Аутор Тема: Славонија (планина Папук са околином)  (Прочитано 2430 пута)

Ван мреже роквић

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 170
Славонија (планина Папук са околином)
« послато: Април 01, 2017, 01:56:28 поподне »
Волио би да се овдје пише о том дјелу Славоније, о поријеклу наших Срба из тог краја некадашње општине Ораховица и Подравска Слатина.
Слатински Дреновац, Пушина, Мацуте, Г и Д Мељани, Ћералије, Балинци, Г и Д Пиштана, Ораховица, Дузлук, Крајна, Баре, Кућанци, Секулинци,  Чачинци, Воћин, Прекорачани, Красковићи, Ђурчићи, Бокане, Миклеуш, Зденци, Ријенци, Александровац, Буковац, Липовац, Смуде, Добрић, Кокоћак, Газије, Обрадовци . . .
бити Србин је светиња

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Славонија (планина Папук са околином)
« Одговор #1 послато: Април 01, 2017, 02:46:46 поподне »
То је гранични простор између Старе и Нове Славоније, тј. оне предосманске и оне постосманске Славоније.

Нисам се бавио истраживањем порекла тамошњег становништва, али оно је без сумње везано за Крајину у ширем смислу, те Босну.

При том, уз те крајеве се и у османско и у постосманско време протезала Војна Граница, тако да ту сигурно има и неког старијег становништва, пре свега оног из времена пре ослобођења "Славоније" од Турака.

Ево и пар старих карата тога простора из XVI века:

Отприлике у ово време поједини извори говоре о рашким комитатима у Славонији: пожешком, валповском и сремском.

Пожешки, за разлику од валповског и сремског, сигурно је насељаван са простора Босне и Хрватске.



Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10054
  • I2a S17250 A1328
Одг: Славонија (планина Папук са околином)
« Одговор #2 послато: Април 01, 2017, 04:20:16 поподне »
Ево неке литературе коју сам користио приликом писања мог чланка о Великом Набрђу (које је нешто источније од области која тебе занима), верујем да може користити:

– Ивић Алекса – „Досељавање Срба у Славонију током 16, 17. и 18. столећа“
– Кашић Душан – „Српска насеља и цркве у сјеверној Хрватској и Славонији“
– Костић М. Лазо – „Појава Срба у Хрватској“
– Крестић Василије – „Историја Срба у Хрватској и Славонији 1848 – 1914“
– Мажуран Иве – „Попис западне и средње Славоније 1698. и 1702. године“
– Мажуран Иве – „Становништво и властелинства у Славонији 1736. године и њихова економска подлога“

http://www.poreklo.rs/2015/07/16/veliko-nabrdje/
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Душан

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 312
  • I2a1b-PH908
Одг: Славонија (планина Папук са околином)
« Одговор #3 послато: Април 15, 2018, 11:03:46 поподне »
Волио би да се овдје пише о том дјелу Славоније, о поријеклу наших Срба из тог краја некадашње општине Ораховица и Подравска Слатина.
Слатински Дреновац, Пушина, Мацуте, Г и Д Мељани, Ћералије, Балинци, Г и Д Пиштана, Ораховица, Дузлук, Крајна, Баре, Кућанци, Секулинци,  Чачинци, Воћин, Прекорачани, Красковићи, Ђурчићи, Бокане, Миклеуш, Зденци, Ријенци, Александровац, Буковац, Липовац, Смуде, Добрић, Кокоћак, Газије, Обрадовци . . .

Teк сад сам наишао на ову тему.

Моји 3/4 фамилије су солунски добровољци - колонисти између два рата у овај крај. 1/4 ми је досељена после рата.

Срез Подравска Слатина је имала релативну српску већину на попису 1910. од 40%, на попису 1931. тај проценат је износио 44%.
Врло могуће да смо до пред сам несрећни рат 1941. достигли 50%. Моји су досељени 1938 и 1934.

Било је у срезу нешто Шваба, Мађара и то је све похрваћено после рата. Њиховом асимилацијом и усташким прогонима и злочинима над Србима дошло се до послератне хрватске већине у срезу.

