Аутор Тема: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?  (Прочитано 47027 пута)

Ван мреже ...

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 540
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #60 послато: Новембар 13, 2016, 09:44:20 поподне »
Хвала.  :) Има још један занимљив топоним, код Димитровграда, Бурел (колико сам разумео, назив за област). Неодољиво подсећа на топоним Бурељ у долини реке Мат у централној Албанији. Мислим да би и ту везу требало испитати.

Нема на чему Никола! Успут имам једно питање за тебе, на крају поруке. Пре тога једно од могућих значења речи Торлак.

Славољуб Гацовић, за кога сам прочитао да је етнички Влах про-румунске оријентације, даје неко своје објашњење појма Торлак, што се по њему своди на тор и лак < (v)lach, односно влахе који живе у торовима.
Наводи значење ове речи у више језика, а једна је реч torllak у албанском језику, која упућује на pashtrak и тумачи као „сеоски пашњак“.
http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksBG/Sl_Gacovich_TOPLAK_Razvitak_229_230_2008.pdf

Порекло назива Арумун/Аромун је протумачено је као „грађанин Рима“ тј. неко ко је био поданик Римског царства, Римљанин или романизовани староседелац Балкана.
Осим наших на централном делу Балкана, нисам чуо да у неком другом делу несталог Римског царства постоји тако нешто.
Њихова порекло се по многима везује за област Шоплука, или провинције римске провинције Горње Мезије. Различите карте различито приказују ову област, углавном то је област која је пре и током владавине Рима била под управном контролом града Ремизијане, данашње Беле Паланке. Римљани су само окупирали област, док су административно средиште и границе остали исти.
По предању овај град је основало племе Реми, по некима келтског по другима трачког порекла.
По једној верзији порекло назива града је од трибалског (трачког) личног имена Ремесис (Ромесис).

Забележена имена овог града хронолошки су следећа:
1. Romesiana – у службеном итинерару (Пајтингерова табла), сачињеном у време Александра Севера 222-235 год.
2. Remisiana - у службеном итинерару 3. век
3. Romansiana – у итинерару (јерусалимском) сачинјеном у време Константина Великог 333. год
4. Remisiana – у делу Генадија Марсељског из друге половине 5. века
5. Remisiana – у списима црквеног сабора у Ефесу 449. присуствује еписком Диогенијан Ремизијански из Дакије.
6. Remisiana – у географском списку провинција Византијског царства 535.
7. Rumisiana – у делу „О грађевинама“, историчар Прокопије 552 год
8. Remisiana – исто дело Прокопија, само назив града, а не области

 Да ли је постоји могућност да назив Аромани/Арумуни/Румуни настаје од града Ремизијане/Романсиане/Румизијане?

Ван мреже Сол

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1310
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #61 послато: Новембар 13, 2016, 10:14:48 поподне »
Да ли је постоји могућност да назив Аромани/Арумуни/Румуни настаје од града Ремизијане/Романсиане/Румизијане?

Браво Цонићу! Већ се дуже време се питам зашто iе Немања доласком на власт разрушио већину старих (византијско-римских) градова (у правом смислу те речи) - и шта беше са преживелим становницима ?  Предпостављам да су били приморени на прелазак у сточаре. Овакав поступак може обiаснити касниiу строгу сталежну подвоiеност Душановог законика - В(в)лаха насрам осталих.
СОКО БАIО СА ТРИЕС ЗМАIEВАХ МРѢЕТ НЕЋЕ ДОК СВѢЕТА ТРАIЕ

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13139
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #62 послато: Новембар 13, 2016, 10:21:01 поподне »
Браво Цонићу! Већ се дуже време се питам зашто iе Немања доласком на власт разрушио већину старих (византијско-римских) градова (у правом смислу те речи) - и шта беше са преживелим становницима ? Предпостављам да су били приморени на прелазак у сточаре. Овакав поступак може обiаснити касниiу строгу сталежну подвоiеност Душановог законика - В(в)лаха насрам осталих.

