Скорашње поруке

Странице: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10
41
Херцеговачки родови / Одг: Никшићи I2-PH908>FT14506>Y179535>Y52621>FT190799
« Последња порука M_Glavonjic послато Април 21, 2024, 09:55:49 поподне »
Пети део:

Дакле, Бег Љубовић и Турци тада нису страдали у Ровцима, а ко је онда страдао? Нису могли да страдају ни  Војвода Иваниш, нити сви његови синови у цркви у Међуријечју, јер су они уз Иваниша вероватно били директни егзекутори следеће освете и злочина, који је спроведен годину дана касније над дванаесторо деце Васојевића на Кумовском гробљу.
 
С обзиром да је одређени број људи страдао у цркви (њих дванаесторо), а знамо да у њој није био Војвода Иваниш, нити су ту били сви представници његове велике породице, закључујемо да је у цркви вероватно страдао део породице Војводе Иваниша Срезојевића. То објашњава мотив за све будуће потезе Војводе Иваниша, па тако освета на Кумовском гробљу над Васојевићком децом, постаје његова лична освета.

Дакле, без обзира на измишљање појединих догађаја у песмама, од којих смо део њих навели у претходном излагању, била би велика грешка несагледавање ових песама у целини и њихово потпуно одбацивање. Ове песме треба сагледавати у ширем историјском контексту и покушати у њима открити, шта су вероватно били стварни догађаји, а шта је придодато у виду песничке слободе.

Очигледно је измишљен и догађај да су Васојевићи напали кулу Иваниша, већ је нападнута црква у Међуријечју, где је уз Срезојевиће, чак страдао и свештеник Аксентије Марковић. Одавде се назире, шта су били главни разлози зашто се у песмама Васојевића не спомиње окрутан злочин Срезојевића на Кумовском гробљу, јер се тиме побија опевана тврдња да је Војвода Иваниш страдао у освети Васојевића у Међуријечју, годину дана пре догађаја на Кумовском гробљу. Очигледно да Војвода Иваниш није могао два пута да умре, па зато су Васојевићи у песмама „заташкали злочин“ који се десио над дванаесторо деце Васојевића на Кумовском гробљу.

Осим тога, за Васојевиће је неоспорни злочин Срезојевића био понижавајући, можда их је било и срамота што нису успели да га спрече, а можда је помињање тог догађаја упућивало да се ипак десио ништа мање бруталан злочин на крштењу бебе Павлице Срезојевића у цркви у Међуријечју, који су Васојевићи починили, где су страдали не само мушкарци Срезојевићи, већ и жене, деца и свештеник Аксентије Марковић. То у народним песмама не може да се оправда, јер то није јуначки и хришћански и не би представило Васојевиће у добром светлу. Отуд је у песми и опеван измишљен напад на „кулу Иваниша“, а не на цркву у Међуријечју.

У песмама је приметна још једна занимљивост, а то је да је Војвода Иваниш имао чак деветорицу синова. Уколико је овај податак тачан, имајући у виду његове године у то време (око 80 година), он је тада имао и пуно одраслих унука, па неки од њих су свакако морали имати своју децу. У том случају, хипотеза о протеривању само његове уже породице из Међуријечја је значила протеривање минимум 80-100 људи, а знамо на основу распрострањености А32852 подгране изван Роваца, да су протерани још неки саплеменици Срезојевићи, који су учествовали у чину освете на Кумовском гробљу и неки који су се највероватније солидарисали са Војводом Иванишем.

Друга хипотеза коју заступа Предраг Т. Шћепановић да су Васојевићи и њихови помагачи из околних племена, након злочина Срезојевића на Кумовском гробљу, побили све одрасле чланове породице Војводе Иваниша Срезојевића као и остале Срезојевиће који су учествовали у злочину, а да су њихова деца поштеђена, и да су их Шћепановићи у Међуријечју усвојили. Ова хипотеза може бити тачна, под условом да се нико од Срезојевића, који су претходно учестововали у злочину, није на време склонио из Роваца, док је асимилација појединих Срезојевића међу Шћепановиће и/или усвајање деце већ доказана са ДНК анализама.

