Аутор Тема: Порекло српског православног становништва у Босни и Херцеговини-преглед  (Прочитано 12442 пута)

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13156
Историчар Милан Васић који је себи постављао исто питање, да ли су власи на Змијању босански старинци или досељени ијекавци, извео је посредан закључак да због стабилности насеља на Змијању 1540. године, могуће да да се ради и о предтурском становништву.

Ово јесте једна врста мистерије, мада бих рекао да је мало вероватно да су сви околни крајеви насељени Србима из југоисточних крајева, а да се ту одржала компактна група староседелаца, данас чистих ијекаваца. Мислим да и генетички резултати указују на везу са Старом Херцеговином. Одрадићу генетички пресек за шири простор Змијања, па можемо упоредити резултате.

Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1944
  • G2a-FT221531
Имена појединих старешина влашких џемата указују можда на нека крајишка презимена која су се одржала све до данас. Добар пример је можда кнез Миховил, који по налогу Турака насељавао опустеле личке крајеве:

"Na primjer, vojvoda i knez Vladislav, koji je 1528-1530. i 1550. godine kao starješina vlaškoga džemata u nahiji Glamoč, držao timare u nahiji Ostrovica i Obrovac (Karin). Isti je slučaj bio i s knezom Mihovilom, koji je 1528-1530. godine opustjelo ličko krajište po nalogu osmanskih vlasti naseljavao „hajmanima“ (nomadima), a 1550. držao je čiftluk u selu Dragnić kod Glamoča ili s knezom i vojvodom Strahinjom Bratićem iz Unca, koji je 1528.1530. godine također uživao nadarbinu u Zrmanji gdje je naseljavao svoje ljude."

Лички Миховиловићи иначе славе Стевањдан и припадају хаплогрупи I2-S17250 (23andMe), сва је прилика подграни I2-PH908. С обзиром на област из које долази кнез Миховил (мезра Драгнић), уклапа се порекло из околине Герзова, као и код већег броја крајишких Стевањштака I2-PH908.

извор: Milan Vasić, „Etnička kretanja u Bosanskoj krajini u XVI. vijeku.“ Godišnjak Društva istoričara BiH
Овде се извесно мисли на Драгнић који се налази између Гламоча и Ливна. Драгњић и Драгњић Подови код Герзова нису били насељени и пописани под тим именом, макар не средином 16. века. Свакако да Миховиловићи вероватно јесу повезани са герзовачким Стевањштацима, с тим што бих ипак ставио повезаност са кнезом Миховилом под знак питања, јер ипак Бубњевићи чине ''окосницу'' тог генетичког рода, а тешко је да су се већ пре пада Јајца (1528. године) толико разгранали да су давали и кнезове у Тропољу, које је уз Пливу прво примало влашко становништво.
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5153
Треба поменути да, иако 1550. године ни Бања Лука ни Каменград не припадају Клишком санџаку и осталим нахијама проистеклим из кадилука Неретва, у попису 1530. године, кадилуку Неретва припадале су ове двије тврђаве, као и све тврђаве у долини Врбаса и Сане.

Banaluka kalesi (ulufeli), Neretva kz.
Boçaç kalesi (ulufeli), Boçaç n., Neretva kz.
İzveçay kalesi (ulufeli), Boçaç n., Neretva kz.
Kamengrad kalesi (ulufeli), Uskupye n., Neretva kz.

Самим тим и Змијање је првобитно свакако припадало кази Неретва и првобитни слој српских ијекавских досељеника је био херцеговачког поријекла.

Ово не искључује могућност  досељавања одређених ијекавских родова директно из Полимља, Рашке, Старог Влаха или Смедеревског санџака.
« Последња измена: Јануар 02, 2022, 01:46:06 поподне drajver »

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13156
Треба поменути да, иако 1550. године ни Бања Лука ни Каменград не припадају Клишком санџаку и осталим нахијама проистеклим из кадилука Неретва, у попису 1530. године, кадилуку Неретва припадале су ове двије тврђаве, као и све тврђаве у долини Врбаса и Сане.