Колонистичка насеља у срезу Подравска Слатина била су Чомборје (данас "Нова Шаровка"), Балинци, Брезик, Александровац Миклеушки (данас "Антуновац Буковачки"  >:(), Петровац (данас "Борик"), Шпанат и још нека... Ту су били Срби Личани, Далматинци, Босанци.

Срба је мало остало, део је мењао имовину са Хрватима у Срему. У јужном брђанском делу општине који је био хомогено староседелачки српски (данас посебна општина Воћин) насељени су Јањевци са Косова.

Обнова српске православне цркве у Миклеушу.


:)


Из Кућанаца из некадашње велике општине Доњи Михољац је патријарх Павле.
А недалеко од Ораховице на Папуку налази се истоимени православни манастир из 16. века.

Ван мреже роквић

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 170
Одг: Славонија (планина Папук са околином)
« Одговор #4 послато: Април 20, 2018, 07:13:33 поподне »
Слатински Дреновац је село у Славонији, у новије доба познато и по планинарско-туристичком центру Јанковац. Пут до Дреновца води од Чачинаца,преко села Хумљани, затим Пушине и завоја Црквенац. С лијеве стране долазећи од Пушине до рјечице Радетне дочекује нас бјелогорична шума Врандук, а даље настављале су се њиве Пројсне и Јабучик. С десне стране од Црквенца до села пружале су се плодне  оранице, настајале у давнини крчењем шума и шикара па по томе добише називе Крчевне, Дубрвне, Кречане и Лагер. Осим Радетне, кроз село протичу још двије ријеке које извиру у Папуку, Јанковачка ријека и Папучица. Све три, као по договору, састају се код ливада Доћице и даље настављају ток ријеком Војловицом.
До 1967. Године била је незаборавна атракција одлазити у Слатински Дреновац и Јанковац малим путничким возом „Ћиром“ који је село повезивао са Воћином, Чачинцима, Ораховицом и у крајњој линији Осијеком и Вировитицом, као и осталим центрима.
О Дреновцу постоје писани трагови још од 1294.године гдје се спомиње као Воћински Венсикат – тј. градски посјед у власништву воћинских племића. У првој половини XV вијека изумирањем племића Воћинских, Дреновац је под називом Dornouch прешао под власт племића Горјански. Доласком Турака у ове крајеве почетком XVI вијека Дреновац је, као и сва друга насеља, посато опљачкано, разорено и пусто мјесто. За своје потребе Турци су окупирана и опустошена села насељавали новим становништвом које је присилно доводили из источне, централне и западне Босне. Први поуздани запис о Дреновцу постоји с краја XVII вијека гдје шише да је посље ослобођења Славоније од Турака 1683-1699. Године Дреновац био граничарско насеље (est gent militari) с четири куће српских граничара чији су домаћини били: Срђа Вукичевић, Ђуро Маринковић, Радосав Продановић и Крстивој Бошњак. Сви су давали стражу на ријеци Илови која је била разграничење између турске и аустријске војске.
Према попису домаћинстава и економскох добара који је објављен 1736. Године Дреновац је тада имао 14 кућа чији су домаћини били:Вук Ивковић, Грујица Станковић, Јанко Станковић, Јован Грубачевић (Грубач), Божо Кресојевић, Симо Јурић, Тадија Муселимовић (Муселин), Плавша Павловић, Томо Босанац, Станислав Зорић, Јовица Стојчевић,  Гостомир Босанац, Јован Ивковић и Бранко Грубачевић (Грубач).
Стотину година касније, у попису који је обављен 1857.године, Дреновац је имао 549 српских душа. Ови подаци нам говоре да је велики пораст становништва настао у другој половини XVIII и у првој половини XIX вијека, што је утицало на политичке и друштвене промјене у читавом крају. Реорганизацијом управне власти која је спроведена 1870. Године, Котар у Воћину је укинут и пренесен у састав слатинског Котара, а Дреновац је постао општинско средиште у саставу новог Котара у Подравској Слатини. Тада су под Општину Дреновац припала насеља: Дреновац, Бокане, Ћералије, Ђурчићи, Горње Мељане, Секулинци, Смуде, Ријенци, Ћетековац, Красковићи, Прекорачани и Пушина. Прије него што је постао општинско средиште, у Дреновцу је 1853. Године саграђена школа коју су похађала дјеца из села у ближем окружењу. У то војеме, школе су постојале само у Воћину и Ћералијама.
1719.године калуђери из манастира Ораховица, на рушевинама цркве саградили су нову цркву посвећену Светом Георгију. Убрзо, уз цркву подигли су и манастир. 1758.године у манастирскојцркви је Василије Романовић израдио иконостас који је спадао у најбоље достигнуће  православне иконографије на простору Славоније. Новосаграђени манастир у Дреновцу, 4.децембра 1759.године, посјетио је пакрачки епископ Арсеније Радивојевић (1759-1770) и на Никољдан је служио у манастирској цркви архијерејску литургију. Посље пуознавања са радом у манастиру, владика је монашком братству потврдио право на опслуживање дреновачке парохије којој су припадала села : Дреновац са 20 домаћинстава, Шемерићи са 19, Пушина са 13, Ријенци са 14, Ђурчићи с 13, Мељане са 17 домаћинстава. Парохија је тада имала укупно 96 домаћинстава, а опслуживао ју је јеромонах Пантерије. Село Дреновац и новосаграђени манастир у XVIII вијеку били су на територији имања грофа Карафе, властелина од Воћина и Југовог Поља. Тадашњи игуман у манастиру, Антоније, обратио се молбом грофу да манастиру уступи нешто земље како би се могао сам издржавати. Слично писмо је кнез села Семердића (касније постало дио Пушине) писао грофу Карафи, да по његовој жељи и жељи сељана уступи манастиру једну пустару звану Зувкара, што је гроф и учинио. Исто су учинили кнезови села Кометник, Секулинци, Мељане и Дреновац па је манастри добио још земље. На основу тог пописа, гроф Карафа је у Бечу

