2. Документ који говори да су у јуну 1692. у околину Врлике досељене породице из Добре код Дувна може се наћи у Државном Архиву Венеције под називом "Provveditori da terra e da mar e altre cariche, 1500 - 1797" (Земаљски, морски и други провидури, од 1500 до 1797) fil. 534, n. 22.Претпоставке:Документ се спомиње у књизи Марка Јачова Сеобе Срба у Далмацију и Боку Которску кроз векове. (Catena mundi I, Београд 1992. страна 98) Иако није могуће са сигурношћу тврдити да документ говори о војницима харамбаше Николе Шарца, направићемо такву претпоставку. Аргумент више су датуми настанка где је документ о бегу из Дувна настао у јуну 1692. док је списак бандерије настао у јулу 1692. године.
Познато је да у околини Томиславграда (Дувна) постоји село Добрић, и врло је могуће да је то Добро споменуто у документу Државног архива Венеције. Према књизи Земљописни називи дувањског подручја (Анте Иваковића, 2006.) најастарији помен села Добрић је из 1830. године а назив села је множина презимена Добрић што указује да су се тако звали њени ранији становници.
Контекст:Освајање Дувна од Османлија 1469, године је означило велико исељавање католичког становништва. Новоосвојено подручје остаје без значајног броја људи, који се крећу ка унутрашњости Угарске. Према тврдњама Доминика Мандића (Хрвати и Срби, два стара различита народа, Загреб 1990., стр.201) првa насељавања Срба у Дувну сe везују за султана Селима I и пад Сребреничке бановине 1516. године, када се спроводи политика насељавања пограничних области. Тада, према Доминику Мандићу, у Дувно долазе Срби из Смедеревског санџака и источне Херцеговине.
Податке о околини Дувна из 1671. године добијамо из посете макарског бискупа Маријана Лишњића који тврди да је тамо мало католика а много муслимана и православних, католици немају цркву док муслимани имају једну џамију. О процени броја људи се може дискутовати али овај запис је битан јер показује значајно присуство православних родова у околини Дувана пре Морејских ратова. Такође је познато да је на овим просторима током средњег века постојао православни манастир Лабостин.
Према подацима другог макарског бискупа из 1706. године, после Морејског рата, у Дувну постоје рушевине 640 католичких и 100 православних кућа, док ја околна села такође опустела. Овај крај се поново насељава тек после 1735. године када Турска објављује опште помиловање за побуњенике.
Из овог можемо закључити:
- постојање великог расељавања католичког становништва Дувна после Отоманског освајања.
- значајно присуство православних родова у околини Дувана од 1516. до 1699.
О самом документуДокумент из Државног архива Венеције представљa интерну депешу Млетачком Сенату. Према њему становништво из Добре код Дувна се насељава у околину Врлике и броји 50 породица са укупно 500 душа, од тога 100 ратника, са друге стране документ са списаком бандерије Николе Шарца говори о 41. породици са 355 људи и око 44 ратника. С обзиром да је документ настао месец дана пре списка можемо претпоставити да је то била груба процена писца депеше, док је потоњи документ стварно стање.
Како доћи до копије оргинала ради даљег проучавања:Адреса сајта Државног Архива Венеције:
http://www.archiviodistatovenezia.itДокумент у каталогу:
http://213.136.75.178/siasve/cgi-bin/pagina.pl?Chiave=13514&Lingua=en&Tipo=fondoПомен рода Иветић у Тучепима на Макарском приморјуУ књизи Тучепска споменица (Милан Шетка, 1968., страна 22.) као и у раду Маријана Стојковића Подгора у XVII стољећу (Зборник за народни живот и обичаје јужних славена, Југословенска академија знанисти и умјетности, књига XXIX, свезак 1, Загреб 1933. године. страна 142.) се наводи помен презимена Иветић у матичним књигама Тучепа у периоду од 1667.-1740. године. Из оргиналних књига није могуће одредити порекло нити тачно време уписа док се род Иветића ни пре а ни после тог времена не спомиње у пописима Тучепа. Периоду од 1667. до 1740. године је време Морејског рата и коначног смиривања великих сукоба. Током тог времена Тучепи као и околна места су била стециште харамбаша и хајдука који су се борили на страни Венеције. Највећи део тадашњег становништва Тучепа је ту био привремено док су трајале борбе и првом приликом одлазио у друге крајеве. Није могуће са сигурношћу тврдити да су ови Иветићи у директној вези са родовима у Цивљану, али присуство сродника на Макарском приморју нам указује на подручје општег кретање братства Иветић из правца Херцеговине, кроз Макарску, затим Имотску, Дувно и на крају Цивљане.
Коришћена литература:У "Контексту" текста су кориштени општи историјски извори и Wikipedia. У осталим деловима поред свих тврдњи се наводе и тачне референце из којих су извучени.