Banaluka kalesi (ulufeli), Neretva kz.
Boçaç kalesi (ulufeli), Boçaç n., Neretva kz.
İzveçay kalesi (ulufeli), Boçaç n., Neretva kz.
Kamengrad kalesi (ulufeli), Uskupye n., Neretva kz.

Самим тим и Змијање је првобитно свакако припадало кази Неретва и првобитни слој српских ијекавских досељеника је био херцеговачког поријекла.

Ово не искључује могућност  досељавања одређених ијекавских родова директно из Полимља, Рашке, Старог Влаха или Смедеревског санџака.

Прелетео сам преко резултата са Змијања, доста је подграна које упућују управо на простор источне Херцеговине. Најкарактеристичније су I2-PH908 (кластер Малешеваца), R1a-M458>YP417, J1-M267>ZS9949 и I1-Z63>Y13946. Присутне су и оне које упућују на простор Старе Херцеговине, тј Старог Влаха, попут J2b-M205>Y22059, N2-P189.2 и R1b-Z2103>Z2705, али и неке чија је старина можда у још даљим крајевима (Брда, Јужна Србија), попут E-V13>Y37092 (Васојевићи) и J2a-L70.

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1386
 Змијање резултати
E-Y142744
E-Y126722
I-PH908
J-ZS9949
I-MF2888
I-Y189944
E-Z1057
I-PH908
J-Y22059*
R-YP951
J-L70
R-BY149000
I-FT25907
E-Y126722
R-YP4278

 Змијање, села која се јављају у дефтерима из 1560-тих и 1604.
I-PH908
J-Y22059*
R-YP951
J-L70
R-BY149000
R-YP4278

 У село Рекавицу је 1604. регистрован долазак Херцеговаца.
Baština Vukašina, prišlaca, u posjedu Vukašina, Hercegovina;
Ту се јавља и неки R-YP4278.

3. Змијање, резулати из села која се јављају у дефтеру из 1540. као и 1560-тих, 1604.
R-YP951
J-L70
R-BY149000



 Пилиповић, Савић, Требовац.

 Иначе у дефтеру 1540. помиње се село Омашка са мезром Кочић, оно је чини се опустјело јер се јавља 1604. као Омашко селиште и са пуно мање кућа, и вјероватно је опет насељено. Чини се да су два Кочића по овој мезри понијела име након досељавања.

 Ова три би могли бити неки старинци, ако нису новији досељеници.

Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5153
Било би добро у областима западно од Врбаса издвојити оне родове који немају ближих веза на српском истоку, тј. бар не да су досад познате. Мени рецимо пада на памет група родова Мајсторовић-Ћулибрк E-L241. Овакви родови би могли бити потенцијални старинци.

А Карановић је нпр. управо Мајсторовиће-Ћулибрке сврстао у досељенике. Додуше сврстао их је заједно са једним досељеничким родом Бањац-Латиновић (N2).

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13156
Било би добро у областима западно од Врбаса издвојити оне родове који немају ближих веза на српском истоку, тј. бар не да су досад познате. Мени рецимо пада на памет група родова Мајсторовић-Ћулибрк E-L241. Овакви родови би могли бити потенцијални старинци.

А Карановић је нпр. управо Мајсторовиће-Ћулибрке сврстао у досељенике. Додуше сврстао их је заједно са једним досељеничким родом Бањац-Латиновић (N2).