бити Србин је светиња

Ван мреже роквић

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 170
Одг: Славонија (планина Папук са околином)
« Одговор #5 послато: Април 20, 2018, 07:14:29 поподне »
гроф Карафа је у Бечу 15.фебруара 1738.године издао акт којим се манастиру признаје посјед од укупно 81 јутро њива и вртова, 20 мотика винограда и 37 косаца ливада. Уз манастир узгајани су виноград и шљивик, који је 1771. године имао око хиљаду стабала шљиве. Манастир је укинут личним актом Царице Марије Терезије 1775 године. Одлуком Светог архијерејског синода, тек 1935 године, дреновачка парохија претворена је из манастирске у мирску. Тиме је прекинута веза између Дреновца и Ораховице (Дреновачки манастир је био метох манастира Ораховица) која је трајала 215 година а од чега је дреновац и црквени живот Срба у њему имао само благодет и корист. Стварање НДХ доњели су дреновачкој Православној цркви потпуно уништење. У јануару 1942. Године домаће усташе доњеле су одлуку да се дреновачка Православна црква сруши.На томе се радило темељно и систематски:срушен је кров са цркве и звоника, порушени су зидови и сводови, иконе и умјетничке слике са иконостасом Василија Романовића изнешене су из цркце и спаљене на гомили испред самих улазних врата у храм. По завршетку рата, од 1945 вјерске обреде вршили су поново калуђери из манастира Ораховица. У другој половини прошлог вијека, нарочито 80их година, мјештани Дреновца почели су обнављати своју цркву, да би након пропасти села и прогона становника у децембру 1991. године на храму у Дреновцу већу у јануару 1992.године било уништено све што је до тада обновљено. Током Другог свјетског рата Слатински Дреновац је имао 54 жртве усташко-њемачког  терора. За сјећање на све погинуле мјештане подигнуто је спомен обиљежје у парку поред Јанковачке ријеке, које је уништено 1992 године.
Парохијска слава у Слатинском Дреновцу била је Силазак Светог Духа на апостоле – Педесетница – Тројице, народски Духови. Уз парохијску славу коју су славила сва домаћинства у селу, свако домаћиснтво имало је своју Крсну славу. Пошто је у Дреновцу било више родбинских веза које су настале деобом кућних задруга, више домаћинстава славило је исту Крсну славу. У вријеме тих задруга знало је у једној задрузи бити више презимена пошто се супружници приликом заснивања брака нису службено вјенчавали, па је потомство из таквог брака носило дјевојачко презиме мајке, а Крсну славу је насљеђивало од оца. До краја 1991. године у Слетинском Дреновцу се славило укупно пет Крсних слава.
Светог Јована славили су домаћини са презименом : Болић, Кујавић, Лазић, Лукић и Смољанић.
Светог Георгија – Ђурђевдан – Ђурђево славили су домаћини са презименом: Грубач, Шимић, Зденчаревић.
Светог Архангела Михаила – Аранђеловдан – Аранђелово славили су домаћини са презименом: Буквић, Ступарић, Радовановић.