Како шта беше? Ево нас, живи и здрави! Види колико E, J, G2 и R1b међу Србима. Аве Цезар, Аве Немања! :)

Ван мреже ...

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 540
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #63 послато: Новембар 13, 2016, 10:28:20 поподне »
Браво Цонићу! Већ се дуже време се питам зашто iе Немања доласком на власт разрушио већину старих (византијско-римских) градова (у правом смислу те речи) - и шта беше са преживелим становницима ?  Предпостављам да су били приморени на прелазак у сточаре. Овакав поступак може обiаснити касниiу строгу сталежну подвоiеност Душановог законика - В(в)лаха насрам осталих.

На пример, читајући књигу о белопаланачким насељима наилазио сам случајеве када планинска села за која се претпоставља или зна да су била романо-влашка, по доласку Турака постају словенско-влашка због појаве збегова словенског становништва.
Није немогућ такав случај и приликом словенског освајања Балкана. Класа или сталеж је категорија која је промењива веома лако.

На мрежи НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #64 послато: Новембар 13, 2016, 10:50:10 поподне »
Нема на чему Никола! Успут имам једно питање за тебе, на крају поруке. Пре тога једно од могућих значења речи Торлак.

Славољуб Гацовић, за кога сам прочитао да је етнички Влах про-румунске оријентације, даје неко своје објашњење појма Торлак, што се по њему своди на тор и лак < (v)lach, односно влахе који живе у торовима.
Наводи значење ове речи у више језика, а једна је реч torllak у албанском језику, која упућује на pashtrak и тумачи као „сеоски пашњак“.
http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksBG/Sl_Gacovich_TOPLAK_Razvitak_229_230_2008.pdf

Порекло назива Арумун/Аромун је протумачено је као „грађанин Рима“ тј. неко ко је био поданик Римског царства, Римљанин или романизовани староседелац Балкана.
Осим наших на централном делу Балкана, нисам чуо да у неком другом делу несталог Римског царства постоји тако нешто.
Њихова порекло се по многима везује за област Шоплука, или провинције римске провинције Горње Мезије. Различите карте различито приказују ову област, углавном то је област која је пре и током владавине Рима била под управном контролом града Ремизијане, данашње Беле Паланке. Римљани су само окупирали област, док су административно средиште и границе остали исти.
По предању овај град је основало племе Реми, по некима келтског по другима трачког порекла.
По једној верзији порекло назива града је од трибалског (трачког) личног имена Ремесис (Ромесис).

Забележена имена овог града хронолошки су следећа:
1. Romesiana – у службеном итинерару (Пајтингерова табла), сачињеном у време Александра Севера 222-235 год.
2. Remisiana - у службеном итинерару 3. век
3. Romansiana – у итинерару (јерусалимском) сачинјеном у време Константина Великог 333. год
4. Remisiana – у делу Генадија Марсељског из друге половине 5. века
5. Remisiana – у списима црквеног сабора у Ефесу 449. присуствује еписком Диогенијан Ремизијански из Дакије.
6. Remisiana – у географском списку провинција Византијског царства 535.
7. Rumisiana – у делу „О грађевинама“, историчар Прокопије 552 год
8. Remisiana – исто дело Прокопија, само назив града, а не области

 Да ли је постоји могућност да назив Аромани/Арумуни/Румуни настаје од града Ремизијане/Романсиане/Румизијане?

