Аутор Тема: Старо становништво и исламизација у Босни  (Прочитано 73386 пута)

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1849
  • Y-DNA: I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #40 послато: Септембар 28, 2017, 09:55:02 пре подне »
Покојни Дубравко Ловреновић је често употребљавао израз "осцилирајућа вјерска вага Котроманића".
Дакле. један фактор је сигурно привилегован положај муслимана (нових) у Османском Царству, а други недовољана "организациона чврстина" постојећих вјерских заједница.

У овоме и те како има логике.

Ван мреже aleksandar I

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 974
  • I2-Z16982
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #41 послато: Септембар 28, 2017, 10:46:24 пре подне »
Занимљиво је да постоје нека подручја гдје је долазило до појачане исламизације. Мислим да је неко помињао разлику у масовној исламизацији у нахији Благај у Херцеговини у односу на околне нахије. Не могу сад да нађем ко је о томе писао. Могло је дакле бити и неких уско локалних прилика које су погодовале исламизацији.

Управо тако. Некада је најједноставније и најтачније. Више изузетака од правила у крајњој линији може да постане правило, тј образац.

Дакле. ако се 3/4 села или шта год било исламизира, притисак је је на остатку села. Разлика у статус је веома примаљива. Такав случај је био у Соколовићима (Рудо).

На Романији постоје неке одређене енклаве, додуше мјешовитог становништва али претежно муслимани; нпр. Кошутице, Кнежине (Халид Бешлић) или Паржевићи; ово моји их Ћаварина их зову Пажевићи. Али Соколовићи не.

Ван мреже Одисеј

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 896
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #42 послато: Септембар 28, 2017, 11:29:11 пре подне »
Али се не може ни занемарити.

У средњој Босни, старосједиоци су или муслимани или римокатолици (има нешто мало Срба старинаца, али незнатно), а крстјани су вјероватно сви покатоличени прије доласка Османлија. Језичка структура становништва показује да су католици и муслимани на том подручју становништво истог коријена, па чисто сумњам да би међу тим прилично хомогеним становништвом постојала нека предосманска вјерска дивергенција, а поготово да су већином били крстјани, па је наводно један дио прешао на католичанство како би се спасио од исламизације. Све до Берлинског конгреса, муслиманима су највеће непријатеље видјели у католицима, тек је тад напрасно креирана муслиманско-католичка антисрпска коалиција, касније материјализована у виду усташтва. Шеријатски поредак је ипак био толерантнији према православцима него према католицима, не из љубави, већ зато што су малтене сви важни православни вјерски центри били под султановом контролом, па је шанса за побуну против поретка ипак била непостојећа. Док је Рим тек требало освојити и покорити католички свијет.

Цитат
Укратко, на Романији практично не постоји континуитет ни муслиманског ни православног становништва.

То исто важи за становништво самог босанског Подриња. Срби су већином ту поријеклом из источне и старе Херцеговине, док су муслимани на југу углавном истог поријекла као Срби, а на сјеверу одређени број муслимана потиче и из средње Босне, као и из западне Србије.

Ван мреже dko

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 502
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #43 послато: Септембар 28, 2017, 11:51:44 пре подне »
Хмм, овде би можда могла нова тема да се одвоји...Порекло становништва Босне, или Порекло Муслимана...или да се пребаци на неку већ постојећу тему о Босни, пошто је тежиште дискусије на томе, а не на Романији.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13139
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #44 послато: Септембар 28, 2017, 12:16:04 поподне »
Хмм, овде би можда могла нова тема да се одвоји...Порекло становништва Босне, или Порекло Муслимана...или да се пребаци на неку већ постојећу тему о Босни, пошто је тежиште дискусије на томе, а не на Романији.

Овде смо отворили такву тему:
http://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=1471.0

Мислио сам да баш поводом ове дискусије прикупим доступне резултате БиХ муслимана (по регионима). У принципу је јасно да они имају јачу ту староседелачку струју у Босни, управо због Средње Босне и тих крајева (где Срба има врло мало). На истоку су мешани, а у Херцеговини не би требало да се разликују од Срба, осим у неким издвојеним случајевима.

