Аутор Тема: Црвена слова у црквеном календару  (Прочитано 3225 пута)

Ван мреже Хреља

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 23
Црвена слова у црквеном календару
« послато: Фебруар 26, 2018, 04:30:16 поподне »
...Једино се питам, већ годинама, зашто је у нашем црквеном календару дан када славимо успомену на Светог Симеона Мироточивог, његово име, исписано масним црним словима. Зашто није дан Светог Симеона општи црквени празник, црвено слово, као што су Свети Сава, Свети Василије Острошки, Свети Петар Цетињски...

Сам концепт црвених слова је једна бесмислица.
Али ако већ постоји не треба затрпавати календар црвеним словима.

Свети Петар Цетињски и Свети Василије Острошки су однедавно обележени као црвена слова како би се изашло у сусрет црногорској особености. Да ли онда и друге регије имају то право? И где је крај?

« Последња измена: Фебруар 26, 2018, 04:32:27 поподне Хреља »

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10036
  • I2a S17250 A1328
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #1 послато: Фебруар 26, 2018, 08:00:08 поподне »
Сам концепт црвених слова је једна бесмислица.
Али ако већ постоји не треба затрпавати календар црвеним словима.

Свети Петар Цетињски и Свети Василије Острошки су однедавно обележени као црвена слова како би се изашло у сусрет црногорској особености. Да ли онда и друге регије имају то право? И где је крај?

Добро, нису "црвена слова" бесмислица. То су дани када се литургијски обележава успомена на велике светитеље Цркве Христове.

Свети оци Василије Острошки и Петар Цетињски јесу велики светитељи и чудотворци. Свесрбски. Не верујем да се ту ради о неком угађању "црногорској особености". Поготово што су обојица светитеља за живота осведочили своје Србство и речима и делима. А Свети Василије није био ни родом Црногорац, већ Србин из језгра Србства. И верујем да заслужују литургијско обележавање дана њима посвећених.

Од Срба сетитеља, "црвено слово" добили су и Свети Сав и Свети кнез Лазар.

Мишљења сам да би наша помесна Црква требало да посвети још неким нашим светитељима овакву почаст. Свети Јован Владимир, Свети Симеон Мироточиви, Свети мученици ђакон Авакум и игуман Пајсије, Свети владика Николај Велимировић. Можда још неки.

Но, то треба препустити црквеним ауторитетима.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Хреља

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 23
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #2 послато: Фебруар 26, 2018, 09:25:41 поподне »
У немањићкој Србији нису постојала црвена слова.
Код Грка не постоје ни дан данас. Погледај било који грчки календар.

Када ће се служити Литургија одређују епископ, свештеници и верни народ у договору.
Сигурно је да ће у Срему бити акценат на светим Бранковићима, у Врању на Прохору Пчињском, итд. Нека црква има услова за често служење Литургије, нека у неком селу нема.
Не може се то разрезати неком одлуком Синода за све и свуда. Свака парохија, или бар епархија требало би да имају свој календар служења прилагођен локалним условима. Зато кажем да су црвена слова бесмислена.

Не спорим српство Светог Василија, и Св. Петра Цетињског, само кажем да су обележени као црвено слово, на инсистирање митрополита Амфилохија. Пре тога нису били.

Литургијска успомена претпоставља да народ долази масовно на Литургију у те дане. Који је смисао служити Литургију пред празном црквом?

Ево неких старијих српских календара
http://www.digitalna.nb.rs/wb/NBS/Knjige/kalendar_sa_sematizmom_srpskoga_knjezenstva/S_II_446_1854#page/0/mode/1up

http://www.digitalna.nb.rs/wb/NBS/Knjige/kalendar_sa_sematizmom_srpskoga_knjezenstva/II_14714_1893#page/7/mode/1up
« Последња измена: Фебруар 26, 2018, 09:27:21 поподне Хреља »

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10036
  • I2a S17250 A1328
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #3 послато: Фебруар 26, 2018, 10:41:25 поподне »
У немањићкој Србији нису постојала црвена слова.
Код Грка не постоје ни дан данас. Погледај било који грчки календар.

Ми не живимо у немањићкој Србији, а ни у Грчкој.
Али, поређења ради, црвена слова постоје на пример у руској и бугарској цркви.
И шта се тиме доказује што их негде има, а негде нема?
По мом мишљењу, постојање нарочитих литургијских дана у помесној цркви је богатство те цркве, а не нешто за осуду.
То што је наша Црква неким светитељима указала посебну, литургијску почаст, ја доживљавам само као нешто добро. Камо среће да је више оваквих дана у црквеном календару.


Када ће се служити Литургија одређују епископ, свештеници и верни народ у договору.

То нема везе са "црвеним словом". У неким манастирима и храмовима се служи Света литургија сваки дан, без обзира какво је "слово" тог дана.


Не може се то разрезати неком одлуком Синода за све и свуда.

Може. Не одлуком Синода, већ Светог архијерејског сабора.

