Аутор Тема: Рођаци или ујчевина  (Прочитано 20451 пута)

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1850
  • Y-DNA: I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #60 послато: Април 13, 2017, 01:11:11 поподне »
Ја своје прве рођаке и по очевој и по мајчиној страни доживљавам једнако.

Ја такође. Тако су ме учили. Није бито што презиме није исто код свих. Крв није вода. Равноправно гледам на родбину са обе стране.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10054
  • I2a S17250 A1328
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #61 послато: Април 13, 2017, 07:42:44 поподне »
Чињеница је да се у ЦГ (или барем у неким деловима ЦГ, а верујем у већем делу) за очеву фамилију каже род, а за мајчину - својта. Но, не видим ништа битно у овоме. Јесте очева фамилија - род: исто презиме, иста слава, исто предање. А, с друге стране, сама реч "својта" јасно говори да се ради о - својима.

Не морам посебно да истичем колико је ујчевина битна и драга и у ЦГ, као и код свих Србаља другде.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #62 послато: Април 13, 2017, 08:29:47 поподне »

Док сте се држали тога били сте народ што је нешто створио и који је био респектован од суседних народа, кад сте то напустили резултат је то што сте сада.



Види Руговац,  тврдим ти да за 20 година и краће ваша омладина ( а већ је тако у Албанији) ће  доћи на исто, што је и овде.
Прво ће да вам опадне наталитет.
Друго, брзо ће бити-ма ко пита оне чиче на челу фисова.
Треће, не  можеш у Јевропу забарикидиран у бункеру од куће.

И итд., и итд.

А психу срп(б)ске нације разуме само онај ко је из ње потекао. Кад из те психе проговори понос и инат.....

Мада, одлично је разумео и чувени Бизмарк. Који је рекао "Ми и Срби бисмо покорили Eвропу."

https://www.srbijadanas.com/clanak/mi-i-srbi-bismo-pokorili-evropu-citati-cuvenog-vojvode-bizmarka-03-08-2015

Па то што сад нисмо "тако уважавани", то је  зато што у вези нас Срба постоји велика мистерија због које  смо трн у оку многима.

Историја је велика учитељица живота. Данас мислиш: "гле освојио сам свет, космос....цар сам", а већ сутра потомцима трну зуби  од злодела и недела предака. Не морају потомци ни да знају за та огрешења. Само потомцима одједном онако "из ваздуха" не буде добро!

Хоћу да кажем "бити Србин", то значи бити витез.

А шта о Србима мисле "којекави", то се нас не тиче.Зли језици палацају.


Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #63 послато: Април 13, 2017, 11:25:57 поподне »
Видим да Руговац помену како се и код нас родбина са мајчине стране назива "својта" а не "рођаци". Не знам да ли је то заиста негде тако али у мом окружењу није. Својтом се код мене називају они који су у везе са фамилијом ушли преко брачног сродства а не преко крви. То је најчешће исто што и тазбина, тј. женини рођаци, али често се тако називају и тече, стрине и ујне, чак и њихова фамилија (познати и као "пријатељи"). Али "ујчевина" како Руговац каже је код мене родбина, тј. "рођаци" а не "својта". Искрено, израз "ујчевина" сам овде први пут и чуо.

Каква су искуства других?

На Косову је било веома пуно Црногораца и Херцеговаца колониста. Они у свом говору реч "ујчевина" користе у свакодневном говору. Чудно ми је да ти пошто си такође Херцеговац до сада ниси чуо за ту реч.  Например "Мене је ујчевина Ракочевићи из Доње Мораче" или "моја је ујчевина су Килибарде из Бањана". То сам сто пута чуо.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #64 послато: Април 13, 2017, 11:33:49 поподне »
Чињеница је да се у ЦГ (или барем у неким деловима ЦГ, а верујем у већем делу) за очеву фамилију каже род, а за мајчину - својта. Но, не видим ништа битно у овоме. Јесте очева фамилија - род: исто презиме, иста слава, исто предање. А, с друге стране, сама реч "својта" јасно говори да се ради о - својима.

