Аутор Тема: Албанска братства у Плавско-Гусињској области  (Прочитано 48822 пута)

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3390
  • Васојевић
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #100 послато: Август 02, 2016, 07:35:48 поподне »
Клименти нису данас у долини Дрима, али то не значи да нису тамо били у 14. и 15. веку.

Све је могуће, али то ми не делује као вероватно. Климент је очигледно било лично име које се давало у Скадарској области у то време. Много ми је реалнија теорија да је племе настало по Клименту чија су деца пописана у том дефтеру из 1497. године јер се то и временски уклапа у њихово предање.

Иста прича је са именом Куч које се појављује код Скадра. Велико је питање да ли ти Кучи имају икакве везе са данашњим Кучима како данас то многи брзоплето закључују. И у оно време су се презимена понављала тим пре што је најчешће име оца коришћено као презиме.

Оваквих "теорија ни из чега" имамо много у литератури. Него, кад негде то напишеш, а да је то теорија неког званично признатог аутора, готово је, - ти си деретићевац...
Да, чим кренеш да преиспитујеш "општепознате и давно утврђене" теорије које долазе са запада, многи те одмах прогласе за теоретичара завере у најмању руку. Никакви аргументи ту не помажу... Нажалост комплекс ниже вредности постоји код великог дела нашег народа.

На мрежи vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #101 послато: Август 02, 2016, 09:34:47 поподне »
Све је могуће, али то ми не делује као вероватно. Климент је очигледно било лично име које се давало у Скадарској области у то време. Много ми је реалнија теорија да је племе настало по Клименту чија су деца пописана у том дефтеру из 1497. године јер се то и временски уклапа у њихово предање.
Ако је у дефтеру уписан син Климендита, а констатовали смо да је Климендит лично име са значењем син Климентов, онда значи да су  у дефтеру уписани унуци тог неког Климента који је ''можда'' родоначелник племена, али ја мислим да би се пре могло радити о неком Клименту ко је потомак тог родоначелника, јер ми не делује много реално да се кроз само две генерације оформило тако бројно племе.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #102 послато: Август 03, 2016, 03:48:43 пре подне »
1) Vukicevic je tacno primetio da su bratstvenicka predanja uglavnom pouzdana i da se na njih moze osloniti prilikom istrazivanja. Kazem uglavnom jer ima primera da neko pokusava i da prilagodi svoje predanje (ovo se takodje moze saznati kad se uporede predanja ostalih bratsava u istom selu). Sire predanje lako potvrdi ili ospori necije "izmisljotine". Belezeci pretke, tacno sam utvrdio koje je bratstvo sa kojim blize, a koje dalje, ko su doseljenici koji su se pribili, gde su se isejavali i predanja iseljenih Rugovaca u Crnoj Gori. Utvrdjeno je da i islamizacija nije bila odmah kako navodi Barjaktarovic u svojoj knjizi vec postupna i da je zavrsena oko 1800.
Sto se tice predaka stiglo se do 1690, sto potvrdjuje da je taka zbog tursko - austrijskih ratova doslo do velikih migracija i do prekida komunikacija sa rodjacima i dalje se ne zna. Ni 1912 se kad je Turska otisla sa Balkana se nije znalo, a pogotvo se ne zna danas.

2) Isti proces je bio i u danasnjim opstinama CG (Andrijevica, Plav, Berane i Rozaje). Vasojevici, Kuci i ostali su dolazili i naseljivali se na begovska imanja (koje je to postalo jer su raniji stanovnci napustili svoja imanja). Cifcije nisu bili jedino oni koji su imali fermane ko Sekularci (od ranije) ili su dobili zemlju od  turske vlasti (pojedine familije koje su prve dosle u Gusinjsku nahiju ili Ibarski Kolasin). Razgovarajuci sa starijim Crnogorcima i Bosnjacima iz ove 4 opstine utvrdio sam da i kod njih pamcenje predka neide dalje od 1690.

