Anton Tuković i Ivan Herendić, knezi, vladiki, Paval voivoda, i sudci Vlaški, po imeni: Dian Mušković, Jurai Ružić, Matiaš Vlkotić..."
Ради се дакле о тзв. угарским или краљевским Власима, који су на подручју Угарског краљевства били насељени прије доласка Турака и којих је највише било у Сјеверној далмацији (тзв. цетински власи) и Лици (Велебит). Многи хрватски аутори су ове ране влахе на западу настојали приказати као аутохтоно кроатизовано романско становништво, међутим сасвим је извјесно да и ови власи представљају само рану дијаспору херцеговачких и рашких влаха, о чему је писао Богумил Храбак. (у истом документу са Херендићем на Велебиту пописан је и Томаш Аладинић, директна веза са столачким селом Аладинићима).
Анализа осталих презимена и списка, такође би могла да упути на оближње далматинско-личке крајеве: презиме Булаја је присутно код Срба у Далмацији у околини Скрадина, презиме Сегојевић се јавља у документима на подручју Сињске (цетинске) крајине, Прерадовићи (Преради) у Почитељу Госпић, Оливерић је српско презиме из Смоковића (Задар),Чалићи (Ћалићи) су и Срби у Лици, а 1538. једни власи Чалићи су пребјегли из Мушковца (Обровац) у горње Покупље, Павелићи католици су присутни на цијелом личком подручју. Два презимена је мало теже дешифровати : Stijn и Vostarenicz. Уколико се код овог другог не ради о Оштарићима са Раба.
U ове "старе влахе" свакако треба убројити и Влахе Истрије у пописима Сјеверне Далмације, који су се пред Турцима 1520-тих из Далмације повукли у Истру, али су се брзо повратили. Мислим да је овај слој влаха ( које би можда најисправније било назвати угарски власи) значајно учествовао у етногенези српског народа у Крајини, али и буњевачке католичке популације која се данас сматра Хрватима.
Остаје питање, како је аустријски пописивач 1712. године јасно могао разлучити Старе Влахе од осталих Срба и Буњеваца, и по чему. Да ли су се они сами тако изјаснили, да ли је било нешто у начину њиховог живота, гардероби, говору што их је јасно одвајало од осталих. То остаје за размишљање.
Напомена: сви горе наведени помени назива "власи", писани малим или великим словом,односе се превасходно на социјални, а не на етнички статус.