Приметна је у песмама још једна контрадикторност, да је Војвода Иваниш Срезојевић, који је по предању важио за великог јунака, али који је уједно био и суров и немилосрдан (реф: књига Морача, Ровца, Колашин од Ранка Раосављевић), предао не само свог зета Турцима, већ и своју ћерку и унуке. Војвода Иваниш, који се брутално свети на месту које ће се касније назвати Кумовско гробље, за побијене чланове своје породице, је човек коме је породица на првом месту. Толико је заштитнички настројен према својој породици, да када страдају чланови његове породице, он не може да контролише бол, тугу, бес и потребу за осветом због њиховог страдања и чин крштења дванаесторо деце Васојевића претвара у страшну крвну освету. Због породичне трагедије, крши моралне кодексе који су темељ хришћанства, јер страдају невина деца Васојевића. При томе то чини нехајући за последице тога чина, не само по њега већ и за његово цело братство. Дакле, такав човек не предаје чланове своје породице никоме, па ни Турцима, па ни ћерку Стану ни унуке Васојевиће.

Предраг Т. Шћепановић нам је поменуо дело хроничара Радомира Ђоровића и предања братства Дабетића исељених у Никшићкој Жупи у село Мораково, по коме Станојева деца нису убијена већ су се иселила у Никшићку жупу у другој половини XVII века, што такође говори да предање Васојевића о страдању деце Станоја Николића Дабетића није тачно.

Додатно, Предраг Т. Шћепановић нам је указао да је Комнен Кољевић по предању и родослову братства Миомановића, деда од Вука Брајотића, који је живео у првој половини XVII века, што значи да Комнен Кољевић није ни живео у периоду владавине Војоводе Иваниша, нити је учествовао у злочину у цркви у Међуријечју, тако да он није ни могао да убије Војвoду Иваниша, како је опеван у песмама Васојевића.
42
Херцеговачки родови / Одг: Никшићи I2-PH908>FT14506>Y179535>Y52621>FT190799
« Последња порука M_Glavonjic послато Април 21, 2024, 09:54:58 поподне »
Четврти део:

АНАЛИЗА ТРИ ПЕСМЕ

У песми „Освета Станоја Николића“ коју је записао Драгољуб Шћекић, пише се како су Васојевићи, предвођени Оташем Николићем, Русланом Николићем и Комненом Колевићем напали кулу Иваниша и убили Војводу Иваниша Срезојевића, његових „9 синова“, Турке и Бега Љубовића. Узимајући све већ изложено у обзир, сматрамо да то предање није тачно из више разлога. Образложење следи у наставку анализе.

Нема за сада историјског извора а нема ни предања у Ровцима колико је Иваниш имао синова, тако да је врло могуће да је преувеличано да их има 9, да би се у песми истакло јунаштво Васојевића.

Бег Љубовић, родом из Невесиња, је био главни Турски „негативац“ у свим песмама из тог доба и нема са ким се није закачио, а и нема српског племена, а да га неки њихов знаменити јунак није убио, од Баја Пивљанина, Оташа Николића па на даље.  Треба имати у виду, да се често у српским народним песмама, да би се сакрили или пренагласили неки догађаји, да би се истакло јунаштво неког племена, помињани сукоби са Турцима, као што је и у овим песмама описан сукоб са Бегом Љубовићем и његовим војницима, што није увек било случај.

Нетачно је да је  Бег Љубовић могао бити актер ових догађаја а самим тим и убијен од стране Васојевића, јер је био побратим каснијег ровачког Војводе Вуксана Булатовића који је живео крајем XVII века и почетком XVIII века, односно владао је Ровцима у периоду после Војводе Иваниша. Писац Стеван Поповић у својој књизи Ровца и Ровчани пише: “Супротно овом тврђењу постоји и једно друго на које се често указује: да је Вуксан Булатовић био заточен у Скадру и побјегао за вријеме морејског рата, 1691. г. Повод за овако тврђење дали су извјештаји далматинских провидура (F. Ongania, Il Montenegro) о чему је већ било ријечи. Овај млетачки извјештај од 23. јула 1691. г. наводи на помисао да се ту ради о тројици племенских првака о којима говоре поменуте народне пјесме и традиција.”

По предању које ми је пренео Предраг Т. Шћепановић, чак је жена Вуксана Булатовића са децом нашла уточиште код бега Љубовића послије смрти њенога мужа у нападу Ћуприлић везира на Ровца 1714. године. Дакле, Бег Љубовић дефинитивно није живео у периоду старешинства Војводе Иваниша Срезојевића, па самим тим  није могао бити актер догађаја које песма „Освета Станоја Николића“ описује.