Наши Крајишници зато могу бити занимљиви. Према неким ауторима (Карановић) међу њима постоји и струја из Средње Босне (Од Травника до Кључа). Мада смо видели да је упитно колико је та струја уопште староседелачка, односно да и ту реч о нешто раније досељеним Херцеговцима.

Осим генетике, на то упућују и нека предања староседелачких родова, примера ради Кецмана, који кажу да су "Из Травника, од Херцеговине".

Ван мреже aleksandar I

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 974
  • I2-Z16982
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #45 послато: Септембар 28, 2017, 12:18:19 поподне »
Све до Берлинског конгреса, муслиманима су највеће непријатеље видјели у католицима, тек је тад напрасно креирана муслиманско-католичка антисрпска коалиција, касније материјализована у виду усташтва.

Хм, ово ми је мало проблематична тврдња, нарочито у 19. вијеку, па до 1878. Мислим да податак да је дио Срба, али заиста минималан број и то углавном виши сталежи, учествовао у отпору против А-У окупације (главни вођа није Хаџи Лојо него пљеваљски муфтија Шемсекадић) није релевантан за цијели период. Уосталом већину буна у 19. вијеку (Посавина, Крајина, Херцеговина) диже православно становништво. Католици у свету томе узимају минимално учешће. На Србе, чија национална свијест се најраније уобличава, неоспорно утичу процеси у сусједној Србији. Наравно, католике води Црква, Већ смо писали о дон Мусићу.

Ту имамо два мишљења; за Васу Чубриловића је то дјеловање тајних српских организација (успоставио Илија Гарашанин), а за Милорада Екмечића одлучујући разлог (не негира у цјелости ово прво) аграрни односи. У сваком случају у 19. вијеку православни Срби имају релативну већину то је углавном аграрно становништво. Постоји и јак трговачки слој, дакле елита. Истина је оприлике негдје на средини; тако је најлакше. Да сад не цитирамо фон Клаузевица и његово теорије. Не би било лоше погледати Мемоаре Живка Црногорчевића (односе се на Тузлу и околину-ријетка књига).

Послије 1878. године, а нарочито након анексије, јача сарадња српско-муслиманских политичких организација. Наравно ријеч је о борби за црквено-школску, односно вакуфско-меарифску аутономију. Припрема за политичке циљеве обично почиње на пољу културе јер је тако најбезболније. То касније постаје основ за уобличавање политичких циљева. Главни стожер А-У политике јесу језуити, значи клерикализам. Није случајно зашто се управо језуитима толико бавио Виктор Новак у својој "Великој оптужби". Идентификује је их као носиоце клерикализма.

По мом скромном мишљењу најбоље је то обрадио у својој докторској дисертацији Томислав Краљачић - Калајев режим....објективно, непристрасно, научно јер стриктно прати изворе.


Цитат
То исто важи за становништво самог босанског Подриња. Срби су већином ту поријеклом из источне и старе Херцеговине, док су муслимани на југу углавном истог поријекла као Срби, а на сјеверу одређени број муслимана потиче и из средње Босне, као и из западне Србије.

Након исељавања муслиманског становништва из Србије, оснивају су насеља који су фактички коридор према Србији и дјелимично А-У; Козлук, Доњи Шепак, Јања, Рача (није успјело), Брезово Поље, Шамац. Није то занемарљив број усељеника, мада нико не негира "старинце". Ова насеља, барем за Подриње од Зворника до ушћа Дрине у Саву, енклаве у чисто православном окружењу.

Недавно мо је Пеца послао један рад Архива града Тузла, и то баш отворен на Брезовом Пољу на Сави (између Бијељине и Брчког). Махале; Шабац, Ваљево, Ужице.



Ван мреже dko

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 502
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #46 послато: Септембар 28, 2017, 01:31:13 поподне »
Можда је Одисеј мислио на међународну раван конфликта између исламске Османске Турске и католичке Хапсбуршке монархије који је трајао вековима? Док се Србија није осамосталила, и дефинитивно после Берлинског конгреса, А-У није Србе сматрала непријатељем бр. 1. Енглези су Кримским ратом показали да Русе сматрају непријатељем бр. 1 (што је и данас евидентно) и подржали су Турску. Зато муслиманско-католичку коалицију у БиХ, која постоји од друге половине 19 века, не сматрам напрасном, већ одразом међународних кретања.

