Аутор Тема: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар  (Прочитано 5113 пута)

Ван мреже Посо

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 129
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #80 послато: Новембар 22, 2022, 07:24:51 поподне »
Можда је повезано са Захачом, иако у тексту има неколико сумњивих момената.

Из рада Зорана Ладића, "Досељеници и странци из Хрватске, Славоније и источнојадранских комуна у касносредњовјековном Поречу":


Вјероватно, ради се о катуну Бранчић који је "основао" влашки војвода Бутко Бранчић или Бранковић.
Он је од краља Жигмунда 1407. године добио "possesiones nostras regalis Erwunyk"... заједно са посједом "Sachas".

Први пут се налази у изворима 1380. године као припадник Сопковића:
"Vlkoy Sinadinich, Dobrilo et Budko Branichich cum fratribus eorum de catuno Sopquouich"; па 1395. године: "Butco Brancich voiiuoda (de Morlaccus) et Milgost(us) Medoiieuich Morlaccis ambobus de genere Sopcouaç".
Катун "Браничић" налази се 1404. године код Вранског језера.
Неки "Ratcho Braucich vayuoda morlacho" забиљежен је 1434. године.

Ван мреже Imoćanin

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 159
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #81 послато: Новембар 23, 2022, 04:30:47 поподне »
Ovaj Toma Martinović bi lako mogao biti sin ili unuk sllijedeće osobe koja se spominje kod šibenskog bilježnika Petra Ivanova 1454g.

Ante Birin, Šibenski bilježnici – Petar pokojnoga Ivana (1453.-1454.), str. 157

"16.-21. I. 1454.
Martin Jugovčić, Morlak iz katuna Sopkovac, obvezuje se platiti ser Ciprijanu,
sinu pok. Jurja Divinića, građaninu Šibenika, tri stotine i devet malih libara i
deset solida za robu koju je uzeo iz njegovog dućana."

Očigledno već sredinom 14 stoljeća cijelo šibensko i zadarsko zaleđe je preplavljeno morlačkim katunima. Zdenka Janeković je analizirala inventar poslovnih knjiga bogatog zadarskog trgovca Mihovila sina Petra. Taj inventar sadrži poslovne knjige uglavnom iz 50-ih i 60-ih godina 14. stoljeća. U vezi morlačkih katuna navodi ovo:

"Mnogi stanovnici zaleđa, vlaških katuna i otoka obraćali su se Mihovilu za pozajmicu: dolaze iz Vrane, otoka Banja, Paga, Stomorina,
Knina, Karina, Krbave, Pseta, Ostrovice, Bribira, Like, Lužaca, Lesna, Obrovca, Jelšana. Tu su i Vlasi i vlaški knezovi iz Gojkova i Milacijeva katuna te iz katuna Deduli, Gleje, Rabančić, Družetić, Medošević, Sopkovac, Biličić, Kranetić, Krajišić, Gizdanac, Branj, Dražojević, Kimatović, Mileša."

Ван мреже Посо

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 129
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #82 послато: Новембар 23, 2022, 07:52:12 поподне »
То би био тренутно најранији податак о катуну Сопковац.
Иначе, Јаков Стипишић је издао ту књигу "Инвентар добара Миховила сукнара покојног Петра из године 1385". Помиње се и лик из "Аката Кеглевића", чувени Дудан и отац му Силан:
"Dudanus frater Pribani Silanouich".
Садржи и битан податак о катуну Бекушевац:
"Becus Gradini Sachinich Olachus catunarius".

Што се тиче горњег текста о катуну Бранчић, радња се чини се дешава у Ервенику, иако не знам шта би био "Катешевић", можда погрешно записано нешто. У новиградском дистрикту је постојало село Мирце или Мирчић и било је у том крају заступљено презиме Катушевић, али мислим да се не ради о томе. Село Мирчић у Ервенику спомиње се и у "Актима Кеглевића". Требало је да се налази одмах уз данашњи заселак Пркље.

Постоји један документ гдје се помиње презиме Сопковић, нешто раније и јужније.
Јосип Лучић, Miscellanea saeculi XIV ex archivio Ragusii:



На мрежи Exiled

  • Члан Друштва
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1728
  • ПХ908>А20333>FT14649>FT175994
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #83 послато: Новембар 23, 2022, 08:08:06 поподне »
Додао сам вашу дискусију међу оне о којима ћу добијати обавештења о новостима па вас сад обојицу питам хоће ли ово водити неком генетичком резултату или потврди или ће остати на Иван Петров а Петар Вукосавов а Вукосав Ибрахимов? Ако не, да бришем обавештења, праштајте на недостатку дипломатског осећаја.