Не верујем да је тачна Гацовићева констатација за торлак, тор и влах, то ми је у равни са оним чувеним шаљивим примером Радивоја Радића из књиге "Срби пре Адама и после њега" да је име Зимбабве српског порекла, насталог од речи "зима баби" (или Канада, "ка нади").  :D
Цинцарски аутоним је Armãnjã, међутим постоји у неким дијалектима и облик Rrãmãnjã. Овај етноним је готово сигурно настао од Romanus, Romani, име које су и Византинци, тј. Грци сачували као свој аутоним све до појаве модерне грчке државе (Ромеји, Romaioi). Да је настало од Ремесијани, Ремесијанци,  очекивало би се "преживљавање" сугласника "с" у одређеном облику (или као "с" или као "ш"). У сваком случају, Ремесијана је била значајан урбани центар, али ипак не у толиком обиму као нпр. оближњи Наисус или Сердика (Софија), тако да је мало вероватно да би се једна популација са сточарским начином живота назвала по њој. Простор где се формирао проторумунски етнос и њихов језик је простор касноантичке провинције Dacia Mediterranea, која је обухватала Шоплук и његове рубне делове на истоку и западу. На том простору се десила и касноантичка и раносредњовековна симбиоза са раним Арбанасима (Бесима), и он је био матица одакле су се њихове миграционе струје расељавале (цинцарска се најраније одвојила ка југу, још у раном средњем веку,  мегленорумунска је магловита али највероватније се одвојила током пуног средњег века ка југу, дакорумунска вероватно у више таласа током раног и пуног средњег века ка северу преко Дунава и истрорумунска, ћићеријска, најкаснија, у касном средњем веку, или са простора данашње Румуније или као једна од последњих сеоба са подручја матице, ка западу). Надам се да сам био од помоћи.  :)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже ...

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 540
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #65 послато: Новембар 13, 2016, 11:13:09 поподне »
Не верујем да је тачна Гацовићева констатација за торлак, тор и влах, то ми је у равни са оним чувеним шаљивим примером Радивоја Радића из књиге "Срби пре Адама и после њега" да је име Зимбабве српског порекла, насталог од речи "зима баби" (или Канада, "ка нади").  :D
Цинцарски аутоним је Armãnjã, међутим постоји у неким дијалектима и облик Rrãmãnjã. Овај етноним је готово сигурно настао од Romanus, Romani, име које су и Византинци, тј. Грци сачували као свој аутоним све до појаве модерне грчке државе (Ромеји, Romaioi). Да је настало од Ремесијани, Ремесијанци,  очекивало би се "преживљавање" сугласника "с" у одређеном облику (или као "с" или као "ш"). У сваком случају, Ремесијана је била значајан урбани центар, али ипак не у толиком обиму као нпр. оближњи Наисус или Сердика (Софија), тако да је мало вероватно да би се једна популација са сточарским начином живота назвала по њој. Простор где се формирао проторумунски етнос и њихов језик је простор касноантичке провинције Dacia Mediterranea, која је обухватала Шоплук и његове рубне делове на истоку и западу. На том простору се десила и касноантичка и раносредњовековна симбиоза са раним Арбанасима (Бесима), и он је био матица одакле су се њихове миграционе струје расељавале (цинцарска се најраније одвојила ка југу, још у раном средњем веку,  мегленорумунска је магловита али највероватније се одвојила током пуног средњег века ка југу, дакорумунска вероватно у више таласа током раног и пуног средњег века ка северу преко Дунава и истрорумунска, ћићеријска, најкаснија, у касном средњем веку, или са простора данашње Румуније или као једна од последњих сеоба са подручја матице, ка западу). Надам се да сам био од помоћи.  :)

Јеси наравно. Хвала на појашњењу!
Гацовића, сам онако поменуо пошто се бавио овим крајем.

Ван мреже Đorđo

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 775
  • shí shì qiú shì
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #66 послато: Новембар 14, 2016, 09:32:01 пре подне »
Нема на чему Никола! Успут имам једно питање за тебе, на крају поруке. Пре тога једно од могућих значења речи Торлак.

Славољуб Гацовић, за кога сам прочитао да је етнички Влах про-румунске оријентације, даје неко своје објашњење појма Торлак, што се по њему своди на тор и лак < (v)lach, односно влахе који живе у торовима.
Наводи значење ове речи у више језика, а једна је реч torllak у албанском језику, која упућује на pashtrak и тумачи као „сеоски пашњак“.
http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksBG/Sl_Gacovich_TOPLAK_Razvitak_229_230_2008.pdf