Али, мислим да до 19. века конфликт католика и муслимана у Босни (као одраз антагонизма измедју Хапсбуршке монархије и Османске Турске) не надјачава конфликт измедју православне и муслиманске популације, на страну постојање Пећке патријаршије. Прво, тежиште отпора Турцима (на територијама којима управљају Турци) налазило се у православним, српским срединама, што је резултирало чак  и једном de facto неконтролисаном територијом од стране Турака, каква је Црна Гора. Други разлог за неминовно већи сукоб православних и муслимана су бројније тачке додира, то јест суживот који неминовно производи конфликт, на много већем а геополитички важнијем простору (назовимо то микрогеополитиком) него што је простор на коме се додирују католици и муслимани у централној Босни.

Ван мреже aleksandar I

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 974
  • I2-Z16982
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #47 послато: Септембар 28, 2017, 02:07:40 поподне »
Можда је Одисеј мислио на међународну раван конфликта између исламске Османске Турске и католичке Хапсбуршке монархије који је трајао вековима? Док се Србија није осамосталила, и дефинитивно после Берлинског конгреса, А-У није Србе сматрала непријатељем бр. 1. Енглези су Кримским ратом показали да Русе сматрају непријатељем бр. 1 (што је и данас евидентно) и подржали су Турску. Зато муслиманско-католичку коалицију у БиХ, која постоји од друге половине 19 века, не сматрам напрасном, већ одразом међународних кретања. [/b]

Мало скренусмо са основне теме, ане отвара ми се нова! Ако сматра, нека администрација пребаци.

Да, слажем се са подвученим, јер након Берлинског конгреса, који је био болан за Србију, а након мајског преврата, Србија поново усмјерава своју спољну политику преме БиХ.

Ствари треба гледати мало шире. Штошта се у међународној политици промијенило од Кримског рата и сукоба Хабсбушке Монархије и Пруске (после тога иду нагодбе). Јесте половином 19. вијека спречаван излазак Русије на топла мора и контрола "унутрашњег" Црног мора. Због руског пораза у кримском рату и јесте Санстефански мир прелиманинарни, а коначни Берлински конгрес, који је ријешио статус Босанског пашалука.

Drang nach Osten постаје основ спољне политика А-У након Берлинског конгреса (да не објашњавам генезу) јер у оквиру великих сила, А-У са својих 50-так милиона становника је ипак другоразредна. Другим ријечима Њемачка јој је допустила оно што је могла јер су Хабсбурговци истјерани из "њемачких земаља". Од чисто католичких остала је Баварска. То значи непријатељ бр. 1 А-У након Берлинског конгреса је Србија. Као прво најближа је, друго њен национални програм витално угрожава спољнополитичке циљеве А-У,  а Срби преко Дрине се сматрају "петом колоном" у БиХ (успут са А-У почиње да се употребљава назив БиХ.

Да је А-У другоразредна велика сила показали су и догађаји током I св. рата. Руси су напредовало само на тим секторима, од Пруса су доживљали тешке поразе (Мазурска језера) а на крају се А-У напросто распала. Пробој на солинском фронту битно је утицао на пораз Њемачке чија економије више није могла да прати "ратне напоре", а Бугари су напросто "разбуцани". ИТД.........

Не знам шта је Одисеј мислио, мада цијеним његово писање  без оптерећујићих фактографских података, али чисто да се разјасни.

С другим дијелом поста се, такође,  слажем!

Ван мреже Одисеј

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 896
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #48 послато: Септембар 28, 2017, 02:38:17 поподне »

Не знам шта је Одисеј мислио, мада цијеним његово писање  без оптерећујићих фактографских података, али чисто да се разјасни.

С другим дијелом поста се, такође,  слажем!

