Ako mogu da preporučim, kod Ančića je zanimljivo pročitati deo na str 141 "Humsko kneštvo" i reakciju na Mišićevu knjigu i "Pobožnost franjevaca bosanske vikarije u drugoj polovici 14 stoljeća" (str 225)
Ипак ћу написати још један коментар о наведеном дјелу. Мало сам погледао своје биљешке, а због ћињенице да није могуће употријебити опцију copy-paste, упозорићу на иодређене странице и дијелове у дијелу који сам болодовао.
Стр. 232. а посебно фуснота 20. Викар фра Бартол Алвернски је саставио упите, поред "заблуда шизматика2 који нијечу да Дух свети произалази од Сина (filoque/ad filoque), пише у проповједању јевађеоске ријечи Словенима и Власима "шизматицима" у краљевству Лудовика Великог. на истој страници када говори о посједима истог, а у контексту шизме, при набрајању Мачве (у то вријеме се назива Доњи Срем) Сријеме и прекодунавских земаља намјерно испушта Босну.
Па онда даље fra Bartol Alvernski odvratni šizmatici 234; Pirinejsko selo progoni katara 236. (повлачи паралелу између Пиринеја и Босне дубоко вјерујући у повезаност хереза); ћирилометодијевска заоставштина као глагољашка стр. 241; па онда шлаг стр.242. фуснота 54 Никола Алтомановић и Дубровник. Дубровчани се хвале како су перобраћивали "шизматике". Моје питање гдје? Одговор Стон, Пељешац, Залеђе.
Ево шта о символу вјере пише Васо Глушац, а ријеч је Методију и глагољашима:
"Они су обеђивани ради шизме, jep су се служили писмом и језиком који je у цркву увео „јеретик" Методије. A његов
грех по суду латинских свештеника састојао се не само у томешто je увео у цркву словенски језик и словенско писмо, него и утоме што се је држао никејскога Символа вере, да Дух Светипроизилази само од Оца, а не и од Сина, као што је усвојилримска црква. За Методија и његова брата Ћирила био је меродаван у томе питању патријарх Фотије, који је у то доба био најученији византијски теолог".
Фотије прва шизма