Порекло назива Арумун/Аромун је протумачено је као „грађанин Рима“ тј. неко ко је био поданик Римског царства, Римљанин или романизовани староседелац Балкана.
Осим наших на централном делу Балкана, нисам чуо да у неком другом делу несталог Римског царства постоји тако нешто.
Њихова порекло се по многима везује за област Шоплука, или провинције римске провинције Горње Мезије. Различите карте различито приказују ову област, углавном то је област која је пре и током владавине Рима била под управном контролом града Ремизијане, данашње Беле Паланке. Римљани су само окупирали област, док су административно средиште и границе остали исти.
По предању овај град је основало племе Реми, по некима келтског по другима трачког порекла.
По једној верзији порекло назива града је од трибалског (трачког) личног имена Ремесис (Ромесис).

Забележена имена овог града хронолошки су следећа:
1. Romesiana – у службеном итинерару (Пајтингерова табла), сачињеном у време Александра Севера 222-235 год.
2. Remisiana - у службеном итинерару 3. век
3. Romansiana – у итинерару (јерусалимском) сачинјеном у време Константина Великог 333. год
4. Remisiana – у делу Генадија Марсељског из друге половине 5. века
5. Remisiana – у списима црквеног сабора у Ефесу 449. присуствује еписком Диогенијан Ремизијански из Дакије.
6. Remisiana – у географском списку провинција Византијског царства 535.
7. Rumisiana – у делу „О грађевинама“, историчар Прокопије 552 год
8. Remisiana – исто дело Прокопија, само назив града, а не области

 Да ли је постоји могућност да назив Аромани/Арумуни/Румуни настаје од града Ремизијане/Романсиане/Румизијане?

Торлак колико знам је турцизам и означава дивљака или тако нешто

Ван мреже ...

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 540
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #67 послато: Новембар 14, 2016, 10:40:04 пре подне »
Торлак колико знам је турцизам и означава дивљака или тако нешто

Постоји више тумачења назива. Временом код народа који су имали додира са Шоповима и Торлацима та два термина попримају погрдно значење. Што не значи да је тако било у време настанка оба назива.
Можда је најреалније тумачење назива Торлак/ци као људи који живе на торовима, тј. појатама.
Такав начин овде је вековима био присутан.

Античко доба је било златно доба за Источну и Јужну Србије. У то време рударство је било главна економска активност становништва, а вероватно и занатство, а самим тим и трговина. Знам да су постојале ливнице и ковачнице.  За скоро свако село у Белопаланачкој је записано да је имало један или више рудника. Довођени су радници околних области, али такође и других крајева Римског царства. Насеља су била прилично урбанизована, нека са изграђеним доводима воде, путевима и сл. Постоји доста археолошких налазишта. Ранохришћанско доба је такође оставило трага, у белопаланачкој општини се зна за остатке преко 30 цркава и манастира. Вероватно их је било више, као на пример базилика која је случајно откривена на коридору Х. Чак и села на 600-1000 метара надморске висине су имала изграђене цркве и манастире, о чему сведоче налазишта и записи.  То је био друштвено и економски јак крај.

Са доласком "мрачног" средњек века ситуација се мења, рударство и трговина се гасе. Могућност преживљавања у незгодна времена се јавља кроз сточарство. Крај је богат пашњацима. Неприступачни терени пружају уточиште не само становништву које се ту задесило, већ и оном из околних области, посебно у Турско доба.
Временом се долази до данашњег стања, када је ово најнеразвијенији крај у нашој земљи, без значајних економских активности, из кога је већина становнишва отишла или планира да оде.




 

Ван мреже toplodolac

  • Гост
  • *
  • Поруке: 8
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #68 послато: Јануар 07, 2017, 01:26:37 поподне »
Моји су са Власине дошли у Пусту реку, кажу негде крај језера, из неког села Божице, мислим да је већи део села а да су на Власину дошли из Рашке прогоном турака.

Поздрав земљаче!

Не знам колико си упућен, Божица није баш поред Власинског језера. Божица је 15 km према Босилеграду.  http://oi66.tinypic.com/slnozl.jpg Имам и монографију Пуста Река и Пусторечани од проф. др Милутина Ђорђевића, можемо да потражимо ако те нешто интересује.

