Порекло становништва > Старе породице и племство

Спахије

<< < (2/3) > >>

Radul:

--- Цитат: НиколаВук  Децембар 07, 2017, 03:57:15 поподне ---Налаз надгробника са Ђуриних ћелија, о коме је реч у Радичевићевом чланку који сам приложио, је чини ми се један од ретких (или можда једини) доказ постојања хришћана-спахија о којима иначе знамо из османлијских докумената. Такође, овај надгробник потиче из 17. века, што показује да су и у каснијем времену постојали хришћани-спахије, а не само непосредно након османлијског освајања Србије, што су раније неки аутори претпостављали.

--- Крај цитата ---

Није баш једини, имају сачувани њихови печати те пар уговора:


Печат спахије Војина потписника Морачког збора.


спахија Драшко Поповић.

Занимљво је да се поједини хришћани-спахије јављају и у 18. и 19. вијеку.

Сол:
од 32 потписника Морачког збора, 14 су спахие

Zor:

--- Цитат: НиколаВук  Децембар 06, 2017, 04:43:53 поподне ---Овај недавни археолошки проналазак је у том погледу занимљив:

--- Крај цитата ---

 
--- Цитат ---У историјографији постоје и мишљења да спахије хришћани услед појачане исламизације нестају до половине 16. века и да су сви тимари од тада у рукама муслимана. То би значило да је термин спахија, који се у домаћим изворима и даље јавља, временом променио значење. Због недостатака других врста извора ово питање није довољно проучено.
--- Крај цитата ---

 Ово је тачно умногоме.

 Гдје сам успио доћи до османских података, спахија Војин Поблаћанин није био тимарник, био је војнук. Нема доказа да је био лагатор (који су имали тимаре), јер њих у Поблаћу није било.
 Наравно "Поблаћанин" значи из нахије Поплад а не из села Поблаће како су неки писали, таквог села тада није било (пописи с краја 16 в.). Само село Поблаће је доста сјеверозападно од Поплада. Наравно у Попладу све тимаре су тада држали муслимани.

 Један други спахија којег сам нашао је био соколар. Но опет су дио система. Сами војнуци су често и били коњаници, неки и са оклопом.

 Тимари су давани свим старјешинама херцеговачких влаха 1533. а њихови тимари су били катуни којима су и сами већ били племенски надређени. Хришћани тимарлије су били често "ad-hoc" случајеви као код старјешина влаха гдје су сви они учињени дијелом османског војног система, што по попису 1477. нису били.
 С друге стране војнуци су били дио јасно организованог система. Њихове старјешине лагатори су имали углавном тимаре, мало веће од онога што је било типично за хришћане спахије.
 
 У то доба, крај 16., почетак 17. в. прави хришћани тимарници се углавном још срећу у Барчи. Од тога, најмање двојица су били лагатори.

Zor:

--- Цитат: Zor  Август 26, 2020, 06:43:29 поподне --- У то доба, крај 16., почетак 17. в. прави хришћани тимарници се углавном још срећу у Барчи. Од тога, најмање двојица су били лагатори.

--- Крај цитата ---

 А они сами су познији тимарници. Све до 1526. они су се налазили у хасовима санџакбега, султана, или у нечијем зеамету. Дакле није било тимарника у Барчи у 15. в. иако су имали као власи повлаштен статус још од 1455. Чак су 1485. и 1489. припадали хасу Зворничког санџакбега. И 1516. још су у хасу (овај пут султана). А од 1526. кад се јављају тимарници код њих већином су муслимани. Можда су се и зато најдуже одржали ту јер су касније почели, а имали су и доста муслиманских самплеменика тимарника.

Витомир Радовић:

--- Цитат: Zor  Август 26, 2020, 06:43:29 поподне ---
 Ово је тачно умногоме.

 Гдје сам успио доћи до османских података, спахија Војин Поблаћанин није био тимарник, био је војнук. Нема доказа да је био лагатор (који су имали тимаре), јер њих у Поблаћу није било.
 Наравно "Поблаћанин" значи из нахије Поплад а не из села Поблаће како су неки писали, таквог села тада није било (пописи с краја 16 в.). Само село Поблаће је доста сјеверозападно од Поплада. Наравно у Попладу све тимаре су тада држали муслимани.

 Један други спахија којег сам нашао је био соколар. Но опет су дио система. Сами војнуци су често и били коњаници, неки и са оклопом.

 Тимари су давани свим старјешинама херцеговачких влаха 1533. а њихови тимари су били катуни којима су и сами већ били племенски надређени. Хришћани тимарлије су били често "ad-hoc" случајеви као код старјешина влаха гдје су сви они учињени дијелом османског војног система, што по попису 1477. нису били.
 С друге стране војнуци су били дио јасно организованог система. Њихове старјешине лагатори су имали углавном тимаре, мало веће од онога што је било типично за хришћане спахије.
 
 У то доба, крај 16., почетак 17. в. прави хришћани тимарници се углавном још срећу у Барчи. Од тога, најмање двојица су били лагатори.

--- Крај цитата ---

Дио из моје књиге: Прибој и околина, страна 10,: Нахија Поблатје (Поблаће) простирала се у предјелу ријеке Поблаћнице обухватајући сеоска насеља Пљеваља, Горажда, Вишеграда, укључујући село Оброво код Бијелог Поља. Име Поблатје није се сачувало, док је данас Поблаће село и предио око ријеке Поблаћнице, лјеве притоке Лима.
  Нахија Поблаће први пут се помиње у сумарном попису санџака Босна из 1468/69. године. У новом попису из 1475/77. године она је била дупло већа по броју сеоских насеља.
Из друге моје књиге: Храм у Поблаћу-Крајчиновићи, од Немањића до данас, страна, 86: ктитор Св. Тројице Пљеваљске, односно њене припрате која је саграђена 1592. године, био је Георгије монах Поблаћанин  са својим сином јеромонахом Ананијем и синовцем спахијом Војином. 

Навигација

[0] Индекс порука

[#] Следећа страна

[*] Претходна страна

Иди на пуну верзију