3) Sto se tice pominjanja toga Klimenata u tim defterima mislim da je to toliko davno da je danas nemoguce utvrditi bilokakvu vezu sa fisom Kelmendi. Zanimljivo je da nema ni jedan defter iz 17 ili 18 veka no jedino iz davne proslosti. :)

4) Za Ivana Vukicevica. Mislim da ti svoje zakljucke izvlacis uglavnom iz knjige Jovicevica o Malesiji. To je pogresno jer ta knjiga koju je on napisao je vrlo povrsna, neprecizna i puna netacnosti kao i knjiga o Plavu i Gusinju. Boge, Lajqi i Muriqi su Klimenti a ne kako ti pisies "pridruzeno pleme" ili "starosedeoci". A pleme je prvenstveno teritorijalna organizacija a ne rodovska.

5) za Sinisu Jerkovica. Kontaktirao sam onu dvojicu sa albanskog projekta sto maju isti rezultat kao ja.  Onaj iz Djakovice je Klimenta i znam tacno, a onaj iz Drenice je tajanstven. Sto se tice Begolija jos uvek nema nijedan testiran.

Pozdrav za sve i hvala na zanimnju za Klimente

Ван мреже Александар Невски

  • Редакција СДНКП
  • Истраживач
  • ******
  • Поруке: 1135
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #103 послато: Август 03, 2016, 05:57:01 пре подне »
Дa, у питaњу je имe Климeндит, кojи би имao знaчeњe "cин Климeндa" или "мaли Климeнд". Чeкaмo пoтвpду Rugovca.

Наставак "-ит"  овдѣ йе истога порѣкла као наставак "-ић" односно "-ич" у словенских йезицих. Штавише, наш наставак йе настао од наставка "-ит" умекшавањем, од "-ить". Порѣкло наставка би могло бити индоевропско.
Србски пѣсник Лаза Костић: "у млазових прочитам сричући" "по уздасих тако први' у јунака реч поврви"

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3390
  • Васојевић
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #104 послато: Август 03, 2016, 06:11:16 поподне »
4) Za Ivana Vukicevica. Mislim da ti svoje zakljucke izvlacis uglavnom iz knjige Jovicevica o Malesiji. To je pogresno jer ta knjiga koju je on napisao je vrlo povrsna, neprecizna i puna netacnosti kao i knjiga o Plavu i Gusinju. Boge, Lajqi i Muriqi su Klimenti a ne kako ti pisies "pridruzeno pleme" ili "starosedeoci". A pleme je prvenstveno teritorijalna organizacija a ne rodovska.
Напротив, па већ сам споменуо недоречености у Јовићевићевој књизи о Плаву и Гусињу која исто као и књига о Малесији не може по квалитету ни да се пореди са његовом књигом о Ријечкој нахији. Није тешко уочити када неко пише на основу података које је лично сакупио, а када на основу прича из треће руке.

Нису сва племена имала исту организациону структуру. Огромна већина племена јесу била територијална, али племена која носе назив по родоначелнику чије потомство чини већину становништва су пре свега била крвна, па тек онда територијална.
Боге, Љајићи и Мурићи јесу Клименти у територијалном смислу, али не и у крвном. Клименти у крвном смислу су једино припадници три фиса која воде порекло од родоначелника племена Климента. Постоји више извора у којима се наводи да су Боге биле засебно племе које се временом придружило Климентима јер им је требала заштита, рецимо "The Tribes of Albania: History, Society and Culture" (Robert Elsie). Чак су и географски потпуно одсечени од остатка племена.
То да су потомци родоначелника племена увек гледали са висине остале племенике, а поготову мања братства (да не говорим о томе како су их третирали ако су ковачи), је појава која је била присутна свуда. У Андријевици су рецимо пре само 70 година сва братства која не воде пореклом од Васа називали "дошљацима" иако су нека од њих ту била преко 100 година и далеко дуже од неких Васојевићких породица које нико тако није називао. У Бјелопавлићима су староседеоце презриво називали Лужанима и Шпањима, примера има стварно доста.