Поздрав!

Ван мреже Алексеј

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 63
  • Г2а Л497
    • Волим Сурдулицу
О Шоповима
« Одговор #69 послато: Август 13, 2017, 11:33:59 пре подне »
Са већином изнетих ставова овде слажем се. Оно што бих волео да додам је да сам чуо од једног човека, који је некада проучавао крајеве у којима су живели Шопи и они који су себе тако звали, да је назив Шоп настао од речи "соп" што је био назив за штап који су ови људи стално носили. По овоме можемо закључити да су се Шопови углавном бавили сточарством и живели у планинским крајевима. Један историчар, не могу сада да нађем о коме се ради, записао је да се Шоповима сматрају неуки људи, брђани и да је углавном то представљало погрдни назив за њих. Када сам човеку из околине Димитровграда рекао да прича идентично као и људи из околине Босилеграда (са потпуно истим речима и нагласком), рекао ми је: "То је тај шопски језик којим причамо, веома сличан и српском и бугарском. Никада нисам чуо нити од једног становника босилеградског краја, а знам их на стотине, да је рекао да прича шопским језиком. И још нешто, овде неко спомену да су у тзв. шопском крају претходно боравили Римљани, доказ за то је реч "оратити" (причати, говорити), од латинског "oratore", а то људи у овим крајевима стално употребљавају.
https://волим-сурдулицу.срб

Ван мреже сɣнце

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1671
  • I-A1328
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #70 послато: Август 18, 2017, 10:50:34 поподне »
Бугарски научитељ Филаретов писа к В. Стефановићу Караджићу, да се они (Бугари) различе од Шопов што по наречју што по нарави. Бугари наричу Шопе белодрешковци (дреха-одаћа) за разлику од Бугар који одевају чрну одећу.
По Јиричку (Путовања по Бугарској) не сме се порицати да житељи окол софијскога, брезничскога и радомирскога поља сачињавају засебну целину, људе висока раста у белој одећи, разликујући се од чрнодрешковац са истока са својими узкими "чачкали чакшири" и сурими долактицами.
Високи, танки, плавокоси и плавооки људи сретају се поблизу границе Србије с Бугарском, дока у других делових Бугарске живу већином низки, тамнокоси и тамнооки.
По Цвијићу, Шопи спадају у средњи образ људи који се у његово време простирао од Дунава, долином Мораве и Ихтимана међу Софијем и Чрнога Мора, све до Егејскога Мора у дужини од 1200 км. Телесно добро развијени и стасити Шопи се одликују великом издржљивосћу у работи и упртости у постизању наумљенога. Ћуте се особине сличне шумадиначским, духовна живост, веселост и смисао за шалу.

C. A. Macartney, историчар из Оксфорда, изучававши Шопе 1920 (а заправо једно село које се називало Шопи у близини Софије) бележи да су у осталих делових Бугарске Шопи омражени ради своје глупости, простости и зверства.  По Macartney Шопи су одвратан народ, кратконог, жутокож, косоок с израженими јагодицами. Он је продавао притчу да су Шопи потомци Печенег.

Није искључено да је назив Шопи потомак тракијскога племена које се на грчском језику писало Σαπαίοι /сапеи/ ( ваља имати у виду да су Грци неспособни забележити или изрећи глас Ш, зато им је и Јешу Јесу(с)).

Лета петдесетога и пет пређе Христа у доба немир у Маћедонији (која тада заимаше много већу површину на север, но данас) где правитељем би Лућиј Калпурниј Писо област Сапе или можда Шапе, посташе римском слугом и творевином у сврху подчињења Бесов, Астов и осталих тракијских племен ради рудник сребра. Сапејски владар Раскупор бејаше улизица Ћесару а после смрти овога поможе Бруту и Касију против Марка Антонија и Октавијана. Они су му за узврат помогли освојити противничска тракијска племена Астов, Бесов те галско племе Скордисков живше на северу по Тимоку и тем постали наместничска власт Рима у целој Тракији. Сапеји су овим покупили многе римске узоре, што у обичајих, што у политичских обманах.
Лета господња четирдесетога и шест сапејскога владара Римиталка уби његова жена, а потом император Клаудиј запоседе целу Тракију. Два века потом Диоклецијан својим обласним преобразом укиде област Тракију и раздели је на четири области, сиреч Европу, Хемимонт (Стару Планину или по турски Балкан), Родопе и Малу Тракију, које тако остаху све до најезде Готов, Словен и Обров.