То је и мени пало на памет. Она је присутна са више подграна, доста је раширена и разноврсна. А неке даље рођаке Крајишници могуће имају на простору Црне Горе. Не треба заборавити да је ова E-L241 (додуше не исти кластер) присутна у оквиру групе родова Вулин-Ћопић-Кењало, а њих Карановић јесте сврстао у староседеоце у Босанској Крајини.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13156
Змијање резултати
E-Y142744
E-Y126722
I-PH908
J-ZS9949
I-MF2888
I-Y189944
E-Z1057
I-PH908
J-Y22059*
R-YP951
J-L70
R-BY149000
I-FT25907
E-Y126722
R-YP4278

 Змијање, села која се јављају у дефтерима из 1560-тих и 1604.
I-PH908
J-Y22059*
R-YP951
J-L70
R-BY149000
R-YP4278

 У село Рекавицу је 1604. регистрован долазак Херцеговаца.
Baština Vukašina, prišlaca, u posjedu Vukašina, Hercegovina;
Ту се јавља и неки R-YP4278.

3. Змијање, резулати из села која се јављају у дефтеру из 1540. као и 1560-тих, 1604.
R-YP951
J-L70
R-BY149000



 Пилиповић, Савић, Требовац.

 Иначе у дефтеру 1540. помиње се село Омашка са мезром Кочић, оно је чини се опустјело јер се јавља 1604. као Омашко селиште и са пуно мање кућа, и вјероватно је опет насељено. Чини се да су два Кочића по овој мезри понијела име након досељавања.

 Ова три би могли бити неки старинци, ако нису новији досељеници.

Интересантно је присуство још једне подгране на ширем простору Змијања, чија је матица свакако негде на простору Рашке. Реч је о G2a-L91>Z6211.

Припадају јој:
Гајић, Никољдан, Доњи Рибник, Рибник
Савановић, Никољдан, Црквено, Рибник
Галић, вероватно Никољдан, Змијање
Вуковић, Никољдан, Маглич, Краљево

муслимани:
Ботић, муслиман, БиХ
Адровић (Хадровић), муслиман, Црна Гора/Рашка
Хабибовић, муслиман, БиХ

као и Хрват Јајчевић из Бања Луке

Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5153
Интересантно је присуство још једне подгране на ширем простору Змијања, чија је матица свакако негде на простору Рашке. Реч је о G2a-L91>Z6211.

Припадају јој:
Гајић, Никољдан, Доњи Рибник, Рибник
Савановић, Никољдан, Црквено, Рибник
Галић, вероватно Никољдан, Змијање
Вуковић, Никољдан, Маглич, Краљево

муслимани:
Ботић, муслиман, БиХ
Адровић (Хадровић), муслиман, Црна Гора/Рашка
Хабибовић, муслиман, БиХ

као и Хрват Јајчевић из Бања Луке

Нисам гледао ову грану. Сама мутација Z6211 је доста стара. Јесу ли набројани и по маркерима блиски? У смислу да се могу сматрати једним родом уназад 1000 година?

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13156
Нисам гледао ову грану. Сама мутација Z6211 је доста стара. Јесу ли набројани и по маркерима блиски? У смислу да се могу сматрати једним родом уназад 1000 година?

Заборавио сам да нагласим да су готово сви са 23andMe. Са маркерима су само Гајић из Рибника и Хадровић из Тутина. Рекао бих да постоји не тако далека генетичка веза између њих двојице.

Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5153
Заборавио сам да нагласим да су готово сви са 23andMe. Са маркерима су само Гајић из Рибника и Хадровић из Тутина. Рекао бих да постоји не тако далека генетичка веза између њих двојице.

Овако на први поглед заиста дјелују да би могли бити један род, међутим свега је 18 маркера упоредиво, тако да можда боље сачекати неке SNP потврде или већи број маркера.

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1386
Овако на први поглед заиста дјелују да би могли бити један род, међутим свега је 18 маркера упоредиво, тако да можда боље сачекати неке SNP потврде или већи број маркера.

Заборавио сам да нагласим да су готово сви са 23andMe. Са маркерима су само Гајић из Рибника и Хадровић из Тутина. Рекао бих да постоји не тако далека генетичка веза између њих двојице.

