Инспирисан монографијом Драгољуба Новаковића ”Новаковићи 1813-2013 : наша породица - наш завичај”, одлучих да отворим тему о петровачким Новаковићима.
Петар Рађеновић у свом делу "Бјелајско поље и Бравско" 1925. год., бележи следеће:
Новаковићи — три куће. Славе Никољдан. Преселили 1814. г. из Биочића (Далмација) у Врточе код Куле. Ту им умре отац. Њих петорица браће набрзо се отален преместе у Дринић. Кад им турски зулумћари посекоше у петровачком апсу њихове пријатеље Латиновиће (један се измакне и утече на Војевац), пређу Новаковићи на њихово кућиште у Колунић. Од 1836. г. беспрекидно излазе из ове породице свештеници. У Петровац су стално преселили пре 30 година.
Св. Никола - Крсна слава Новаковића:
У околини Петровца било је још Новаковића. У Колунићу — пет кућа, слава Никољдан. Четири од њих населиле 1814. г. из Биочића у Далмацији, пета дошла из Лике пре 120 година.
Две куће Новаковића било је и у Горњој Вођеници. Слава Никољдан. “Одавна су у Вођеници, већ преко 100 годнна. Не зна се право када су и оклен доселили. Како су остали Новаковићи пореклом из Далмације, биће свакако да су и ови”. (П. Рађеновић)
Врточе, Бјелајско Поље - поглед на ОсјечницуПо народном предању, које се вековима преноси са колена на колено у породици Новаковић, каже се да воде порекло од Старине Новака, који се са братом Радивојем после вишедеценијског хајдуковања у слободним српским планинама настанио у Далмацији, у селу Биочић – Тепљух. Они су живели у кули Старине Новака, коју је по народном предању сам Старина Новак изградио и у којој је провео своју старост.
Далмација је и пре тог времена била православно подручје, а већ у то време било је саграђено више православних храмова на овом подручју међу којима је најстарији у Голубићу код Книна 1462. (храм Св. Архиђакона Стефана) и Книнском пољу 1468. (храм Св. Георгија). На подручју Далмације изграђени су српски средњовековни манастири Крупа саграђен у доба краља Милутина 1317. године, манастир Крка саграђен за време владавине цара Душана као и манастир Драговић из 1395. године.
Груписан око својих богомоља, један део далматинских Срба је остао у вери својих предака. Иако је у овом периоду и на овој територији онемогућено деловање Српској цркви она је ипак остала главни чинилац, који је окупљао српски народ у овим крајевима. Онај ко се удаљио од цркве, постепено је и губио свест о националној припадности.
Међу 70 православних домова који су се 1806. налазили у Биочићу, био је и дом Василија Новаковића. Биочић је у то доба имао 504 православне душе и био је под Француском управом.
У изводу из катастарских књига Млетачке републике за села Тепљух, Биочић и Сиверић из 1756. године наведен је попис имовине породице Новаковић.
Поглед на Динару, Козјак и Петрово поље - Биочић и МаочићПочетком 19. века (1812. год.), Василије Новаковић одлучио је да са женом Илинком и четири сина пресели у Петровачку котлину у село Врточе, заселак код куле. Иако су у Босни тада владали Турци, ова петровачко-уначка област била је насељена српским становништвом сем пар утврђења у којима су (и око њих) живели Турци - мухамеданци. Како је ово подручје било под турском влашћу, Срби нису имали никаква права, нити су могли поседовати имовину, те су зато бирали живот у селима близу шума и планина од којих су Турци зазирали.
Василију и Илинки се у селу Врточу роди и пети син, кога су назвали по оцу - Василије. Имајући богато искуство, Василије је учио синове да морају бити уз своју српску цркву и свој народ и да се морају школовати бити писмени и радити на добробит свога народа. Новаковићи су увек били верни својој вери и светосавском путу.
Новаковићи (Петровац)Предање Новаковића из Биочића:
"Када је Старина Новак онемоћао и остарио, повукао се са братом Радивојем у Далмацију и населио у село Биочић код Дрниша. Грујица, син Старине Новака остао је у неком селу више Мркоњић Града и ту се оженио. Његови потомци су се прозвали Грујичић. Старина Новак са братом Радивојем озидао је себи кулу и уселио се у њу. Та кула постоји и данас. На почетку 19. века у тој кули живео је потомак Старине Новака - Василије Новаковић са женом Илинком и четири сина без женске деце. Синови су: Јован, Јефта, Илија и Саво, а после пресељења у Босну родио им се и син Василије."
Записао прота Душан Новаковић (1889-1966) Старина НовакОд свих породица из днк пројекта, генетски најближи овим Новаковићима могли би бити Новаковићи J2b1.
Милан Карановић је забележио слично предање о пореклу код крајишког рода Новаковић-Праштало (ком припадају и Новаковићи J2b):
"Праштали су се некада звали Новаковићи. Предак им је био Старина Новак, који је имао два сина. Један, коме се не зна име, оде у Приморје, а други - Грујо, кад је гору оставио, насели се у Дољане у Херцеговини. Потомци му се назваше Новаковићима. Једном од Новаковића, потомку Грује Новака, у Дољанима трипут су се хиљадиле овце. Праштали су у Бјелајском Пољу, преко Грмеч планине, имали стан са благом. Један од Праштала се са својом породицом одијелио. Након тога они преселише преко планине, ту стану - те их назваше Станаревић. Један огранак Станаревића поново узме старо презиме Новаковићи и насели се у Петровачком Пољу. Одатле су се Новаковићи расељавали по Крајини, па и у Поуње, где их је било 45 кућа у 13 насеља. "
Део забелешке Милана Карановића из 1925. годинеПрема овом предању, Новаковићи су по доласку у Крајину затекли старинце Милиновиће, Ђурђевдан (погледати тему
Тесле).
Новаковићи су у села око Крупе и Новог Града дошли пре око 100 год., тј. око 1825., из Бјелајског (Петровачког) поља, а да су даљом старином из Херцеговине.
М. Карановић тврди такође да су Новаковићи (Никољдан) и Бањци (Јовањдан) из Бањана (Крупа) пореклом из Херцеговине и да су “прошли кроз северну Далмацију”.
Треба напоменути да је у Бјелајском Пољу било Бањаца (Св. Јован), али и Дејановића. Изгледа да су петровачки Новаковићи одувек гајили добре односе са овим породицама, што се може наслутити из књиге Д. Новаковића.
Вероватно нису случајно настањени једни до других и у осталим деловима Босанске Крајине. Подсетићу да су Дејановићи J2b1 из Прусаца крај Новог Града, где је било и Новаковића.
Параметри који указују на сродство Новаковића (Петровац) и Новаковића J2b (Нови Град):
1. иста крсна слава (Св. Никола)
2. миграциони смер и време сеобе (на основу стручне литературе)
3. исто предање о пореклу
4. породице које се помињу уз Новаковиће у оба краја
Све се ово може лепо повезати у једну целину, али је неопходна днк анализа ради потврде.
Литература:
Новаковићи 1813-2013 : наша породица - наш завичај, Драгољуб НоваковићПоуње у Босанској Крајини, Милан КарановићБјелајско Поље и Бравско, Петар Рађеновић