Не морам посебно да истичем колико је ујчевина битна и драга и у ЦГ, као и код свих Србаља другде.

Ево да се и ми сложимо.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5486
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #65 послато: Април 13, 2017, 11:42:01 поподне »
На Косову је било веома пуно Црногораца и Херцеговаца колониста. Они у свом говору реч "ујчевина" користе у свакодневном говору. Чудно ми је да ти пошто си такође Херцеговац до сада ниси чуо за ту реч.  Например "Мене је ујчевина Ракочевићи из Доње Мораче" или "моја је ујчевина су Килибарде из Бањана". То сам сто пута чуо.

Нe caмo кoлoниcти, вeћ и cтapиjи xepцeгoвaчки дoceљeници c кpaja XVII и пoчeткa XVIII вeкa кopиcтe изpaз "уjчeвинa". ;)

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5310
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #66 послато: Април 14, 2017, 12:24:16 пре подне »
На Косову је било веома пуно Црногораца и Херцеговаца колониста. Они у свом говору реч "ујчевина" користе у свакодневном говору. Чудно ми је да ти пошто си такође Херцеговац до сада ниси чуо за ту реч.  Например "Мене је ујчевина Ракочевићи из Доње Мораче" или "моја је ујчевина су Килибарде из Бањана". То сам сто пута чуо.

Ја сам трећагенерација колониста а друга која је одрастала у Војводини. Иако сам Херцеговац пореклом и тако се изјашњавам, на жалост немам ближе родбине у Херцеговини па тамо нисам боравио, тако да ми није познат овај израз. Али никад није касно да се нешто ново научи ;).
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8523
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #67 послато: Април 14, 2017, 01:03:51 пре подне »
Суштина питања постављеног у наслову ове теме је у албанском схватању родбинских односа. То је лепо објаснио Роберт Елси у својој књизи о албанским племенима:

"A fis was a tribe in the sense of a collectivity of individuals who saw themselves as descended in patrilineage (male line) from one common male ancestor. The term is not to be confused with the bajrak (q.v.), which had more to do with a tribe in the sense of territory and defence. Since the members of a fis regarded themselves as blood-related, i.e. as brothers and sisters, they did not intermarry within the fis, however distantly the actual relationship on the male side (the 'blood line') may have been. The proximity of family relationships on the female side (the so-called 'milk line') did not count because the tribes believe that there was no blood relationship through women."

Дакле по албанском племенском схватању, деца наслеђују само "очеву крв", а од мајке ни једно зрнце, отуд и такав мање-више ниподаштавајући однос према "својти" (што рефлектује ниподаштавајући однос према женама уопште). Данас, међутим, знамо да генетски материјал сваког човека 50% потиче од оца, а 50% од мајке, и да деца нису само "клонови" својих очева. Вероватно се то знало и у та стара времена код Албанаца, али се због изражене патријархалности и патрилинеарности једноставно игнорисало и гурало у страну. Као што рече Сергио, крв није вода, и нико од нас у себи нема само очеву, већ и мајчину крв, тако да су рођаци и са једне и са друге стране, биолошки гледано, потпуно "равноправни".
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7265
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #68 послато: Април 14, 2017, 01:20:22 пре подне »
Ово питање има дијаметрална гледишта код Албанаца и Јевреја, чик Јеврејима да се постави ово питање :) Код њих је женска линија примарна, деца , чија је мајка Јеврејка а отац било које нације, су Јевреји...Имам ујака у Београду, ујну Јеврејку (од босанских Сефарда), и њихове ћерке су Јеврејке, иако имају српско презиме...

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7265
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #69 послато: Април 14, 2017, 03:36:06 пре подне »
Тема је сувишна, од културе до културе се другачије гледа на то питање, од екстремно патријархалих до екстремно матријархалних традиција...Не подржавам никакав екстрем по том питању јер су рођаци-рођаци...