 Само 2 разлике на 19 маркера, 458 и H4, рекло би се да јесу блиски.

 Мада ово није Змијање иако је јако близу. Село Рибник је припадало нахији Сана, тј. 1530. у дефтеру посада тврђава Босанског санџака тј. тимару мустахфиза/посадника тврђаве Сокол.
Ribnik k., Sana n.: MAD 540/117
 Ово подручје је пребачено касније из Босанског у Клишки санџак, међутим нема овог села у дефтеру 1550., вјероватно се водило у посебним дефтерима за посаднике тврђава као и 1530.

Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5153
Само 2 разлике на 19 маркера, 458 и H4, рекло би се да јесу блиски.

 Мада ово није Змијање иако је јако близу. Село Рибник је припадало нахији Сана, тј. 1530. у дефтеру посада тврђава Босанског санџака тј. тимару мустахфиза/посадника тврђаве Сокол.
Ribnik k., Sana n.: MAD 540/117
 Ово подручје је пребачено касније из Босанског у Клишки санџак, међутим нема овог села у дефтеру 1550., вјероватно се водило у посебним дефтерима за посаднике тврђава као и 1530.

Има га 1550. године, припадало је нахији Кључ

Sela Ribnik Jarčište, Rude i Planinice, pripadaju Ključu
Mihač, sin Vukmana
Vukašin, sin Đorđa
Radič, sin Radovana
Vučeta, sin Stanisava
Vukašin, sin Vikana
Radosav, sin Ranka
Radivoj, sin Ostoje
kuća: 7

Ван мреже Селаковић

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2357
  • I-Z17855>>>FT173833
Заборавио сам да нагласим да су готово сви са 23andMe. Са маркерима су само Гајић из Рибника и Хадровић из Тутина. Рекао бих да постоји не тако далека генетичка веза између њих двојице.

Додао бих једну паралелу у виду једног тестираног са САНУ истраживања из околине Рибника/Кључа са славом Св. Сава Освећени (у суштини заменска слава за Никољдан) и рода I2-Z17855 Шекулараца. Деле практично све карактеристичне вредности. Наравно, ништа без СНП потврде.

Ван мреже filipi

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1141
  • I-CTS10228_Y4882_A1328*
Ситуација је доста компликована код влашких група у Далмацији, и за неке од њих постоје назнаке да су их ту довели влашки кнезови из далека.

 Нпр влашки кнезови Ускопља су 1530. држали у свом тимару више влашких џемата нахије Плавно.

 Кнез Драгоје Војвода за којег се 1526. спомиње да је био у нахији Бања (Прибој), је 1530. имао тимар у нахији Островица у Далмацији, а ту је био и неки џемат титулиран са именом између осталог Драгоја војводе у нахији Петрово поље. Иначе су неки од најранијих помена херцеговачких племена из нахије Петрово-поље/Петрова-гора, нпр. Кричи, Мириловићи.

 Је ли оно на форуму био неки Поропат. Видим код влаха Истрије се 1530. помињу као кнез и вођа џемата синови "Пропата".
 Тај припада овој грани?
https://www.yfull.com/tree/I-A22770/
Ovo su Poropati mislim.

https://www.yfull.com/tree/I-Y84307/

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1386
Ovo su Poropati mislim.

https://www.yfull.com/tree/I-Y84307/

 А та је значи ипак грана, сигурно су повезани са овим власима Истрије.

https://www.familytreedna.com/groups/poropat-surname/about/background

 Мислим да је била расправа овдје на форуму између Синише и Паве о њима и Ћићима. Колико видим ови Поропати у Истри нису повезани са ћићким селима. Мада се позивају на Ћићарију на овом линку.
« Последња измена: Јануар 02, 2022, 10:57:02 поподне Zor »

Ван мреже Malesevic

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 523
Цитат
F. Kurelac in the late 19th century wrongly supposed that the migration dated from the 17th century and they allegedly came from Bosnia as Greek Orthodox (Ribarić, pg. 203 / Skok I, pg. 524), because according to scientific research the migration clearly happened in the mid-16th century from the area of Dalmatia, Lika and Western Bosnia, while historically as well linguistically they could not have been of Greek Orthodox faith

Овакве ствари кад прочитам добијем осип... Не знам како неко успе да направи каузалитет између вере и језика.

