Науке и научне дисциплине > Хералдика

Средњовековна српска хералдика - Medieval Serbian Heraldry

<< < (2/18) > >>

Amicus:

--- Цитат: Velibor  Јануар 23, 2017, 08:46:04 пре подне ---На печату Александра, господара Канине и Валоне, једино разазнајем пар раширених крила између којих је... ??? ... нешто...
То ми личи ми на челенку некаквог грба. Мада, питање је и да ли из доброг угла гледам, тј да ли је печат баш правилно вертикално утиснут.
--- Крај цитата ---


--- Цитат: Бакс  Јануар 23, 2017, 12:18:01 поподне ---Јесте, то је перо, чини ми се. Што се тиче штита, пошто је он био брат царице Јелене, вероватно је ту штит Асена.
--- Крај цитата ---

Бавих се мало овим питањем, и у први мах мишљах да је у челенци усправљена риба између двају крила, негде сам видео већ сличан грб... међутим, кад боље погледам, ближи сам мишљењу Бакса, да је у челенци перо међу крилима.

Али оно што ме више интересовало, јесте шта је могло бити на штиту, који је очигледно постојао, али је оштећењем печата пропао.

Како правилно закључујете, Александар као dominus Kanine et Aulone, на том месту наследио је свог оца Јована Комнина Асена, брата српске царице Јелене и бугарскога цара Ивана Александра. Његов отац на том месту имао је титулу деспота, коју му је највероватније подарио цар Душан, приликом свог крунисања за цара.

Звања која се често срећу у средњовековној Србији и Босни, налазимо и код Александра, па се тако можемо сетити и Бранила, кефалије Канине и Валоне, кога помињасмо на теми о Чиновницима у средњовековним српским земљама.

Али вратимо ли се на питање садржаја штита на печату Александра, господара Канине и Валоне, видећемо да у хералдичким изворима који помињу бугарске владаре тога времена, заправо и немамо нека знамења која бисмо могли довести у везу са овим печатом.

Међутим, ако погледамо млетачке хералдичке изворе, тамо ћемо наћи албанске Ком(н)ине (Chomini/Comini). У више хералдичких њихов грб је представљен у виду двоглавог орла, у зависности од извора до извора, као црни на плавом(1, 2), односно златни на пурпурном штиту(3).

Не хтедох постављати слике, да не шаренимо тему познијим изворима, али мислим да бисмо могли претпоставити да је и на овом грбу био двоглави орао. Било би наравно занимљиво наћи још неку повељу Александра, господара Канине и Валоне, није ваљда ово једини докумен који је попечатио, и који је до данас претекао?

Можда се нешто појави у Млецима, тамо је толико грађе, а како видех само је нека османска дигитализована... вероватно зато што је она најамање интересантна, јер је најмањи број људи може проучавати.

Ojler:

--- Цитат: Amicus  Јануар 23, 2017, 02:32:29 поподне ---...
Не хтедох постављати слике, да не шаренимо тему познијим изворима, али мислим да бисмо могли претпоставити да је и на овом грбу био двоглави орао. Било би наравно занимљиво наћи још неку повељу Александра, господара Канине и Валоне, није ваљда ово једини докумен који је попечатио, и који је до данас претекао?
...

--- Крај цитата ---

Како је и Бакс приметио, сви су изгледа много волели двоглавог орла...

Amicus:

--- Цитат: Velibor  Јануар 23, 2017, 03:01:10 поподне ---Како је и Бакс приметио, сви су изгледа много волели двоглавог орла...
--- Крај цитата ---

Двоглави орао би могао бити у вези са деспотским достојанством, раније севастократорским и кесарским (три царска достојанства, која на српски двор уводи и цар Душан), а међу чијим инсигнијама власти су биле и одежде украшене (двоглавим) орловима.

Стога, Баксова констатација би се могла узети у обзир за евентуално неке владаре који су били испод ових достојанстава, да су се закитили нечим што им се само свиђало, док би у свим другим случајевима то било нешто на шта су полагали право.

Ту ми пада на ум и каснији грб Кастриота, чији је родоначелник Бранило био севастократор цара Душана у Канини, па не чуди што његов потомак Ђорђе Скендербег користи печат са двоглавим орлом и звање dominus Albaniae (исто као и Александар, dominus Kanine et Aulone).

Бакс:

--- Цитат: Amicus  Јануар 23, 2017, 04:07:31 поподне ---Двоглави орао би могао бити у вези са деспотским достојанством, раније севастократорским и кесарским (три царска достојанства, која на српски двор уводи и цар Душан), а међу чијим инсигнијама власти су биле и одежде украшене (двоглавим) орловима.

Стога, Баксова констатација би се могла узети у обзир за евентуално неке владаре који су били испод ових достојанстава, да су се закитили нечим што им се само свиђало, док би у свим другим случајевима то било нешто на шта су полагали право.

Ту ми пада на ум и каснији грб Кастриота, чији је родоначелник Бранило био севастократор цара Душана у Канини, па не чуди што његов потомак Ђорђе Скендербег користи печат са двоглавим орлом и звање dominus Albaniae (исто као и Александар, dominus Kanine et Aulone).



--- Крај цитата ---

Да, наравно. И за Драгаше се тврди да су користили двоглаве орлове, а знамо да су они били деспоти (а касније чак и сродници цара у Константинопољу). И ту се сада враћамо на оно што мучи нашу хералдику одавно: колико су заиста двоглави орлови прави хералдички симболи са штита, а колико су само знак достојанства без хералдичког значења.

Да, кад сам рекао да су користили двоглавог орла тако, мислио сам на те мање владаре, који су позивајући се на "стару славу српске државе" хтели да се покажу много већим у туђим очима. Мислим да на то баш и нису имали право, али нажалост, код нас је хералдика почела да се развија у доба општег нереда.

Amicus:

--- Цитат: Бакс  Јануар 23, 2017, 05:56:45 поподне ---Да, наравно. И за Драгаше се тврди да су користили двоглаве орлове, а знамо да су они били деспоти (а касније чак и сродници цара у Константинопољу). И ту се сада враћамо на оно што мучи нашу хералдику одавно: колико су заиста двоглави орлови прави хералдички симболи са штита, а колико су само знак достојанства без хералдичког значења.

Да, кад сам рекао да су користили двоглавог орла тако, мислио сам на те мање владаре, који су позивајући се на "стару славу српске државе" хтели да се покажу много већим у туђим очима. Мислим да на то баш и нису имали право, али нажалост, код нас је хералдика почела да се развија у доба општег нереда.
--- Крај цитата ---

Двоглави орлови постају предмет хералдичког интересовања од тренутка када се јављају на штиту, а на штит су доспели несумњиво као највреднији симболи царске власти, те није случајно што сви редом у сусрету са хералдиком бирају управо ове симболе за своје грбове.

Што се тиче права коришћења ових симбола даље у хералдици, не видим ни у једном случају овде да се неко тиме огрешио о било које право, а да ли је тиме хтео нарочито да се истакне пред некиме на Западу, чак ни то не бих постављао као питање, наравно, осим можда у случајевима оних чије је порекло било крајње сумњиво, а китили су се оваквим симболима.

Навигација

[0] Индекс порука

[#] Следећа страна

[*] Претходна страна

Иди на пуну верзију