Ја се годинама бавим проучавањем ислама и са теолошке и са историјске тачке гледишта. Види, освајање Рима и Константинопоља је императив џихада, јер тиме хришћански свијет губи све полуге политичке моћи, а муслиманима је вјерска дужност да успоставе шеријатски поредак на глобалном нивоу, милом или силом. До 19. вијека је стога Османском царству и даље највећи непријатељ католички свијет. Упркос томе што је муслиманско становништво имало више сукоба са православним, са којим је најчешће дијелило исти животни простор.
19. вијек је прекретница у католичко-муслиманским односима на Балкану. Управо се тад појављује Старчевић, један луди клошар који без туђе помоћи никад не би стекао толику популарност. Он је први који је покушао креирати хрватски национални идентитет на секуларним основама, у који би били инкорпорирани и босански муслимани. Усташки покрет је управо континуитет те мисли.
Такође, по Берлинском конгресу, босански муслимани су на леђима хипотеку османске прошлости. Сарадња са католицима против православних интереса, првенствено руских, идеална је била прилика да се отарасе тог баласта. У супротном би били или покатоличени или протјерани у Турску.

Ван мреже aleksandar I

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 974
  • I2-Z16982
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #49 послато: Септембар 28, 2017, 03:02:13 поподне »
Ја се годинама бавим проучавањем ислама и са теолошке и са историјске тачке гледишта. Види, освајање Рима и Константинопоља је императив џихада, јер тиме хришћански свијет губи све полуге политичке моћи

Ма слажем; да додам, и нећу више!
Наполеон Бонопарта је вјеровао да се једно универзално цраство (мисли под његовим жезлом) може створити само на Оријенту. А кључ су мореузи са Константинопољем. Зато је и преузео поход (прва етапа) према  Далмацији и Дубровнику средином 1806. године

Ван мреже dko

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 502
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #50 послато: Септембар 28, 2017, 03:18:17 поподне »
Александре, слажемо се, да не продубљујем ову моју опаску о континуитету против-руске делатности Запада.
Одисеј, слажемо се да је сукоб Ислама и католика, или шире, Ислама и Запада већи на општем плану. Мислим да је то зато што се ради о силама са универзалистичком амбицијом.
Уредниче, нађи нам тему, ништа од Романије...

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #51 послато: Септембар 28, 2017, 04:13:14 поподне »
Ово све се што је писано односи се на врло стар период, који и нема превише везе с пореклом данашњег становништва БиХ. Исламизација данашњег становништва БиХ није проучена . Знамо рецимо, да се у Босни тек 1858. године  бедни хришћански сељаци масовно исламизирају.

Gdje se to dogodila masovna islamizacija 20 godina prije dolaska Austrije u vrijeme koje je jako dobro pokriveno dokumentima?  Ako imaš bilo kakve dokaze o islamizaciji nakon 1604., volio bih ih vidjeti.

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #52 послато: Септембар 28, 2017, 05:55:35 поподне »
1991. je objavljen poseban broj Priloga za Orijentalnu filologiju s podnaslovom "Širenje islama i islamska kultura u bosanskom ejaletu."

https://www.mediafire.com/file/7p9g27539wl6s5s/41%20prilozi%20za%20orijentalnu%20filozofiju%201991.pdf

Nekoliko desetaka stručnih članaka od maltene svih tad živućih jugoslavenskih osmanista.  Vasić, Đurđev, Aličić, Handžić, Nilević, Spaho, Moačanin i drugi.

Ван мреже aleksandar I

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 974
  • I2-Z16982
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #53 послато: Септембар 28, 2017, 06:38:38 поподне »
1991. je objavljen poseban broj Priloga za Orijentalnu filologiju s podnaslovom "Širenje islama i islamska kultura u bosanskom ejaletu."

https://www.mediafire.com/file/7p9g27539wl6s5s/41%20prilozi%20za%20orijentalnu%20filozofiju%201991.pdf

Nekoliko desetaka stručnih članaka od maltene svih tad živućih jugoslavenskih osmanista.  Vasić, Đurđev, Aličić, Handžić, Nilević, Spaho, Moačanin i drugi.

Ахмед Аличић није могао а да не поткачи Милана Васића!!!!

Ахмед Аличић:

Цитат
Radove Filipović Nedima o ovom pitanju nije shvatio, Inaldžikova izlaganja su neprovjerena i mislimo dosta površno iznesena, a gotovo sva ostala literatura je islamofobna i pisana je srcem
a ne dokumentom.