Да не буде да сам се ухватио за твоје Клименте, има више племена у Црној Гори која су названа по родоначелницима чији су потомци чинили већину становништва, то су Бјелице (од Бјела), Бјелопавлићи (од Бијелог Павла), Братоножићи (од Брата), Васојевићи (од Васа), Озринићи (од Озра) и Шаранци (од Мијајла Шарца).
Чак су и међу неким територијалним племенима постојала братства која су чинила већину и која су једино себе сматрала "правим" племеницима (рецимо Горњаци и Доњаци у Цеклину).

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #105 послато: Август 04, 2016, 01:32:18 пре подне »
Svako ima pravo na svoje misljenje. Toliko. Pozdrav

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10033
  • I2a S17250 A1328
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #106 послато: Август 04, 2016, 10:28:34 поподне »
Занимљиви изводи из писма климентског војводе Љеша из Селаца, књазу Николи на Цетиње, 1870. године:

„Ваша Свјетлост Милостиви Господару,

Љубиму Вашу пресвјетну десницу и Ваше колено ми триста кућа Селаца Клименете који са Вашом границом граничимо око неправице која се чини од Васојевића те ни чине зулуме сваки дан, ми то сносит не можемо. С Кучима исто и с њима граничимо шњима не помирио и сложио по Вашој заповједи Војвода Марко Миљанов, а са Васојевићима те граничимо шњима смо много рђаво.
...
Молимо Ваше величество и љубимо Вашу десницу да не око овога помирите са њима, ер нијесмо ради нидао Бог да се свађамо но ка и браћа да живимо кои остајемо молити Бога за Ваше здравље.
Из Турске границе на име цијелога племена и љубљећи Вашу пресвјетну десницу да Ви Бог да дугу руку и оштру сабљу докле Ваша жеља буде...

Војвода Љеш из Селаца Климената“

(из „Документа о васојевичкој области са околином 1861-1912“, Радомир П. Губеринић, библ. „Хроника села“, Београд, 2001)
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 240
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #107 послато: Август 04, 2016, 11:01:41 поподне »
Занимљиви изводи из писма климентског војводе Љеша из Селаца, књазу Николи на Цетиње, 1870. године:

„Ваша Свјетлост Милостиви Господару,

Љубиму Вашу пресвјетну десницу и Ваше колено ми триста кућа Селаца Клименете који са Вашом границом граничимо око неправице која се чини од Васојевића те ни чине зулуме сваки дан, ми то сносит не можемо. С Кучима исто и с њима граничимо шњима не помирио и сложио по Вашој заповједи Војвода Марко Миљанов, а са Васојевићима те граничимо шњима смо много рђаво.
...
Молимо Ваше величество и љубимо Вашу десницу да не око овога помирите са њима, ер нијесмо ради нидао Бог да се свађамо но ка и браћа да живимо кои остајемо молити Бога за Ваше здравље.
Из Турске границе на име цијелога племена и љубљећи Вашу пресвјетну десницу да Ви Бог да дугу руку и оштру сабљу докле Ваша жеља буде...

Војвода Љеш из Селаца Климената“

(из „Документа о васојевичкој области са околином 1861-1912“, Радомир П. Губеринић, библ. „Хроника села“, Београд, 2001)

haha gadan narod ti Vasojevici ;D ... bas behu ekspanzionisticki nastrojeni :)

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #108 послато: Август 05, 2016, 04:45:16 пре подне »
haha gadan narod ti Vasojevici ;D ... bas behu ekspanzionisticki nastrojeni :)

Obicno su cetovali i plenuli Vasojevici a njihove racune placali Velicani i Sekularci. Zaplene stoku pa put Gracanice gde pocinje njihova teritorija. Onds nasi odu dje je najblize da i oni oplene i onda ako neko pogine bilo njihov bilo nas pocinje krvavo kolo. Jer u to doba su ljudi bili tvrdi i laki na obarac.
Nista nisu bolje prolazili ni tvoji Kaludrani ako bi se Vasojevici vracali bez plena iz Rugova ili Metohije.

