Par pitanja, kad kazes:
Poznato je iz kog druš-
tveno-ekonomskog miljea fanariotske Vlaške kneževine golu kožu spašavaju Vlasi Carani,
na koji milje mislis? daj malo za zainteresovane produbi
i drugo pitanje - u koje zemlje se vlasi najvise iseljavaju?
Za razliku od Srbije koja se 1804.oslobodila feudalnog režima, u Vlaškoj je ovaj sistem zavisnik seljaka opstao u različitom obimu sve do posle prvog svetskog rata. Pod fanariotskim se misli da su ovi veleposednici bil ili Grci ili Carigradska Patrijaršija koja je držala 1/3 ukupne obradive zemlje.
Pri čemu autor greši jer povezuje ovaj položaj isključivo za Fanariote, jer do pravog pogoršanja dolazi tek 1832.godine u vreme kad ostatak Evrope ukida feudalizam, Rusi koji u tom trenutku drže Vlašku, donose Organski zakonik, neku vrstu Ustava, koji je po mnogim karaksteristikama bio napredan, ali je po uzoru na Rusiju znatno pooštrio obaveze seljaka, tako da su seljaci mogli da koriste samo 70 % prinosa sa svojih imanja, a ostatak su morali da daju veleposednicima, anulirao je neke prethodne reforme, fiksirao da seljaci moraju da rade na imanjima veleposednika 12 dana godišnje i dosta toga
Prve reforme su učinjene tokom 1860tih kada je zemlja oduzeta Crkvi, kao i nizom kasnijeg oduzimanja zemlje, ali to nije bilo dovoljno tako da je 1907.godine izbio jedan od najvećih seljačkih ustanaka koji je u krvi ugušen. Do potpunog ukidanja je došlo tek posle prvog rata i to zbog toga što su u
1. U drugom balkanskom ratu rumunski vojnici imali prilike da vide da u Bugarskoj ne postoje feudalni odnosi
2. Ovo je prouzrokovalo da kad je Rumunija ušla u rat 1916. godine seljaci su odbili da se bore, te je Kralj morao da obeća potpuno ukidanje veliki poseda.
Posebno je ovaj organski zakonik uslovio da deo seljaka prelazi Dunav i naseljava se posebno u severozapadnoj Bugarskoj i nesto u okolini Negotina i nešto u južnom delu opštine Kladovo.
Problem je što Durlić fenomen koji je usko vezan za jedan mali deo stanovništva vezao za celokupno, koje je po poreklu sa teritorija koje je kontrolisala Austrija, i ima sasvim druge razloge zasto su preseljeni (Austrijanci su nudili tokom uprave nad Temišvarskim Banatom koji se prostirao i na teritoriji današnje istočne Srbije, povlastice stanovništvu koje bi se naselillo). Deo je prešao i zbog političkih razloga kada su u 18.veku Austrijanci ugušili veliki seljački ustanak, kada su porodice jednih od vođa istanka prešli u Otomansko carstvo).
Ovo objašnjava samo deo porekla stanovništva, dok za jedan deo nema saznanja o doseljavanju (na osnovu etnografskih istraživanja krajem 19.veka i u 20.veku)
Generalno postoje dve potpuno različite grupacije, i to zavisno da li su živeli u Smederevskom ili Vidinskom sandžaku (opštine Kladovo, Negotin, Zaječar, Bor, Boljevac). Dok su u Smederevskom sandzaku uglavnom podaci vezani za doseljavanja u 18.veku (nije sigurno da li su ovo bile povratne mgracije posle 1690.godine, jer se i srpsko stanovništvo u Braničevu vratilo iz Banata ubrzo nakon iseljavanja, to je ono jedino starosedelačko srpsko stanovništvo u Srbiji) i to u najvećoj meri iz Almaža, koji je neposredno sa druge strane Dunava paralelno sa opštinom Golubac i delom Majdanpeka, koji su se prvo preselili u Zvižd, a potom se selili u Stig, dolinu Morave i Mlave (međutim sem Zvižda ovo stanovništvo je delimično pomešano sa onim koje je došlo iz Vidinskog Sandžaka)
Što se tiče Vidinskog sandžaka situacija je kompleksnija, jer je ovaj deo pripadao sultaniji,te je imao brojne povlastice (Krajinske povlastice, npr. Turcima je bilo zabranjeno da ulaze u ovaj deo sa potkovanim konjima, a vlast su vršili kapetani rumunskog porekla u Negotinu i Kladovu, pri čemu je najčuvenija bila porodica Karapandža) odavde se stanovništvo nije iseljavalo posle 1690.godine tako sem onog koje se doselilo u 19.veku ne postoje podaci o njihovom doseljavanju. Ovde je jednu komponentnu stanovništva činilo i slovezirano arumunsko stanovništvo koje se nazivalo Gogešima (albanski stari naziv za Aromune i Rumune).
Ovo je vrlo kratak i sa puno nedostataka pregled stanovništva od 18.veka. Problem je što verovatno nisu prevedeni tefteri između 15./16.veka i 18.veka tako da ne znamo o poreklu ovog stanovništva
Po Braničevskom tefteru i popisu Vidinskog sandžaka, dolazimo iz 15.i16.veka na osnovu analize imena može da se zaključi sastav stanovništva (slovenska imena, kalendarska imena i rumunska imena), ali posle toga je teže da se prati jer se prosto niko nije bavio time.