Турски катастарски попис из 1585. године показао је чињеницу да у то вријеме у јужној Херцеговини није било муслимана, односно да исламизација није била узела маха. Истина у Љубињу је било нешто муслимана, али своје богомоље још нису имали. У Требињу као порески обвезник није пописан нити један муслиман.
Половином 17 вијека Евлија Челебија је прошао кроз Љубиње и записао је да су становници Љубиња махом Новљани и да међусобно говоре босански и латински језик. У граду су већ двије џамије.
Данас у предању многих муслиманских родова из јужне Херцеговине стоји да су се населили на овим просторима после Кандијског рата као и после пада Херцег-Новог у млетачке руке 1687. године. Такође многи муслимански родови тврде да су даљим поријеклом из Шпаније а да су у Боку досељавали крајем 15. вијека после изгона од стране Фернанда и Изабеле.
Тако следећи херцеговачки муслимански родови тврде да су поријеклом из Шпаније
Кабили, Зупчевићи, Ресуловићи, Ресулбеговићи, Шеховићи, Салаховићи, Дураковићи, Дановићи,Чаме, Хаџихасановићи, Хаџисмајиловићи,Селимовићи, Хабули, Бучуци, Геље, Голићи, Волићи, Шаховићи, Арсланагићи...
Колико мислите да је ово вјероватно и коју би доминантну хаплогрупу требачли тражити код овог становништва да би се потврдила ова теорија? Напоминјем историјски извори јасно показује да се већи дио муслимана у јужној Херцеговини појављује тек крајем 17. вијека.