Nije bilo nikakvog ekspanzionizma no gola pljacka koja je donela mnogo zla i jednim i drugim.
U zlo vreme u Turskoj koja je devastirala sve balkanske narode a nas Albance najvise.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10033
  • I2a S17250 A1328
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #109 послато: Август 05, 2016, 07:23:17 пре подне »
Пленидбе и одмазде је било са свих страна, то коло је трајало столећима.
Него, мање више та прича, зулуми Васојевића према Селчанима су повод за обраћање војводе Љеша књазу Николи, а ја поставих овај извод из писма више због начина на који се климентски војвода обраћа црногорском књазу. Мој закључак је да га Клименти доживљавају као свог врховног господара (како су га доживљавали и Срби ових крајева, било у црногорској или турској граници), а да им је турска власт нешто страно и привремено.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже vidoje 013

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1164
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #110 послато: Август 05, 2016, 11:34:28 пре подне »
Obicno su cetovali i plenuli Vasojevici a njihove racune placali Velicani i Sekularci. Zaplene stoku pa put Gracanice gde pocinje njihova teritorija. Onds nasi odu dje je najblize da i oni oplene i onda ako neko pogine bilo njihov bilo nas pocinje krvavo kolo. Jer u to doba su ljudi bili tvrdi i laki na obarac.
Nista nisu bolje prolazili ni tvoji Kaludrani ako bi se Vasojevici vracali bez plena iz Rugova ili Metohije.

Nije bilo nikakvog ekspanzionizma no gola pljacka koja je donela mnogo zla i jednim i drugim.
U zlo vreme u Turskoj koja je devastirala sve balkanske narode a nas Albance najvise.

 Дијелим мишљење. У праву сте.

Ван мреже vidoje 013

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1164
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #111 послато: Август 05, 2016, 11:56:14 пре подне »
Пленидбе и одмазде је било са свих страна, то коло је трајало столећима.
Него, мање више та прича, зулуми Васојевића према Селчанима су повод за обраћање војводе Љеша књазу Николи, а ја поставих овај извод из писма више због начина на који се климентски војвода обраћа црногорском књазу. Мој закључак је да га Клименти доживљавају као свог врховног господара (како су га доживљавали и Срби ових крајева, било у црногорској или турској граници), а да им је турска власт нешто страно и привремено.
Тако је Небо.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #112 послато: Август 05, 2016, 12:24:31 поподне »
Пленидбе и одмазде је било са свих страна, то коло је трајало столећима.
Него, мање више та прича, зулуми Васојевића према Селчанима су повод за обраћање војводе Љеша књазу Николи, а ја поставих овај извод из писма више због начина на који се климентски војвода обраћа црногорском књазу. Мој закључак је да га Клименти доживљавају као свог врховног господара (како су га доживљавали и Срби ових крајева, било у црногорској или турској граници), а да им је турска власт нешто страно и привремено.

Crna Gora je uvek igrala na kartu Katolickih plemena u Skadarskoj Malesiji (ovo Skadarska, posto postoji i Djakovicka). Takvim politikom uspela je da od albanskog etnickog prostora otrgne Grude i Hote.
Medjutim sa jacanjem nacionalne svesti taj uticaj slabio i na kraju postao minimalan.

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 240
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #113 послато: Август 05, 2016, 05:58:10 поподне »
Пленидбе и одмазде је било са свих страна, то коло је трајало столећима.
Него, мање више та прича, зулуми Васојевића према Селчанима су повод за обраћање војводе Љеша књазу Николи, а ја поставих овај извод из писма више због начина на који се климентски војвода обраћа црногорском књазу. Мој закључак је да га Клименти доживљавају као свог врховног господара (како су га доживљавали и Срби ових крајева, било у црногорској или турској граници), а да им је турска власт нешто страно и привремено.

Mislim da je to vise bilo iz ocaja, niko nije tako zdusno podrzavao tursku, i dobio toliko privilegija, kao Albanci.

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 240
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #114 послато: Август 05, 2016, 05:59:02 поподне »
To jest, Albanci muslimani, za Albance katolike vec ne znam.