Иначе, шта? Требало би да нема никаквих правила? И у средњем веку је Сабор епископа доносио одлуке о канонизацији, правилима богослужења и сличним црквеним стварима. Ко и како би, по теби, требало да доноси овакве одлуке? Онако, скупи се народ на ливади, па бира, сваки у свом селу, које ће бити црвено слово и да ли ће уопште бити црвених слова и када ће се служити Литургија? Чему онда епископи, чему Сабор, чему Црква?

Јесу ли правила вере и исповедања вере и богослужбена правила доносили људи онако стихијски или свети оци на васељенским саборима?


Литургијска успомена претпоставља да народ долази масовно на Литургију у те дане. Који је смисао служити Литургију пред празном црквом?

Хоћеш овим да кажеш да су цркве празне на Литургијама у дане посвећене светим оцима Василију и Петру? Не знам где ти живиш, али, по свој прилици, нисмо из истог света... Овде где ја живим, цркве су пуне на дан кад се прослављају ова два светитеља. Добро, ако је радни дан, не баш толико пуне, али увек буде доста верног света.


Ево неких старијих српских календара

Ни за ово ми није јасно шта си тиме хтео рећи... Календари из 19. века Књажевине / Краљевине Србије су закуцани до краја света? То је оно право и коначно и нема одступања ни промене?

Но, видим, не смета ти нпр. то што Свети Кирило и Методије у тим календарима нису били црвено слово, а сад јесу. Али Свети Василије и Свети Петар сметају, да ли је то због Црне Горе и Амфилохија?

Свети Василије Острошки се поштује у нашем народу још од времена кад је био епископ, а још више након упокојења и прослављења својим светим нетрулежним чудотвроним моштима. Још половином 18. века, написана је Стихира србским светитељима, и то не у Црној Гори, већ у Срему од стране митрополита Јована, где се, као последњи србски светитељ по времену живљења, наводи и Свети Василије. Дакле, његова светост је тада била позната не само у Острогу и околини, већ у васцелом Србству, и то нема никакве везе с Амфилохијем и данашњим временом.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Азот

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 396
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #4 послато: Фебруар 26, 2018, 11:20:34 поподне »
Погледах мало ове старе календаре.
Инзересантни су називи месеца, нарочито у старијем.
Чини ми се да има и у којем сажвеђу се налазио месец током различитих дана.
Однос стари и нови календар није исти као данас. Нпр. Ђурђевдан пада 5.маја, не шестог.
Савети за домаћинстава за сваки месец.
Овај новији је разумљивији( нарочито због писма)
Ту ми се посебно допао онај део које је године штс откривено

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5268
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #5 послато: Фебруар 26, 2018, 11:31:08 поподне »
...
Однос стари и нови календар није исти као данас. Нпр. Ђурђевдан пада 5.маја, не шестог.
...

То је било пре 1900. године. До тада је разлика између старог и новог календара била 12 дана. Но 1900. година је била по старом календару преступна а по новом није, па се разлика увећала за један дан. Исто ће се десити 2100. године, тако да ће се разлика повећати на 14 дана, па ће нам Божић падати на 8. јануар.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Хреља

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 23
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #6 послато: Фебруар 26, 2018, 11:52:00 поподне »
Свети Василије Острошки се поштује у нашем народу још од времена кад је био епископ, а још више након упокојења и прослављења својим светим нетрулежним чудотвроним моштима. Још половином 18. века, написана је Стихира србским светитељима, и то не у Црној Гори, већ у Срему од стране митрополита Јована, где се, као последњи србски светитељ по времену живљења, наводи и Свети Василије. Дакле, његова светост је тада била позната не само у Острогу и околини, већ у васцелом Србству, и то нема никакве везе с Амфилохијем и данашњим временом.

Већ сам рекао да не оспоравм ни светост ни српство Светом Василију Острошком.
Само сам рекао да, по мом мишљењу, не треба затрпавати календар црвеним словима.
Наравно да има везе са митр. Амфилохијем ако је уведено на његову иницијативу.

По мени би пре требало увести као црвено слово спомен дан на Геноцид у Хрватској и Босни током НДХ.

Ван мреже Хреља

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 23
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #7 послато: Фебруар 26, 2018, 11:54:39 поподне »
Погледах мало ове старе календаре.
Инзересантни су називи месеца, нарочито у старијем.
Чини ми се да има и у којем сажвеђу се налазио месец током различитих дана.
Однос стари и нови календар није исти као данас. Нпр. Ђурђевдан пада 5.маја, не шестог.
Савети за домаћинстава за сваки месец.
Овај новији је разумљивији( нарочито због писма)
Ту ми се посебно допао онај део које је године штс откривено

http://www.digitalna.nb.rs/sf/NBS/Knjige/kalendar_sa_sematizmom_srpskoga_knjezenstva

http://digital.bms.rs/ebiblioteka/publications/index/collection:29

Ван мреже Азот

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 396
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #8 послато: Фебруар 27, 2018, 06:49:26 пре подне »
То је било пре 1900. године. До тада је разлика између старог и новог календара била 12 дана. Но 1900. година је била по старом календару преступна а по новом није, па се разлика увећала за један дан. Исто ће се десити 2100. године, тако да ће се разлика повећати на 14 дана, па ће нам Божић падати на 8. јануар.