Ево један извод Федора Моачанина у вези тих "Влаха" из Градишћа (радило се о једном научном симпозијуму у Градишћу):

Цитат
Die angebliche Tradition, die sich bei den Walachen von Weiden bis in
die neueste Zeit erhalten hat, daß sie nämlich erst bei der Ansiedlung
vom orthodoxen Glauben zum Katholizismus übertraten, muß nicht
unbedingt sehr alt sein. Sie könnte ihren Ursprung in der vormals verbreiteten
Meinung haben, daß alle Walachen ursprünglich orthodox gewesen
sind.

Он још није ишао тако далеко да негира да се ради о православним Власима, али је ставио то као опцију да ипак нису били православни, него католици.

Након тога јавља се за реч аустријски историчар Алфред Рац, иначе и сам из округа Вајден и каже следеће:

Цитат
"Über die Begriffe "Walache" und "Heiducke" herrscht
noch immer Unklarheit. Die Katholische Kirche (Rittste u e r) versucht
abzuleugnen, daß die Walachen in unsere Gegend als Griechisch-Orthodoxe
gekommen sind. Es gibt aber eindeutige Belege dafür. Aus den
kanonischen Visitationen geht hervor, daß sie noch als Griechisch-Orthodoxe
gekommen sind. Woraus man schließen könnte, daß sie aus Gegenden
stammen müssen, die nicht katholisch, sondern griechisch-orthodox
waren, also aus dem serbischen G ebiet. Die m ilitärische V erpflichtung
und die Verwendung in der Grundherrschaft hat dazu geführt, daß
diese Walachen bei uns weder bei der deutschen noch bei der ungarischen
noch bei der kroatischen Bevölkerung beliebt waren. Die Herrschaft
hat sie zum Steuereintreiben verwendet. Für die Zeit König
Sigismunds am Anfang des 15. Jahrhunderts (1405) gibt es eine ganze
Gruppe von Urkunden, die anführen, daß es hinter Ragusa, also in der
Herzegowina, gegen Montenegro zu, eigene Walachengrafschaften gibt.
Dort hieß der Dorfrichter Woiwode und der Begriff "Woiwode" kommt
nur wieder in romanischen Gegenden vor. Auch bei uns heißt der Dorfrichter
Woiwode, woraus auf eine ursprünglich romanische Herkunft zu
schließen wäre.

Кратак превод: Католичка црква покушава да порекне да су Власу у нашем крају дошли као православни. Али ипак постоје јасни докази за то. Из канонских визитација произилази јасно да су они дошли као православни, што значи да су морали да дођу са територије која није била католичка, него православна тј. српска. Употреба истих у војне сврхе, као и за власт (утеривање пореза) довели су до тога да ови Власи не буду омиљени ни код немачког, ни ког мађарског, ни код хрватског народа (мисли се на градишћанске Хрвате).

Такође наводи израз војвода, који по њему долази из романског језика, а који се такође среће у поменутим градишћанских селима за сеоског судију (не мисли се на данашње доба). Овде га је Моачанин исправио и навео да израз Војвода долази из словенског језика и да је као такав преузет од стране романског становништва. Ја нисам лингвиста, па не могу да кажем шта је тачно. На крају Моачанин наводи да када је вероисповест у питању да су средњовековни Власи у Хрватској били искључиво католици, а да православни долазе од 16-ог века (што је тачно), међутим да нису сви Власи који су дошли из Турске били православни (што је такође тачно јер имамо католичке Славонце и Предавце). Аутори овог пројекта о Поропатима се позивају на лингвисту Ивана Брабеца и његову тезу по којој је извео да су Власи округа Вајден били католици. Ја нисам имао прилику да читам тај рад "Валахијски говор" (Загреб 1963), па не могу да судим али та теза да се некоме на основу језика (који је притоме масовно измењен у односу на 15-16. век) утврди првобитна вероисповест ми делује као лош сајнс енд фикшн...


Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5153
Питање ових првих српских досељеника на просторе Лике и Далмације заслужује свакако посебну тему. Надам се да ће ову тему обрађивати Пијовић у неком свом наредном раду, јер ми се то чини као логичан слијед оног што је започео са власима у српским земљама.

Оно што сам закључио на основу података које сам ових година читао, могло би се сажети у сљедеће:

- прво досељавање Срба у влашком статусу на просторе сјеверне Далмације, обавио је Младен II Шубић који је накратко почетком 14. вијека завладао простором Захумља. И у документима сплитског каптола се као мјесто влаха присутних у околини Сплита крајем 14. вијека наводе Босна (која тада влада Хумом) и Рашка.

- Шубићи су препознали прије свега војни значај влаха, а послије пада Шубића, у исте сврхе их користе угарски краљ (краљеви Власи), Нелипчићи, Франкопани, Курјаковићи. Влашке заједнице се појављују на широком простору, на подручјима Цетине, Зрмање, Унца, околине Задра, околине Трогира, на Велебиту

- да су ти власи првобитно били православни говори један извор првог реда, а то је писмо папе Гргура XI фрањевцима из 1373. године који им дозвољава градњу самостана на граници Босне (помиње се и Крбава) гдје "власи шизматици  са стоком по планинама живе", а са циљем преобраћања истих на римокатоличку вјеру.

- можемо само претпостављати у којој мјери је акција фрањеваца била успјешна, али нема сумње да су ти "стари власи" почели временом да се уклапају у католичко и чакавско окружење. Један значајан дио је свакако прешао на католичку вјеру, почели су да говоре неком чакавско-штокавском хибридним језиком. Има извора који говоре да су управо фрањевци били јемци неким власима у 15. вијеку. А развила се фрањевачка мисија и у самом Хуму.

- међутим и поред ове фрањевачке мисије у 15. вијеку, основано можемо претпоставити да је један дио ових "старих Влаха" дочекао "нове Влахе" у 16. вијеку у православној вјери, или се вратио на првобитну вјеру. Можда би добар примјер овог уклапања могли бити далматински Штрпци, који се у 15-16. вијеку помињу као "стари Власи" који на угарској страни ратују против Турака, а њихов представник Павле Кожул Штрбац добија чак и угарско племство.

- нема сумње да су и ови "стари власи" као и остало чакавско хрватско становништво били под ударом Турака почетком 16. вијека, и да су се пред Турцима такође повлачили, од којих су неки завршили у Градишћу (тамошњи Власи), неки у Истри. Ови из Истре ће се након турског заузимања сјеверне Далмације вратити на простору Далмације гдје су у турским пописима постали познати као Власи Истрије. Одатле ће неки опет исељавати на аустријску територију , у околину Купе. Неки ће остати на тлу Далмације и уклапати се у досељено православно или католичко становништво Далмације.

- аустријски извори 16. вијека јасно разликују ове "старе влахе" од нових досељених влаха (Рашана). За ове старе најчешће користе одредницу Alt Romer, међутим иако их одвојено означавају, у народносном смислу то је за њих све један те исти народ. Па тако Курипешић када 1530. године пролази кроз Босанску крајину тамоишње Србе назива и Срби и Ћићи. Ћићи стога што су му као Крањцу били познати Власи Истрије (Ћићи) чиме наглашава да су Срби и Ћићи једно те исто. Ћиће не треба мијешати са романофоним Истрорумуњима (Ћирибирима).