На мрежи vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #115 послато: Август 05, 2016, 06:33:16 поподне »
Mislim da je to vise bilo iz ocaja, niko nije tako zdusno podrzavao tursku, i dobio toliko privilegija, kao Albanci.
То је и логично да су они подржавали турску државу јер су као муслимани сигурно били у повлашћенијем положају. Мислим да је то ипак више било из користи него из љубави. Католици су неретко дизали буне заједно са Брђанима и Црногорцима и сигурно нису Турску доживљавали као своју државу већ као власт којој су некада били можда наклоњени из користи а некада из нужде.

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3390
  • Васојевић
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #116 послато: Август 10, 2016, 10:58:21 поподне »
Е сад, питање враћања у православље. Занима ме колико је епизода из 1912. године о насилном враћању у православље тачна? И да ли је и прије овога било још неких враћања у православље током 19. вијека, а за које се зна?

Хтео сам ти одговорим на питање раније, али боље икад него никад...

Прича о покрштавању је тачна, само су бројеви који се спомињу као и обично преувеличани. Истина је да су се готово сви муслимани из Плавско-Гусињске области најпре покрстили (Вусањци су чак и православну цркву хтели да граде не би ли се доказали), а након што је краљ Никола издао указ којим гарантује слободу вероисповести, скоро сви су се вратили на ислам. Од данашњих Бошњака из тог краја се често може чути прича о покрштавању, али нигде не спомињу да је мање од 1% покрштених остало у православљу.

Што се 19. века тиче, познато је да било покрштавања у Васојевићима. Тешко је рећи у коликој мери, али ако је веровати ономе што пише у првом делу књиге "Исељавање Муслимана Црне Горе у Турску" (издавач је Матица муслиманска Црне Горе), покрштено је око 400 људи.

U Vasojevićima je do 1857. pokršteno 400 lica “pod otvorenim nebom, u prisustvu vojvode Miljana Vukova, novopostavljenih kapetana, stotinaša, perjanika, više sveštenika i naroda iz okoline”. Nije teško razabrati da je u ovom pokrštavanju bilo nespornih elemenata prisile s obzirom da je glavni “kum” bio vojvoda Miljan Vukov koji je “svijema bio kum; jednako zato, da bi im krštenje još milije bilo”. Godinu dana kasnije u Donjoj Ržanici pokršteno je “do 250 duša muških i ženskih”, u Konjusima 50 i u Božićima još 75 lica. Pokrštavanje muslimana vršeno je po naređenju knjaza Danila. Ono je izvršeno u 32 vasojevićka bratstva. Između ostalih pokršteni su i Fatići iz Konjuha, najstarije muslimansko bratstvo u Vasojevićima, kao i bratstva: Ćulafići, Labani, Đukići, Šobajići, Mališići, Ćeranići, Guberinići, Sakovići, Čukići, Tomovići, Zekovići i druga. Oni muslimani koji se nisu htjeli pokrstiti morali su se iseliti. Neki su samo formalno prihvatali pravoslavlje poput Ramhusovića, Zujovića, Đukića, Garčevića, ali su i oni, na kraju, morali da se isele sa tih prostora.

Овде се вероватно ради о појединим породицама, а не о братствима у целини. Мислим да би покрштених било знатно више да су у питању цела братства.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10033
  • I2a S17250 A1328
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #117 послато: Август 10, 2016, 11:14:18 поподне »
U Vasojevićima je do 1857. pokršteno 400 lica “pod otvorenim nebom, u prisustvu vojvode Miljana Vukova, novopostavljenih kapetana, stotinaša, perjanika, više sveštenika i naroda iz okoline”. Nije teško razabrati da je u ovom pokrštavanju bilo nespornih elemenata prisile s obzirom da je glavni “kum” bio vojvoda Miljan Vukov koji je “svijema bio kum; jednako zato, da bi im krštenje još milije bilo”. Godinu dana kasnije u Donjoj Ržanici pokršteno je “do 250 duša muških i ženskih”, u Konjusima 50 i u Božićima još 75 lica. Pokrštavanje muslimana vršeno je po naređenju knjaza Danila. Ono je izvršeno u 32 vasojevićka bratstva. Između ostalih pokršteni su i Fatići iz Konjuha, najstarije muslimansko bratstvo u Vasojevićima, kao i bratstva: Ćulafići, Labani, Đukići, Šobajići, Mališići, Ćeranići, Guberinići, Sakovići, Čukići, Tomovići, Zekovići i druga. Oni muslimani koji se nisu htjeli pokrstiti morali su se iseliti. Neki su samo formalno prihvatali pravoslavlje poput Ramhusovića, Zujovića, Đukića, Garčevića, ali su i oni, na kraju, morali da se isele sa tih prostora.