 Погледах мало на интернету због чега је то тако ( нарочито зашто је  2000 била преступна, а 1900 и 2100 не) наишла сам на следећи сајт
http://www.astronomija.org.rs/vreme/5185-prestupna-godina

Где се наводи
Svaka godina deljiva sa četiri je prestupna, osim godina koje su deljive sa 100, ali sa izuzetkom onih koje su deljive sa 400. To znači da godine 1800, 1900, 2100, 2200, 2300. i 2500. nisu prestupne (jer su deljive sa 100), ali godine 2000 i 2400 jesu (jer su deljive sa 400).

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5268
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #9 послато: Фебруар 27, 2018, 09:13:44 пре подне »
Погледах мало на интернету због чега је то тако ( нарочито зашто је  2000 била преступна, а 1900 и 2100 не) наишла сам на следећи сајт
http://www.astronomija.org.rs/vreme/5185-prestupna-godina

Где се наводи
Svaka godina deljiva sa četiri je prestupna, osim godina koje su deljive sa 100, ali sa izuzetkom onih koje su deljive sa 400. To znači da godine 1800, 1900, 2100, 2200, 2300. i 2500. nisu prestupne (jer su deljive sa 100), ali godine 2000 i 2400 jesu (jer su deljive sa 400).

Да, тако је по новом календару. Тиме је уведена корекција грешке која код старог календара износи приближно 3 дана на сваких 400 година. По старом календару те корекције нема, тј. свака четврта година (она која је дељива са четири) је преступна.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10036
  • I2a S17250 A1328
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #10 послато: Фебруар 27, 2018, 01:41:04 поподне »
Само сам рекао да, по мом мишљењу, не треба затрпавати календар црвеним словима.

Мислим да није затрпан и да треба указати част свим великим, нарочито домаћим светитељима

Наравно да има везе са митр. Амфилохијем ако је уведено на његову иницијативу.

Небитно чија је иницијатива. Оба ова светитеља заслужују литургијско прослављање у дан када пада успомена на њих.

По мени би пре требало увести као црвено слово спомен дан на Геноцид у Хрватској и Босни током НДХ.

Потпуно се слажем. Не "пре", нити у колизији с неким другим празником, већ - литургијски дан ("црвено слово") за све новомученике србске пострадале у НДХ.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #11 послато: Јун 01, 2019, 01:22:15 поподне »
На ову тему интересантно је прочитати рад Исидоре Точанац Радовић "Српски календар верских празника и терезијанска реформа", објављен у Зборнику Матице српске за историју 91 (2015, стр. 7-38), где је тема управо повећање и касније укидање одређеног броја заповедних празника, односно управо тих празника које и данас називамо "црвеним словом".

У време Марије Терезије број тих празника се прилично умножио, не само у календару Карловачке митрополије, па је у периоду од 1769-1786 у више наврата вршена редукција таквих празника, док на крају последњом редукцијом из 1786. године није остало само 25 заветних празника.
« Последња измена: Јун 02, 2019, 10:46:05 поподне Amicus »



Ван мреже Јосиф из Трбушнице

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 225
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #12 послато: Јун 02, 2019, 10:36:02 поподне »
На ову тему интересантно је прочитати рад Исидора Точанца Радовића "Српски календар верских празника и терезијанска реформа", објављен у Зборнику Матице српске за историју 91 (2015, стр. 7-38), где је тема управо повећање и касније укидање одређеног броја заповедних празника, односно управо тих празника које и данас називамо "црвеним словом".

У време Марије Терезије број тих празника се прилично умножио, не само у календару Карловачке митрополије, па је у периоду од 1769-1786 у више наврата вршена редукција таквих празника, док на крају последњом редукцијом из 1786. године није остало само 25 заветних празника.

У ствари, Исидоре Точанац Радовић.  :) Женскиње је у питању.
О овим и другим стварима опширно говори и њен изванредан докторат.
http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/3349/Disertacija.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Кога занима не само ово питање, већ и судбина Православне Цркве - Карловачке митрополије - у Хабзбуршком царству, обавезно нека се са овим радом темељније упозна.

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Црвена слова у црквеном календару
« Одговор #13 послато: Јун 02, 2019, 10:50:15 поподне »
У ствари, Исидоре Точанац Радовић.  :) Женскиње је у питању.
О овим и другим стварима опширно говори и њен изванредан докторат.
http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/3349/Disertacija.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Кога занима не само ово питање, већ и судбина Православне Цркве - Карловачке митрополије - у Хабзбуршком царству, обавезно нека се са овим радом темељније упозна.

Хвала за прослеђени рад, Јосифе. Да, моја грешка, у питању је Исидора. Иначе, тема је веома занимљива, и драго ми је да о истој имамо један новији рад.