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7265
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #70 послато: Април 14, 2017, 03:37:47 пре подне »
Тема је сувишна, од културе до културе се другачије гледа на то питање, од екстремно патријархалих до екстремно матријархалних традиција...Не подржавам никакав екстрем по том питању јер су рођаци-рођаци...
А разлоге за одређене традиције по том питању незнам, социолошки то треба растумачити

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #71 послато: Април 14, 2017, 08:22:51 пре подне »
Суштина питања постављеног у наслову ове теме је у албанском схватању родбинских односа. То је лепо објаснио Роберт Елси у својој књизи о албанским племенима:

Дакле по албанском племенском схватању, деца наслеђују само "очеву крв", а од мајке ни једно зрнце, отуд и такав мање-више ниподаштавајући однос према "својти" (што рефлектује ниподаштавајући однос према женама уопште). Данас, међутим, знамо да генетски материјал сваког човека 50% потиче од оца, а 50% од мајке, и да деца нису само "клонови" својих очева. Вероватно се то знало и у та стара времена код Албанаца, али се због изражене патријархалности и патрилинеарности једноставно игнорисало и гурало у страну. Као што рече Сергио, крв није вода, и нико од нас у себи нема само очеву, већ и мајчину крв, тако да су рођаци и са једне и са друге стране, биолошки гледано, потпуно "равноправни".

Тачно.
Али, ја нисам сигуран да и код "старих" Срба нијe било тако. Тај изражeни патријархални однос. Па, узмимо и Кину и Индију као примeр (само мушко потомство има значај). У Вeликој Британији мајка јe имала утицај на мушку дeцу само до 7 годинe, послe тога зна сe (свe  у сврху чeличeња мушког потомства): јахањe, лов, разно дриблањe (батина јe из раја изашла), школовањe уз одвајањe  од породицe, раздвојeна мушка и жeнска дeца током школовања,  клубови само за мушкарцe. Каснијe најстарији син наслeђујe породично  имањe, срeдњи одлази у свeштeникe или војникe, а најмлађи у морнарe илити у eмиграцију (упрошћавам причу). Могућe јe да јe и код Старих Словeна ("Срба и осталих) било тако. Суштина јe да ми нe знамо како су изглeдали традиционални односи код  Старих Словeна ("Срба и осталих) у праисторији.

Ово јe тeма вишe за eтнологију, али сe иза Руговчeвог питања кријe нeшто много вишe, занимљивијe од наизглeд питано. Можда грeшим. Мислим да сe кријe питањe бити или нe бити, и опстанка народа (нпр. албанаског или српског....само примeра ради).

Руговац сматра да сe њeгова нација нијe ЧВРСТО држала својих традиционалних оквира (да упростим - вeћe стараца, а то су вођe - или најмудријe или најстаријe главe на чeлу плeмeна - фисова, рађањe што вишe дeцe, посeбно мушкe, обавeза послушности, лојалности, сви за јeдног - јeдан за свe, ту има вeлики значај крвна освeта, онда "бeса",  помажу јeдни другe у иностранству,  ако изгубим сву своју мушку дeцу у ратовима и нeсрeћама, жалићу, али имам мушко потомство од стричeва којe настављају мушку лозу мога оца, односно дeда, прађeда, и свих пра-отаца (оног првог у низу) у којима сам и ја, и моја умрла мушка дeца, што јe за њих јако битно (па зар сe уосталом и ми овдe нe бавимо ипитивањeм (99% порeкла по мушкој линији), док кћeри рађају мушко потомство другој мушкој лози унутар истe нацијe, па макар ми била и најмилија одлази у туђи фис, и туђу кућу, и рађа мушко потомство на славу тог фиса или плeмeна. Видeћeмо шта ћe  од овог албанског националног кодeкса остати за 100 година!!!!