Светог Стефана Дечанског – Мратиндан славили су домаћини са презименом: Ивковић и Милинковић.
Светог Нилолу – Никоље славили су домаћини са презименом: Томић, Муселин, Болић, Ивковић, Плавшић, Радошевић, Кулинџија, Станковић и Деспотовић.
Посље Другог свјетског рата Слатински Дреновац је био општинско мјесто са милицијом, пољопривредном задругом и фабриком за дестилацију дрвета (производња шкриљца и дрвеног угља). Уз туристички центар на Јанковицу(поред језера, слапа и планинарских стаза на Јанковцу се налази и пећина „Максимов дом“ у којој се склањао хајдук Максим Бојанић) у селу је радила приватна продавница и гостионица. Радила је и друштвена трговина „Напредак“ из Ораховице, као и гостиона „Клак“ власништво угоститељаког предузећа „Ружица Град“ из Ораховице. Слатински Дреновац је имао пошту још од почетка ХХ вијека и свака кућа је имала прикључак на телефонску мрежу. У селу је постојала основна школа до 4 разреда. У оквиру шумског господарства Ораховица у Дреновцу је пословала шумарија у којој је било запослено око стотину радника из села и околине. Село је имало и друштвени дом, здравствену амбуланту, пекару и водоводну мрежу. Постојао је и фудбалски клуб „Папук“ као и Фазанерија и ловачки дом.
У акцији хрватских оружаних снага током Децембра 1991. године читаво село, свака кућа, црква,  школа, пошта, друштвени дом, здравствена амбуланта, шумарија, трговине и гостионице  су  минирани и попаљени. Том приликом убијени су Саво Станковић, Душан Ступарић,Стево Зденчаревић. Њихове породице и земљаци још увијек не знају гдје су покопани.
У селу тренутно постоји улица „10.Травња“ што је датум оснивања и проглашења НДХ из 1941. године, и то је једина таква улица са тим називом у читавој Хрватској. Власти општине Чачинци одуговлаче са спровођењем одлуке разних судова о промјени имена те улице. За сада је скинута једна од табли. Поред рушевне Православне цркве постављен је „спомен криж“ наводним страдалима у Другом свјетском рату од стране партизана. Приликом његовог постављања уз темељ цркве ископан је јарак у коме су пронађене кости за које се тврдило да потичу од заробљених војника НДХ, усташа и домобрана као и цивила хрвата стрељаним од стране партизана.На костима није било остатака одјеће. Познато је да се преминули калуђери у манастирима сахраљују у гробове као и остали мирјани да би након неколико година њихове кости биле откопане и положене у крипту која се налази одмах уз матични манастирски храм.
 Јуна 2015. са рушевне сеоске цркве украдено је најстарије од укупно три звона, које је произведено 1765 у Грацу.
Слатински  Дреновац је према пописима становништва имао сљедећи број становника:
1857: - 549;   1869: - 519;   1880:- 575;  1900:- 534;  1910:- 608;  1921:- 887;  1931:-771;  1948:-405; 1953:-566, 1961:- 506;  1971:-425;  1981:-362;  1991:-307;  2001:-72;  2011:-50; 2017:-28.
бити Србин је светиња