У немањићкој Србији нису постојала црвена слова.
Код Грка не постоје ни дан данас. Погледај било који грчки календар.
Ми не живимо у немањићкој Србији, а ни у Грчкој.
Али, поређења ради, црвена слова постоје на пример у руској и бугарској цркви.
И шта се тиме доказује што их негде има, а негде нема?
По мом мишљењу, постојање нарочитих литургијских дана у помесној цркви је богатство те цркве, а не нешто за осуду.
То што је наша Црква неким светитељима указала посебну, литургијску почаст, ја доживљавам само као нешто добро. Камо среће да је више оваквих дана у црквеном календару.
Када ће се служити Литургија одређују епископ, свештеници и верни народ у договору.
То нема везе са "црвеним словом". У неким манастирима и храмовима се служи Света литургија сваки дан, без обзира какво је "слово" тог дана.
Не може се то разрезати неком одлуком Синода за све и свуда.
Може. Не одлуком Синода, већ Светог архијерејског сабора.
Иначе, шта? Требало би да нема никаквих правила? И у средњем веку је Сабор епископа доносио одлуке о канонизацији, правилима богослужења и сличним црквеним стварима. Ко и како би, по теби, требало да доноси овакве одлуке? Онако, скупи се народ на ливади, па бира, сваки у свом селу, које ће бити црвено слово и да ли ће уопште бити црвених слова и када ће се служити Литургија? Чему онда епископи, чему Сабор, чему Црква?
Јесу ли правила вере и исповедања вере и богослужбена правила доносили људи онако стихијски или свети оци на васељенским саборима?
Литургијска успомена претпоставља да народ долази масовно на Литургију у те дане. Који је смисао служити Литургију пред празном црквом?
Хоћеш овим да кажеш да су цркве празне на Литургијама у дане посвећене светим оцима Василију и Петру? Не знам где ти живиш, али, по свој прилици, нисмо из истог света... Овде где ја живим, цркве су пуне на дан кад се прослављају ова два светитеља. Добро, ако је радни дан, не баш толико пуне, али увек буде доста верног света.
Ево неких старијих српских календара
Ни за ово ми није јасно шта си тиме хтео рећи... Календари из 19. века Књажевине / Краљевине Србије су закуцани до краја света? То је оно право и коначно и нема одступања ни промене?
Но, видим, не смета ти нпр. то што Свети Кирило и Методије у тим календарима нису били црвено слово, а сад јесу. Али Свети Василије и Свети Петар сметају, да ли је то због Црне Горе и Амфилохија?
Свети Василије Острошки се поштује у нашем народу још од времена кад је био епископ, а још више након упокојења и прослављења својим светим нетрулежним чудотвроним моштима. Још половином 18. века, написана је Стихира србским светитељима, и то не у Црној Гори, већ у Срему од стране митрополита Јована, где се, као последњи србски светитељ по времену живљења, наводи и Свети Василије. Дакле, његова светост је тада била позната не само у Острогу и околини, већ у васцелом Србству, и то нема никакве везе с Амфилохијем и данашњим временом.