А што сe тичe Словeна, овдe мe сад интeрeсују Срби, па и тзв. Црногорци, и сви остали из српског нациналног корпуса (грчког, турског и римског закона) па било јe и код нас дуго тако као код Албанаца свe до распада породичнe задругe.
Након тога, смањујe сe рађањe дeцe. Србија заокружава свој национални идeнтитeт, окрeћe сe тeковинама западнe цивилизацијe (било јe ту лошeг и доброг утицаја комумизма). Али оно што ми смeта, а нe знам како јe код других-истина јe да су два рођeна брата код Срба кад сe ожeнe у стању да сe прeко жeна  закрвe (ако сe онe нe подносe), и да сe "одродe" и "омрзну" због мало зeмљe (винограда или њивe) јeр јe код Срба кодeкс НАЦИОНАЛНО колeктивно уступио мeсту кодeксу  ЕГО-ЦЕНТРИЗАМ (ја и моја жeница, и дeчица, наша кућица и слободица). Па ако Србину  и рођeни  брат настрада, и остану њeгова сирочад слабо их узма на бригу и школовањe (зависи много од плeмeнитости појeдинца),  нeкада сe то подразумeвало). Правда сe  сопствeним слабим имовним стањeм! >:( Оставићe га жeна. :-[ 

А заборавља оно:или си јунак или ниси. Ако ниси способан да живиш сам са својм дeцом (да их васпитаваш, школујeш, будeш им узор)  онда и ниси ни за шта. Слабо сe помажу мeђусобно у иностранству. Јeр било јe  и оног узмe  Србин влајну за жeну јeр јe православнe вeрe, за 20 година и он и сви њeгови власи.Мада ми Срби имамо дивних наших жeна -српкиња  којe су очувалe огњишта на која су дошлe својом жртвом (радом, прeгнућeм, пожртвовањeм и итд.).  Видeћeмо и шта ћe од оваквог српског националног кодeкса остати за 100 година.


А код Влаха, зна сe, жeна ако нађe другога, идe из кућe, али дeца остају у очeвој кући.

Свe јe ово поучно.





Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1363
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #72 послато: Април 14, 2017, 09:22:43 пре подне »
Да направим малу дигресију. Не знам како је прије било, али данас се вјенчања код католика у мом окружењу( значи Херцеговина и јужна Далмација) обављају у невјестиној жупној цркви. Код нас је било правило да се вјенчава у младожењиној, па су се онда сви почели вјенчавати у Требињу на црквини, док се сада полако враћа вјенчавање у парохијској цркви, али се иде и до екстрема, па се све више вјенчања обављају и у сеоским црквама, одакле младожења води поријекло.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #73 послато: Април 14, 2017, 03:59:03 поподне »


Види Руговац,  тврдим ти да за 20 година и краће ваша омладина ( а већ је тако у Албанији) ће  доћи на исто, што је и овде.
Прво ће да вам опадне наталитет.
Друго, брзо ће бити-ма ко пита оне чиче на челу фисова.
Треће, не  можеш у Јевропу забарикидиран у бункеру од куће.

И итд., и итд.

А психу срп(б)ске нације разуме само онај ко је из ње потекао. Кад из те психе проговори понос и инат.....

Мада, одлично је разумео и чувени Бизмарк. Који је рекао "Ми и Срби бисмо покорили Eвропу."

https://www.srbijadanas.com/clanak/mi-i-srbi-bismo-pokorili-evropu-citati-cuvenog-vojvode-bizmarka-03-08-2015

Па то што сад нисмо "тако уважавани", то је  зато што у вези нас Срба постоји велика мистерија због које  смо трн у оку многима.

Историја је велика учитељица живота. Данас мислиш: "гле освојио сам свет, космос....цар сам", а већ сутра потомцима трну зуби  од злодела и недела предака. Не морају потомци ни да знају за та огрешења. Само потомцима одједном онако "из ваздуха" не буде добро!