Пошто знамо да се освета Васојевића десила у цркви у Међуријечју, где Турци свакако нису ишли да се моле, ово је још један несумњив доказ да Васојевићко предање о страдању Турака није тачно.

Такође, један од доказа да је тврдња контрадикторна, може се пронаћи у књизи Васојевићи историјска истраживања од Марка П. Цемовића, где пише следеће: „Маријан Болица даје нам поуздане податке да је 1614. године постојала чврста организација брђанских племена у одупирању Турској владавини. Он каже да је онда било одметнутих брђана из 11 разних крајева које он назива селима. Међу одметнутим племенима помињу и племе Ровца и Војводу Иваниша Срезојевића, њихов војвода. Из ових података види се оно што се провлачи кроз даљу историју Црне Горе и Брда све до Шћепана Малог – две оделите историје, брдска и црногорска. Одметнути брћани, каже Болица, пре неколико година (пре 1614) нису хтели да приме ниједног турског чиновника, ни војводе ни војне старешине и војску.По предању за време владавине Војводе Иваниша Турска нога није крочила у Ровца. Сва брђанска племена, не само да нису дозвољавала Турцима да уђу у села, већ су једни другима прискакали у помоћ.
 
Писац Стеван Поповић у књизи Ровца и Ровчани између осталог пише: „У кандијском рату који је трајао 25 година (1645-1669), Млетачка Република, као сусјед Црне Горе, гледала је да искористи црногорска, херцеговачка и брдска племена против Турака, познајући тешке прилике у овим племенима и њихову мржњу према турском поробљивачу. Зато их она позива у рат са великим обећањима.

Још у почетку рата, 1645. г., Црногорци су потукли скадарског санџак–бега на Морачи који је био дошао да купи данак. Брдска и херцеговачка племена спремна су на устанак. Зато у Котор долазе представници Никшића који изјављују генералном провидуру за Далмацију, Фосколу, да су спремни за устанак и да ће им се придружити сва околна племена: Дробњаци, Бањани, Плана и Колашин са околним племенима Морачом и Ровцима. Оваква изјава Никшића генералном провидуру је добро дошла да сва ова племена увуку у борбу. Исто тако обраћају се млетачком Сенату и Црногорци, 1648. г., са захтјевом да се Црна Гора прикључи Млетачкој Републици, с тим да би она уживала исте повластице као под Турцима, "да би у честитој сјенци уживала мир и спокојство, и поред тога што је под турском влашћу ова земља уживала слободу каква другима није дата". Млечани, да би и њих подстакли на борбу, шаљу један одред од 800 људи као посаду на Цетиње, 1649. г. Али послије пораза на Морачи исте године, овај се одред повлачи и борбе у Црној Гори престају, док брдска и херцеговачка племена настављају борбу све до краја рата.“

Из горе приложеног се види да је и Војвода Иваниш Срезојевић, попут осталих Брђанских Војвода ипак био посвећен борби против Турака.
43
Црна Гора / Одг: Шекулар
« Последња порука Nebo послато Април 21, 2024, 09:12:05 поподне »
44
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Небојша послато Април 21, 2024, 09:08:06 поподне »
У Брадини су Глигоревићи (Јовањдан) N2 хплогрупа, а у околини Коњица, Сарићи и Голубовићи са истом славом и хаплогрупом.

Да, сигурно је то у питању.


Цветојевић, Јовањдан, Јавница/Двор, E-V13>Z5018>FGC11450>CTS11286 (Y160784)

У Крајини имамо неколико тестираних FGC11450 који славе Јовањдан, па у том смеру треба тражити везу. Миодраговић, Марићка/Приједор, Рак, Словинци/Суња, Смиљанић, Прокике/Бриње.
45
Историја и генетика / Одг: Илири
« Последња порука drajver послато Април 21, 2024, 08:53:12 поподне »
Не верујем да су преци тог човека дошли на Сардинију пре 100 година, али добро, могу се сложити са тобом да то није аргумент. Међутим није од великог значаја за порекло хаплогрупе J2b-L283 ни њена разноврсност у Нурагијској култури, а ни њихов аутозомни профил, имајући у виду старост тих узорака и природу индоевропских миграција и мешања са староседеоцима. Само да подсетим да су се носиоци истих огранака дуго држали заједно али су релативно брзо њихови потомци губили аутозомни профил својих директних мушких предака.