Милан Васић:
Цитат
Glavnu ulogu u provođenju islamskog prozclitizma. po Nedimu
Filipoviću, odigrale su dvije ključ!! ustanove: limarski sistem i novi gradovi islamsko- orijentalnog tipa.11

Нисам академик али и ја сам то тако схватио!
Мислим је ово му је највише засметало:

Милан Васић:
Цитат
Prelazak na islam ili "turčenje"kako se to govorilo u narodu, obično je zr.ačilo odvajanje od sopstvenog etnosa, ponekad, u slučaju devšinne na primjer, i od rodbine, prijatelja i susjeda. Grupe i pojedinci koji su se našli u turskoj etničkoj sredini tamo su vremenom asimilovani.
Kod

Имао сам част да је мој професор био Милан Васић. Рећи да нешто није разумио, а нарочито Халила Иналџика, је тотална бесмислица.

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #54 послато: Септембар 28, 2017, 06:54:21 поподне »
Милан Васић:
Нисам академик али и ја сам то тако схватио!
Мислим је ово му је највише засметало:

Taj citat i jest tendenciozan i neznanstven.  Zar ne pokušava Vasić prikazati islamizaciju kao negativnu pojavu?

Ван мреже aleksandar I

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 974
  • I2-Z16982
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #55 послато: Септембар 28, 2017, 07:06:24 поподне »
Taj citat i jest tendenciozan i neznanstven.  Zar ne pokušava Vasić prikazati islamizaciju kao negativnu pojavu?

Категорички не, требали сте га слушати!

Његова( Васићева)  основа теза је : Исламизација је у основи брз и краткотрајан процес; крај 16 и поч 17. вијека. Исламизују се сви друштвени слојеви и припадници обје конфесије. Послије тога спорадични случајеви.
 У оном дјелу које је постхумно објављено, Недим Филиповић детаљно образлаже основе тимарско-спахијског система и оријенталног града као основе исламизације у БиХ. Не негира "богумилство"(баш тако га назива), али не види у њима друштвени слој који је основ исламизације. За њега су то власи, односно процес седентеризације истих.

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #56 послато: Септембар 28, 2017, 07:44:32 поподне »
Категорички не, требали сте га слушати!

Ne govorim o osnovnoj tezi.  Ona stoji.  Govorim o citatu i uopće o rabljenju termina "Turčenje."