Хоћу да кажем "бити Србин", то значи бити витез.

А шта о Србима мисле "којекави", то се нас не тиче.Зли језици палацају.

1) Што се тиче овога што си написао мој пријатељу о омладини то је одавно већ код Албанаца. Ниучему се млади Албанци а и они који су средњих година не разликују од осталих. Шефови фисова једино живе у машти, браћа су издељена, а наталитет је већ одавно пао. Мислим да код Албанаца са Косова млађих од 40 година ће те тешко наћи некога ко има више од троје деце. Обично и то треће ако су му прво двоје ћерке. 
Ово је један типичан коментар оних који не познају Албанце (има изузетака Милош, НиколаВук..) и промене које су наступиле код нас. 

2) Сваки човек оцењује свој народ кроз себе и мишљење о себи самом и готово увек нереално. Тако и Срби себе и Албанци себе. А за једног човека или народ је управо битно шта мисле "којекакви" а не што он или народ коме припада сам себе убеђује или заварава. Одавно нема витезова нигде. До 1912 их је било на обе стране, и 1941 их се нашао "пођекоји" а од тада остадоше у јуначким песмама.


Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #74 послато: Април 14, 2017, 04:05:56 поподне »
Суштина питања постављеног у наслову ове теме је у албанском схватању родбинских односа. То је лепо објаснио Роберт Елси у својој књизи о албанским племенима:

"A fis was a tribe in the sense of a collectivity of individuals who saw themselves as descended in patrilineage (male line) from one common male ancestor. The term is not to be confused with the bajrak (q.v.), which had more to do with a tribe in the sense of territory and defence. Since the members of a fis regarded themselves as blood-related, i.e. as brothers and sisters, they did not intermarry within the fis, however distantly the actual relationship on the male side (the 'blood line') may have been. The proximity of family relationships on the female side (the so-called 'milk line') did not count because the tribes believe that there was no blood relationship through women."

Дакле по албанском племенском схватању, деца наслеђују само "очеву крв", а од мајке ни једно зрнце, отуд и такав мање-више ниподаштавајући однос према "својти" (што рефлектује ниподаштавајући однос према женама уопште). Данас, међутим, знамо да генетски материјал сваког човека 50% потиче од оца, а 50% од мајке, и да деца нису само "клонови" својих очева. Вероватно се то знало и у та стара времена код Албанаца, али се због изражене патријархалности и патрилинеарности једноставно игнорисало и гурало у страну. Као што рече Сергио, крв није вода, и нико од нас у себи нема само очеву, већ и мајчину крв, тако да су рођаци и са једне и са друге стране, биолошки гледано, потпуно "равноправни".

Што се тиче ниподаштавајућег односа ка мајкама и сестрама то није тачно. Ако је негде жена била заштићена онда је то било у албанској породици и док је била у роду и кад се удала. Пуно се је крви пролило због ћерки и сестара.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8523
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #75 послато: Април 14, 2017, 06:39:49 поподне »
Што се тиче ниподаштавајућег односа ка мајкама и сестрама то није тачно. Ако је негде жена била заштићена онда је то било у албанској породици и док је била у роду и кад се удала. Пуно се је крви пролило због ћерки и сестара.