Ван мреже Посо

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 129
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #84 послато: Новембар 28, 2022, 10:51:25 пре подне »
Укидај одмах, Exile. Само теорија.

У "Актима Кеглевића" током читавог трајања процеса између краљевских влаха и Кеглевића нити једном се не спомиње ријеч катун.
Међутим, Нада Клаић је у свом раду "Положај Влаха у XIV и XV стољећу у хрватским земљама", Радови АНУБИХ, Књ. LXXIII (1983), истакла да се код задарских нотара спорни посједи или села "Шигланових синова" називају катунима.

Не знам тачно на које посједе се односи, али ти документи из ДАЗД можда могу да дају објашњење за поријекло појединих назива посједа/села из "Аката Кеглевића".

На мрежи Exiled

  • Члан Друштва
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1728
  • ПХ908>А20333>FT14649>FT175994
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #85 послато: Новембар 28, 2022, 10:58:02 пре подне »
Укидај одмах, Exile. Само теорија.

У "Актима Кеглевића" током читавог трајања процеса између краљевских влаха и Кеглевића нити једном се не спомиње ријеч катун.
Међутим, Нада Клаић је у свом раду "Положај Влаха у XIV и XV стољећу у хрватским земљама", Радови АНУБИХ, Књ. LXXIII (1983), истакла да се код задарских нотара спорни посједи или села "Шигланових синова" називају катунима.

Не знам тачно на које посједе се односи, али ти документи из ДАЗД можда могу да дају објашњење за поријекло појединих назива посједа/села из "Аката Кеглевића".
Ама обрисо бих ја него ме копка ова прича а уједно сам мало разочаран недостатком конкретних резултата а и видим да добро баратате и изворима и логиком. Даћу вам још коју шансу😊

Ван мреже Посо

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 129
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #86 послато: Децембар 02, 2022, 10:34:27 пре подне »
Сигурно је да су Милишићи били на челу Жегара до 1604. године, као што показују османски пописи.
Са друге стране, најстарији познати "представник" родова који славе Лазареву суботу - старјешина Жегара Вучко Љубичић - спомиње се 1619. године.

"Нови" моменат код жегарских Милишића.
На Магазину сјеверне Далмације стајао је окачен документ из 1613. године гдје се спомињу Модрокапа, Вуко Љубичић и кнез Јован Радасовић из Жегара.
https://www.facebook.com/groups/523310481053644/permalink/5861834280534544/?mibextid=HsNCOg

Ово је значајно зато што је Радасовић истакнут као кнез, а не Љубичић.

Постоји документ из 1669. године у којем се наводе Манојло Радасовић из Вилића и његов брат из "латинског Котара":
https://books.google.ba/books?id=XU6lCgAAQBAJ&pg=PA12&lpg=PA12&dq=radasouich&source=bl&ots=2LEiLF4PbU&sig=ACfU3U1y6jTL_jRvUVdjFnftQUtPcu67LA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj09pDpzKb1AhVsh_0HHYnkBfkQ6AF6BAgCEAM#v=onepage&q=radasouich&f=false


На мрежи Exiled

  • Члан Друштва
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1728
  • ПХ908>А20333>FT14649>FT175994
Одг: Примићур Вукша (син) Милишић(а) и Жегар
« Одговор #87 послато: Децембар 03, 2022, 08:44:40 поподне »
"Нови" моменат код жегарских Милишића.
На Магазину сјеверне Далмације стајао је окачен документ из 1613. године гдје се спомињу Модрокапа, Вуко Љубичић и кнез Јован Радасовић из Жегара.
https://www.facebook.com/groups/523310481053644/permalink/5861834280534544/?mibextid=HsNCOg

Ово је значајно зато што је Радасовић истакнут као кнез, а не Љубичић.

Постоји документ из 1669. године у којем се наводе Манојло Радасовић из Вилића и његов брат из "латинског Котара":
https://books.google.ba/books?id=XU6lCgAAQBAJ&pg=PA12&lpg=PA12&dq=radasouich&source=bl&ots=2LEiLF4PbU&sig=ACfU3U1y6jTL_jRvUVdjFnftQUtPcu67LA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj09pDpzKb1AhVsh_0HHYnkBfkQ6AF6BAgCEAM#v=onepage&q=radasouich&f=false
А тамо на групи на фб си видио шта сам написо поводом тога а и овде ћу поновити да сам рад да организујем тестирање могућих наследника код Yseq, па ако имаш траг или евентуално идеју ко су наследници ти јави.