Ван мреже Voljen od Boga

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 947
  • I-Y4460*
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #57 послато: Септембар 28, 2017, 10:26:59 поподне »
Исламизација у Босни је феномен, тако нешто није се десило нигдје друго у оквиру османског царства. И у другим крајевима, које су османлије освојили, Бугарској, Србији, Албанији, било је исламизације али нигдје ти муслимани нису створили посебну нацију а поготово нису утицали на практицирање Ислама, што се у Босни јесте догодило. Присилну исламизацију одмах треба одбацити, "коња можеш силом довести до воде али га неможеш натјерати да је пије". Проблем је у томе што се тај феномен посматра са превелике дистансе и због тога што се мало зна о Босни и Србији прије османлија, а и оно што се зна углавном је из османских и дубровачких извора. Људи данас мисле да су били родбина са српским, босанским или хрватским владарима и потпуно занемарују чињеницу да се ти владари нису ни виђали ни женили из народа којим су владали. Недостатак информација омогућава идеализацију слике о Босни и Србији прије османлија, а поготово је то случај са Србијом. Многи Босну и Србију, прије осмалија, доживљавају као државе гдје је становништво, углавном, хомогено. Наводно, ту хомогеност нарушавају само нека, ријетка, Влашка племена а све остало су Срби и Хрвати, православци и католици. Посве је евидентно да муслимани који су конвертирали са православља и даље држе неке навике стечене док су били у православљу. Оно што многи историчари неће да виде јесте да међу данаашњим муслиманима у Босни постоје навике које су стечене у ранијој  религији која није хришћанска, па чак ни кршћанска (богумилска). Примјера ради, муслимани у околици Олова, па и на Романији, имају посебне обреде за призивање кише и одлазак на посебе локације за молитву што вуче још из паганства. Данас се може ДНК анализом установити да су то Славени, што се и "голим оком" да примијетити ко живи уз њих. Дакле, и у Босни и у Србији постојали су етноси који су долазак османлија видјели као шансу да са врата скину босанске и српсе владаре и притиске православне и католичке цркве које су се такмичили у покрштавању тих слојева. Дакле, у масовну исламизацију одмах након доласка османлија не треба сумњати. Моји, ни по оцу ни по мајци нису тог поријекла, и једни и други улазе у Ислам спонтано након више мјешовитих бракова и пуно касније. Мали број историчара са Балкана примјећује да су у Босни али и у Србији ти муслимани организовали врло занимљив и пијатан градски живот, са минималним утицајем етничких Турака и других народа из тадашњег османског царства. Та гратска средина је била мамац за нове исламизације али ненасилне, ато се види из чињенице да поред свих џамија, у тим чаршијама, постоје православне цркве, па и синагоге. Са католичанством је била доста другачија ситуација јер католицима су управљали из Рима што се османлијама није свиђало. У тим новим градским срединама муслимани су се женили хришћанкама што је доводило до нових исламизираних породица а османлије су држали на дистанси и звали их "манџуке" или "туркуше". Све је то условило да се међу домаћим муслиманима стекну неке нове навике и обичаји који се знатно разликују од обичаја "манџука" али и до одвајања од својих првобитних етноса. Стање ће се драстично промијенити након Бечког рата. Зато што су устанци унутар османског царства били подизани под утицајем католичке цркве, као и због дивљачких напада Савојског и Пиколоминија католички живаљ унутар османског царства долази у врло незавидну ситуацију, као и један број православног становништва и долази до удаљавања између, дотада, блиског балканског становништва. Дакле, ситуација на Балкану се сада битно мијења и долази до све већег удаљавања међу овим етносима, посебно након шти исељени Срби организују нападе на османску територију што увијек узрокује још више удаљавање измеђи њих, занимљиво је да то удаљавање није на муслимане и православце, већ на различите политичке ставове. Многи муслимани ће прећи у новоформирану Србију а многи православци и католици ће се тек сада исламизирати. Наравно, све оно што су рекли Паво, Одисеј и многи су научно заснована мишљења и то вриједи. Ја сам хтио рећи како ја то доживљавам а како је било мислим није баш лако склопити коцкице. 
Evropa je jedna velika porodica.

Ван мреже LLL

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 68
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #58 послато: Септембар 28, 2017, 11:08:22 поподне »
Исламизација у Босни је феномен, тако нешто није се десило нигдје друго у оквиру османског царства. И у другим крајевима, које су османлије освојили, Бугарској, Србији, Албанији, било је исламизације али нигдје ти муслимани нису створили посебну нацију а поготово нису утицали на практицирање Ислама, што се у .....
Не видим ја никакву посебност у томе, сматрам да ваш пост донекле произвољан продукт ваше маште. Не мислим да постоје било какви докази за некакв пагански слој становништва, и ако не сматрам да религјија има везе са пореклом. И у самом српском Православљу има много старословенских трагова, почевши од Славе.  А сигуеан сам та су пагански трагови итекако присутни у много чему.
А волео бих да знам како се то види да су ти људи Словенског порекла? :)
Поздрав

Ван мреже Voljen od Boga

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 947
  • I-Y4460*
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #59 послато: Септембар 28, 2017, 11:22:40 поподне »
Не видим ја никакву посебност у томе, сматрам да ваш пост донекле произвољан продукт ваше маште. Не мислим да постоје било какви докази за некакв пагански слој становништва, и ако не сматрам да религјија има везе са пореклом. И у самом српском Православљу има много старословенских трагова, почевши од Славе.  А сигуеан сам та су пагански трагови итекако присутни у много чему.
А волео бих да знам како се то види да су ти људи Словенског порекла? :)
Поздрав

Не небих водио сада неку полемику, ја нисам историчар али ето имам неки свој став о томе.
Становници у регији Олова, Завидовића и околине су изразито свијетле пути, плаве косе, плавих очију....
Evropa je jedna velika porodica.