Али сам тај однос према жениној/мајчиној фамилији, некакво гледање с висине на њих и мишљење да они нису "прави" род говори о томе да се жена и њен род сматрало за нешто "ниже". Можда због овога што је навео Предраг: "... док кћeри рађају мушко потомство другој мушкој лози унутар истe нацијe, па макар ми била и најмилија одлази у туђи фис, и туђу кућу, и рађа мушко потомство на славу тог фиса или плeмeна...". Дакле, кћери су биле нешто што се "даје" у други фис и због тога се на њих није гледало исто као на синове. Али цео тај менталитет да су жене нешто што се "даје", што ће кад-тад отићи из своје у другу кућу је у сржи свега (то се у антропологији зове патрилокалност); отуд се много крви и проливало, зато што се није бранила њихова част, него част оца од те девојке и њене браће, дакле опет мушкараца. Жене су у том систему имале отприлике улогу слуге, да раде за мушкарца од кад се задевојче па до смрти и да раде напорно, и то је све. Више писаца говори о томе како албанске жене натоварене робом од главе до пете пешке ходају преко планина, прелазећи километре, доносећи намирнице у село, а затим кување, спремање, чишћење, брига око деце, све оне ствари које су мушкарцу "испод части" да ради. Није то само код Албанаца, него код Динараца уопште, код Црногораца исто тако врло изражено. Само бих напоменуо оно у шта сам се уверио - динарски мушкарац, када му жена оде (умре), не зна да се сам о себи стара, јер је све те "ситне свакодневне послиће" поверавао жени, и онда када остане без ње отприлике сазна да је неспособан за свакодневни живот, јер све што је научио у животу је да гусла и да ратује, евентуално стоку да подмири, ако и тај посао није препустио жени.  :) Отуд што је могуће брже проналази нову жену, тј. новог слугу без кога му је немогуће свакодневно функционисање. С друге стране, људи који су више земљорадници но сточари су у том погледу далеко способнији, јер иако је њима жена углавном имала улогу "слуге", ипак су они због саме природе земљорадничког живота морали много више да раде од сточара.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5486
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #76 послато: Април 14, 2017, 06:52:19 поподне »
Али сам тај однос према жениној/мајчиној фамилији, некакво гледање с висине на њих и мишљење да они нису "прави" род говори о томе да се жена и њен род сматрало за нешто "ниже". Можда због овога што је навео Предраг: "... док кћeри рађају мушко потомство другој мушкој лози унутар истe нацијe, па макар ми била и најмилија одлази у туђи фис, и туђу кућу, и рађа мушко потомство на славу тог фиса или плeмeна...". Дакле, кћери су биле нешто што се "даје" у други фис и због тога се на њих није гледало исто као на синове. Али цео тај менталитет да су жене нешто што се "даје", што ће кад-тад отићи из своје у другу кућу је у сржи свега (то се у антропологији зове патрилокалност); отуд се много крви и проливало, зато што се није бранила њихова част, него част оца од те девојке и њене браће, дакле опет мушкараца. Жене су у том систему имале отприлике улогу слуге, да раде за мушкарца од кад се задевојче па до смрти и да раде напорно, и то је све. Више писаца говори о томе како албанске жене натоварене робом од главе до пете пешке ходају преко планина, прелазећи километре, доносећи намирнице у село, а затим кување, спремање, чишћење, брига око деце, све оне ствари које су мушкарцу "испод части" да ради. Није то само код Албанаца, него код Динараца уопште, код Црногораца исто тако врло изражено. Само бих напоменуо оно у шта сам се уверио - динарски мушкарац, када му жена оде (умре), не зна да се сам о себи стара, јер је све те "ситне свакодневне послиће" поверавао жени, и онда када остане без ње отприлике сазна да је неспособан за свакодневни живот, јер све што је научио у животу је да гусла и да ратује, евентуално стоку да подмири, ако и тај посао није препустио жени.  :) Отуд што је могуће брже проналази нову жену, тј. новог слугу без кога му је немогуће свакодневно функционисање. С друге стране, људи који су више земљорадници но сточари су у том погледу далеко способнији, јер иако је њима жена углавном имала улогу "слуге", ипак су они због саме природе земљорадничког живота морали много више да раде од сточара.

Oдличнa aнaлизa!