Да резимирамо.

Можемо дакле закључити да нема других Јамна хаплогрупа на Сардинији у Бронзаном добу? И да становништво у Нурагијском периду има 0% аутосомалне степске генетике. На неки чудан начин у овој индоевропској миграцији су учествовали само носиоци J2b-L283 и то након што су негдје претходно прошли својеврсно аутосомално чистилиште од степске генетике.

Можеш ли мало подробније објаснити на који начин је текла ова миграција J2b-L283 од степа Јужне Русије до Сардиније, преко којих популација се извршио овај необични трансфер, преко којих архолошких култура и гдје и када мислиш да су ови сардинијски J2b-L283 у потпуности изгубили степску компоненту. Такође, шта мислиш због чега је дошло до разлаза са носиоцима R1b-Z2103, односно зашто су J2b-L283 наставили пут Сардиније, а R1b-Z2103 нису?
46
Историја и генетика / Одг: Илири
« Последња порука Кековац послато Април 21, 2024, 08:39:10 поподне »
Баш зато и написах да је могао доћи и прије 100 година. Да на стаблу има градацију грана на Сардинији уназад 3000 година, са тестиранима који су присутни у разним низводним гранама, могли бисмо закључити да је на Сардинији ова грана 3000 година. Овако ти можеш имати мишљење да је тамо "морао доћи баш давно", а Кековац да је дошао са "J2b-L283 дружином", а ја да је дошао прије 100 година. Међутим, мишљење и није баш аргумент.

Не верујем да су преци тог човека дошли на Сардинију пре 100 година, али добро, могу се сложити са тобом да то није аргумент. Међутим није од великог значаја за порекло хаплогрупе J2b-L283 ни њена разноврсност у Нурагијској култури, а ни њихов аутозомни профил, имајући у виду старост тих узорака и природу индоевропских миграција и мешања са староседеоцима. Само да подсетим да су се носиоци истих огранака дуго држали заједно али су релативно брзо њихови потомци губили аутозомни профил својих директних мушких предака.
47
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Грк послато Април 21, 2024, 08:11:20 поподне »
Куљанин, Стевањдан, Брадина, Коњиц, N2-Y6503>P189.2>Y6467>Y6516>Y7310 (F14667)

- резултат чудан због чињенице да је на 23andMe већ тестиран један Куљанин из истог места, а припада I2-Z17855. Због крсне славе се његов резултат боље уклапа у Херцеговину.
У Брадини су Глигоревићи (Јовањдан) N2 хплогрупа, а у околини Коњица, Сарићи и Голубовићи са истом славом и хаплогрупом.
48
Историја и генетика / Одг: Илири
« Последња порука drajver послато Април 21, 2024, 07:30:06 поподне »
По положају на стаблу и усамљености, морао је доћи баш давно.

Баш зато и написах да је могао доћи и прије 100 година. Да на стаблу има градацију грана на Сардинији уназад 3000 година, са тестиранима који су присутни у разним низводним гранама, могли бисмо закључити да је на Сардинији ова грана 3000 година. Овако ти можеш имати мишљење да је тамо "морао доћи баш давно", а Кековац да је дошао са "J2b-L283 дружином", а ја да је дошао прије 100 година. Међутим, мишљење и није баш аргумент.

49
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Ojler послато Април 21, 2024, 07:15:24 поподне »
Куљанин, Стевањдан, Брадина, Коњиц, N2-Y6503>P189.2>Y6467>Y6516>Y7310 (F14667)

- резултат чудан због чињенице да је на 23andMe већ тестиран један Куљанин из истог места, а припада I2-Z17855. Због крсне славе се његов резултат боље уклапа у Херцеговину.

Изгледа да свакако нису E-V13 и сродни Бјелогрлићима, како им каже предање.
50
Историја и генетика / Одг: Илири
« Последња порука Зрно послато Април 21, 2024, 07:09:51 поподне »
Ово је савремени узорак. Могао је доћи на Сардинију било кад, и прије 100 година.

По положају на стаблу и усамљености, морао је доћи баш давно.
Странице: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10