Извор (http://www.historyfiles.co.uk/KingListsEurope/GreeceThraceSapes.htm)
Лијеп бит није лијеп се родит,
јербо љепоти може се научит;
а кад душом љепује человјек,
које вањско с тијем поредит?

Ван мреже Bane

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 977
  • E-Z16988+BY99620+
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #71 послато: Август 19, 2017, 01:37:49 поподне »
Није искључено да је назив Шопи потомак тракијскога племена које се на грчском језику писало Σαπαίοι /сапеи/ ( ваља имати у виду да су Грци неспособни забележити или изрећи глас Ш, зато им је и Јешу Јесу(с)).

Колико видим Сапеи су живели у области ушћа реке Месте у Грчкој. Није баш близу територије која се данас назива Шоплуком.

Ван мреже сɣнце

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1671
  • I-A1328
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #72 послато: Август 19, 2017, 11:41:56 поподне »
Колико видим Сапеи су живели у области ушћа реке Месте у Грчкој. Није баш близу територије која се данас назива Шоплуком.

Да, али касније су подчинили тракијска племена Родоп и Старе Планине, владали њими паче века, тер се цела та област Старе Планине и Родопа називала Сапеја, пређе је Диоклецијаном преуређена у провинције, а позније у теме.



Не верујем да је реч о том да су Шопи потомци овех Траков, но је могуће да је при сеоби Бугар и Словен овај простор јоште увек био знан под тем именом. Ако речи "Шопи" узвратимо старословенски облик добивамо "Шапи". У оваком облику су је Словени морали услишати од домородац. Када с друге стране Грци услишају Шапи они то преврате у Сапе. На исти начин домородци беху морали град Ниш називати Нéш, да би Словени услишавши га створили одањ Ниш, а Грци паке Naissus (које изговарају Несус, с дугим е). Грком просто не леже палатали  ::)
Само не знам зашто се ми претварамо Грки, паке изрицамо Исус, Симеун, Асирија, Астарте, Семирамида када имамо способност изрећи Јешу, Шимун, Ашур, Аштерат, Шемурамет итд.

Лијеп бит није лијеп се родит,
јербо љепоти може се научит;
а кад душом љепује человјек,
које вањско с тијем поредит?

Ван мреже Bane

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 977
  • E-Z16988+BY99620+
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #73 послато: Август 20, 2017, 01:04:21 поподне »
Да, али касније су подчинили тракијска племена Родоп и Старе Планине, владали њими паче века, тер се цела та област Старе Планине и Родопа називала Сапеја, пређе је Диоклецијаном преуређена у провинције, а позније у теме.

Морам да признам, врло занимљиво.
Чуди ме да је сапејска хипотеза о пореклу шопског имена скоро занемарена. Или се бар мени чини да је тако јер први пут чујем за њу.

Након краћег читања о овом племену које је практично наследило Одриску краљевину рекао бих да поменута теорија има све предиспозиције да буде заправо главна теорија којом се објашњава настанак шопског имена.
« Последња измена: Август 20, 2017, 01:06:40 поподне Bane »

Ван мреже Bane

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 977
  • E-Z16988+BY99620+
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #74 послато: Август 20, 2017, 06:42:03 поподне »
Другим речима, ако је веза Сапеи-Шопи тачна онда може да се каже да је у периоду од 55. год. п.н.е. до 46 год. н.е. на територији Тракије постојало Шопско краљевство.
То би било последње трачко краљевство а престало је да постоји након освајања од стране Рима.

Мени не делује немогуће да су делови народа у тим областима сачували пре-римски идентитет називајући себе именом везаним за последње трачко краљевство. Знали су да нису Римљани.