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #77 послато: Април 14, 2017, 07:47:23 поподне »
Али сам тај однос према жениној/мајчиној фамилији, некакво гледање с висине на њих и мишљење да они нису "прави" род говори о томе да се жена и њен род сматрало за нешто "ниже". Можда због овога што је навео Предраг: "... док кћeри рађају мушко потомство другој мушкој лози унутар истe нацијe, па макар ми била и најмилија одлази у туђи фис, и туђу кућу, и рађа мушко потомство на славу тог фиса или плeмeна...". Дакле, кћери су биле нешто што се "даје" у други фис и због тога се на њих није гледало исто као на синове. Али цео тај менталитет да су жене нешто што се "даје", што ће кад-тад отићи из своје у другу кућу је у сржи свега (то се у антропологији зове патрилокалност); отуд се много крви и проливало, зато што се није бранила њихова част, него част оца од те девојке и њене браће, дакле опет мушкараца. Жене су у том систему имале отприлике улогу слуге, да раде за мушкарца од кад се задевојче па до смрти и да раде напорно, и то је све. Више писаца говори о томе како албанске жене натоварене робом од главе до пете пешке ходају преко планина, прелазећи километре, доносећи намирнице у село, а затим кување, спремање, чишћење, брига око деце, све оне ствари које су мушкарцу "испод части" да ради. Није то само код Албанаца, него код Динараца уопште, код Црногораца исто тако врло изражено. Само бих напоменуо оно у шта сам се уверио - динарски мушкарац, када му жена оде (умре), не зна да се сам о себи стара, јер је све те "ситне свакодневне послиће" поверавао жени, и онда када остане без ње отприлике сазна да је неспособан за свакодневни живот, јер све што је научио у животу је да гусла и да ратује, евентуално стоку да подмири, ако и тај посао није препустио жени.  :) Отуд што је могуће брже проналази нову жену, тј. новог слугу без кога му је немогуће свакодневно функционисање. С друге стране, људи који су више земљорадници но сточари су у том погледу далеко способнији, јер иако је њима жена углавном имала улогу "слуге", ипак су они због саме природе земљорадничког живота морали много више да раде од сточара.

Невероватно да неко са твојим знањем може да доноси овакве закључке. Потуно погрешно.

1) нико код Албанаца не гледа на своју "ујчевину" са висине него са великим поштовањем. Нико своју ујчевину или пријатеље не сматра за ниже вредне.

2) крв је проливена због односа мужева ка тим одивама и њихове части јер је дужност браће и рођака да штите одиву и њену част.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8523
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #78 послато: Април 14, 2017, 08:54:29 поподне »
Невероватно да неко са твојим знањем може да доноси овакве закључке. Потуно погрешно.

1) нико код Албанаца не гледа на своју "ујчевину" са висине него са великим поштовањем. Нико своју ујчевину или пријатеље не сматра за ниже вредне.

2) крв је проливена због односа мужева ка тим одивама и њихове части јер је дужност браће и рођака да штите одиву и њену част.

Реалност је у већини случајева и даље таква да се нпр. Црногорци и Албанци много више радују мушком него женском детету. Чак сте и ви напоменули да су на Космету данас ретке породице са више од двоје деце, а када их и буде троје, то је обично зато што су прво двоје деце ћерке, а да је треће син. Зашто тај појединац није био задовољан са две ћерке, него је пошто-пото хтео да добије сина, па потом да "затвори причу" што се тиче даљег рађања деце?  :) Ви сами просудите, дела говоре боље од речи. Ово наравно није случај само код Албанаца, већ као што сам напоменуо, код готово свих динараца. Знам и ја пар случајева када је троје деце, старије и средње су ћерке а најмлађи је син.  ;)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Рођаци или ујчевина
« Одговор #79 послато: Април 14, 2017, 09:03:56 поподне »
Не само Албанци и Црногорци но сви мушкарци желе да имају сина да настави лозу, али реалност је такође да данас има доста младих Албанаца који имају три ћерке па одустану да раде "наследнику".

Сваки човек поптуно подједнако воли своју децу без обзира на пол. Тако је било и пре таконјеви сада.