Мислим да треба правити разлику између исламизације Васојевића и Малесора.

Васојевићи су се исламизирали из практичних разлога, да би им чифчијски положај био лакши. Сумњам да је међу њима било оних који су искрено прешли у ислам. Тако да њихово "покрштавање", тј. формални повратак у стару веру, није било проблематично. Односно, чим су довољно племенски и политички ојачали у Полимљу, требало је само да неко покрене тај процес, а то су били архимандрит Мојсије Зечевић и предузимљиви војвода Миљан.

Питам се, шта би се дешавало да је ту била чвршћа турска власт и да је потрајала дуже него што јесте...

Малесори, али и исламизирани Кучи, су, рекао бих, били чвршће у исламу. Не знам шта је разлог томе. Могуће је да су се осећали заштићеније као муслимани у оквирима турске државе, баш у односу на снажно племе Васојевића (и друге хришћане) у свом окружењу.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3390
  • Васојевић
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #118 послато: Август 11, 2016, 04:56:50 поподне »
Мислим да треба правити разлику између исламизације Васојевића и Малесора.

Васојевићи су се исламизирали из практичних разлога, да би им чифчијски положај био лакши. Сумњам да је међу њима било оних који су искрено прешли у ислам. Тако да њихово "покрштавање", тј. формални повратак у стару веру, није било проблематично. Односно, чим су довољно племенски и политички ојачали у Полимљу, требало је само да неко покрене тај процес, а то су били архимандрит Мојсије Зечевић и предузимљиви војвода Миљан.

Наравно, исламизирали су се из интереса. Али ни исељени Кучи сигурно нису прешли на ислам јер су се одушевили кураном  :)
Ја претпостављам да су исламизирани Васојевићи су добили прилику да се врате на православље и задрже земљу једино зато што су били Васојевићи, иначе би у најбољем случају били протерани. Чисто сумљам да су исламизирани "Србљаци" међу Васојевићима имали прилику да остану.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10033
  • I2a S17250 A1328
Одг: Албанска братства у Плавско-Гусињској области
« Одговор #119 послато: Август 11, 2016, 10:02:22 поподне »
Нисам ни мислио да су Кучи прешли у ислам јер су били одушевљени овом вером. И то је учињено из интереса. Као и у случају Малесора.
Разлика је што су исламизирани Кучи и Малесори већином населили област Плавско-гуињске котлине где је била јача турска власт, док су Васојевићи били по околним селима и северније низ Лим, где представници турске власти нису баш често залазили. Утолико је било лакше Васојевићима да се врате у православље кад су се за то стекли услови.

Тако, имамо кучке досељенике у Калудри и Ровцима и на Полици код Берана који никад нису исламизирани. Логично, нису били под притиском, јер су били окружени православним живљем. С друге стране, Кучи у Плаву и Гусињу су били у непосредном суседству муслимана и турске власти, и тамо је било тешко повратити се хришћанским коренима. Осим тога, васојевичким политичким и верским првацима половином 19. века било је превасходно битно да се исламизирани Васојевићи покрсте, док, вероватно, нису толико бринули за иноплеменике.

Што се тиче исламизираних Србљака, не знам да ли баратамо истом терминологијом, па те питам - кога сматраш Србљацима у Полимљу? Ако су то сви невасојевићи, онда је то у реду, било је исламизираних Србљака, поменух Куче. Али, ако се то односи на старо словенско становништво у Горњем Полимљу (пре досељења Брђана), ја знам само неколико ексцесних случајева. Ово становништво се исељавало због притиска турске власти, али не знам да је било неке масовније исламизације.
"Наша мука ваља за причешћа"