И нек ме неко упозори ако мисли да сам претерао. :)

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13139
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #75 послато: Август 20, 2017, 07:29:59 поподне »
Знали су да нису Римљани.

Мислим да је управо супротно. На основу доступних информација можемо закључити да су се они једино и сматрали Римљанима/Ромејима. Можда грешим, али мислим да других "идентитета" у то време није било.

О становницима Византије и њиховом "националном идентитету" од 1:30
<a href="https://www.youtube.com/v/5oBnGKkpyd0" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">https://www.youtube.com/v/5oBnGKkpyd0</a>

Ван мреже Bane

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 977
  • E-Z16988+BY99620+
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #76 послато: Август 20, 2017, 08:33:18 поподне »
Мислим да је управо супротно. На основу доступних информација можемо закључити да су се они једино и сматрали Римљанима/Ромејима. Можда грешим, али мислим да других "идентитета" у то време није било.

О становницима Византије и њиховом "националном идентитету" од 1:30

Мислим да је тај ”ромејски” идентитет јачао временом тј вековима током постојања Византије јер је као такав носио одређену вредност у поређењу са оним што су нудиле околне младе државе. Међутим област Шоплука заправо поприлично рано бива одвојен од Византије. Рекао бих да није сигурно да је и тамошњи народ себе називао Ромејима.
Док сам ово писао приметио сам и следећу околност - управо се онај део Сапејског краљевства који је рано издвојен из Византије данас назива Шоплуком, док за источни део то не важи.

Што се тиче вредности аргумента ”националног идентитета” сложио бих се да није лако говорити о томе у датом периоду историје. У том смислу, постоји могућност да се име Шоп није сачувало кроз идентитет народа него можда кроз назив те области која јесте била део Сапејског краљевства. Код таквог сценарија би у касније периоду име области било приписано и становништву.

На мрежи НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #77 послато: Август 20, 2017, 08:50:28 поподне »
Као проблем у овој теорији видим то што се у изворима Сапеји јављају само под два имена - Сапеји и Сапаји. Чак и да претпоставимо да је "С" грчко-римска транслитерација од трачког "Ш" (мада нема никаквог начина да се то докаже, чак ни неких блиских аналогија које би говориле у прилог томе), опет остаје да се племе није називало Сопејима или Сопајима већ Сапејима и Сапајима; треба проверити у литератури историјске лингвистике да ли је претпостављени прелаз из "А" у "О" у првом слогу могућ у трачком, или можда у источнобалканском романском. Док се то не утврди, ова хипотеза је на врло климавим ногама...
Чињеницама против самоувереног незнања.

симо

  • Гост
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #78 послато: Август 20, 2017, 09:21:43 поподне »
Мени ова веза назива Сапеји-Шопи не изгледа невјероватна. Чини ми се да би и језички могла да се објасни. Многи од латинских назива су у нашем језику сажети, нпр. Наисус-Ниш, Улпијана-Липљан.

Занимљиво је да се у предањима шопског становништва у Србији појављују управо "Латини" као старо становништво, које се помијешало са придошлим "Русима" и од те мјешавине је настало данашње шопско становништво. Занимљиво је дакле да Шопи Латине не сматрају неким страним елемнетном, како је то иначе обичај код помена старих народа у Црној гори, већ својим прецима. Наиме, по предањима Шопа, Латинке су остале без мужева (изгинули у далекој земљи), па су се удале за Русе.

Као да у овим предањима Шопа видимо спајање словенско-ромејског (Руси-Латини) становништва на подручју Источне Србије.

Ван мреже Bane

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 977
  • E-Z16988+BY99620+
Одг: Одакле су се Срби досељавали на Власину и шта су уствари шопови?
« Одговор #79 послато: Август 21, 2017, 10:02:27 пре подне »
Као да у овим предањима Шопа видимо спајање словенско-ромејског (Руси-Латини) становништва на подручју Источне Србије.

Да, словенска компонента је неспорна код ове етнографске групе.