-чак и турски попис Лике из 1712. године, јасно означава ове "старе Влахе" након чега се они као препознатљива група губе и утапају у крупније идентитете

- Поропати су свакако једна од предводничких породица ових старих Влаха, срећемо их и на простору Далмације и у Истри и у Градишћу. Од других продица мислим да би било добро тестирати крајишке Басаре (Басариће) и католичке и православне, јер се ово презиме такође јавља међу овим "старим Власима".


Ван мреже Акса

  • Косовци
  • Познавалац
  • *
  • Поруке: 662
Има још очигледних разлика између области 2 и области 5. Помињао сам већ да је и R1a-M458>A11460 такође прилично раширена западно, а да је нема између Босне и Врбаса (нисам проверавао стање код муслимана). Да не говоримо о R1a-Z280>Y2613 и R1a-Z280>YP951 које заправо значајније проценте бележе само западно од Врбаса. За R1a-Y2613 једним делом може бити у питању и јужни правац, будући да их има на тим јужним ободима Босанске Крајине, али и на простору Старог Влаха. Такође је присутна и код старијих породица из Поткозарја и са Баније, па улази у ред оних које су можда долазиле из више праваца. Ако смо за R1a-M458>YP417 рекли да је равномерно заступљена у обе области, R1a-Y2613 jе, уз N-P189.2, вероватно једна од најравномерније заступљених хаплогрупа у области 5 (Западна Крајина).

Ja bi da nešto dodam o pripadnicima haplogrupe R-M458>A11460, zapadno od Drine.

Ono što je karakteristično od negde 2019 godine na 23andMe, pripadnike R-A11460 označavaju SNP-om - R1a-Z282.

Момчиловић, Ђурђевдан, Удбина, Лика, R1a-Z282
Дуњић, Вартоломијевдан, Плоча, Александровац, R1a-Z282
Танасковић, Пилица, Бајина Башта, R1a-Z282
Илић, Србија, R1a-Z282

Nedavno se pojavio Ralić sa Korduna i ovi su izgleda pripadnici R-A11460:
Бижић, Никољдан, или Тривуњдан, Брњавац, Вргинмост, R1a-Z282

Турајлић, Хрватска, вероватно Банија, R1a-Z282
Турајлић је из Сиска.

Омерчевић, муслиман, Биха, R1a-Z282

Dragićević i Bubić su isto možda pripadnici R-A11460:
Драгићевић, или Драгичевић, Градачац, БиХ, R1a-Z282
Бубић, Ђурђевдан, Теслић, Република Српска, R1a-Z282

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13156
Исто тако мислим да је и са сјеверне стране, из правца Усоре (а овдје Усору описујем у средњовјековном значењу, јер је на запад допирала до Врбаса) био миграциони талас према крајевима око Козаре, доњег тока Сане и доње Уне.  Па сам у том контексту помињао и Усору и Доње краје, као прелазне станице за даље сеобе на запад.

За једну крајишку групу родова је такође доста индикативан миграциони правац преко Усоре. Реч је о слављеницима Св. Трифуна, а припадницима E-V13>FGC11450. Мада је и њихова даља матица простору Херцеговине. У њиховом случају, миграција би ишла Херцеговина-Усора-Крајина.

Ако узмемо u обзир неке тестиране источно од Врбаса, овај правац миграција може бити интересантан и за J2b-M205>Y22059. Упитно је само да ли су ови тестирани досељеници из западне Крајине, или староседеоци у области. Реч је о Вучићима (Јовањдан) из Јагара (блиски Усорцима), Обрадовићима (Никољдан) из Љубачева (блиски Кричкама) и Бујићима (Јовањдан) из Пријечана (23andMe).

У сваком случају, није искључено да код је једног броја крајишких родова реч о сусретању ове две миграционе струје (јужни правац и правац преко Усоре, са даљом старином на простору Херцеговине/Старог Влаха).