Аутор Тема: Богумили  (Прочитано 19756 пута)

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13154
Одг: Богумили
« Одговор #20 послато: Август 01, 2014, 03:27:15 поподне »
Bogumil Hrabak, Naseljavanje hercegovačkih Vlaha u Dalmatinsku Zagoru u 14., 15. i 16. veku:

Vlasi koji su dali naseljima ime Srb na Uni, pre sredine XV veka i u Lici došli su iz pograničnih delova tadašnje Srbije. Za vreme dve generacije raniji katun se mogao teritorijalizovati, te se stanovnici naselja više i nisu zvali Vlasima. Ne bi, prema tome, stajala pretpostavka Ive Pilara i uopšte hrvatskih nacionalista da su svi pravoslavni Vlasi tek u hrvatskim krajevima, preko pravoslavne crkve, primili srpsko etničko ime. Oni iz pograničnih krajeva Srbije već tada su tako nazivani i kad su krajem XIV veka došli, mada su bili Vlasi i stočari. To potvrđuje i već navedeni Klaićev podatak za Cetinu iz 1436. godine, gde je reč, takođe, o stanovništvu koje živi izmešano s Vlasima. Katuni koji su došli s područja srpske države bili su isključivo pravoslavni, oni iz Hercegovine, naročito zapadne bili su već katolici, dok su Vlasi iz Bosne mogli biti i bogumili.

Ван мреже Хаџи Михајло Божовић

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 30
  • I2a
Одг: Богумили
« Одговор #21 послато: Август 04, 2014, 03:49:27 поподне »
http://www.rastko.rs/istorija/bogumili/djcapin-bogumili_c.html
Ђорђе Ћапин
Мит о богумилима
Живи свободно, умри достойно!

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13154
Одг: Богумили
« Одговор #22 послато: Октобар 08, 2014, 12:46:41 поподне »
Нестанак Богумилства и Исламизација Босне - Александар Соловјев:

https://www.scribd.com/doc/116920127/Nestanak-Bogumilstva-i-Islamizacija-Bosne-Aleksandar-Solovjev

http://www.mediafire.com/view/?pdma3cf5oxn11db

Ван мреже Љиљан

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 318
Одг: Богумили
« Одговор #23 послато: Октобар 09, 2014, 07:48:15 пре подне »
Fanstastičan rad. Operisan od srpskog i od ostalih nacionalizama. Takođe u suprotnosti sa navedenim radom dr.Glušca. Bojim se da dobar dio srpskih istoričara (od čega naravno nisu operisani ni hrvatski ni muslimanski) krene sa idejom da dokaže nešto što već unaprijed misli, što odgovara položaju pravoslavne crkve, i onda probira literaturu i izvore koji mu odgovaraju, tumači ih na takav način koji se može uklopiti u njihove stavove, te prepun ostrašćenosti napada tuđa mišljenja - upravo ono što mi kod bilo čijeg nacionalizma i smeta - zamagljuje i namjerno krivotvori istinu (do koje je ionako jako teško doći). Čini mi se, ipak, da Solovjev nije upao u tu zamku, već je pokušao dosta objektivno da razjasni događaje.
Ono što mi je se posebno svidjelo, a što do sada nigdje nisam pročitao, jeste dosta logično objašnjenje ideološkog otklona od bogumilstva ka islamu. Kad se to uzme u obzir, kao i naravno ekonomski i socijalni razlozi, te istorija sukoba pravoslavne i katoličke crkve sa bogumilstvom do momenta dolazaka Turaka, postaje jasnije zašto je toliki broj "obezglavljenih" bogumila tako brzo i u jako velikom broju prešao na islam. Niko od ostrašćenih srpskih nacionalista ne može da objasni otkud tako masovan prelazak na islam u Bosni - za razliku od Srbije, Bugarske, Grčke, Hrvatske.
Mislim da je Solovjev ponudio do sada najlogičnije objašnjenje.
Još jednom: odličan rad.

Hvala na postavljanju!
« Последња измена: Октобар 09, 2014, 07:50:40 пре подне Љиљан »

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Богумили
« Одговор #24 послато: Октобар 09, 2014, 08:04:35 пре подне »
Fanstastičan rad. Operisan od srpskog i od ostalih nacionalizama. Takođe u suprotnosti sa navedenim radom dr.Glušca. Bojim se da dobar dio srpskih istoričara (od čega naravno nisu operisani ni hrvatski ni muslimanski) krene sa idejom da dokaže nešto što već unaprijed misli, što odgovara položaju pravoslavne crkve, i onda probira literaturu i izvore koji mu odgovaraju, tumači ih na takav način koji se može uklopiti u njihove stavove, te prepun ostrašćenosti napada tuđa mišljenja - upravo ono što mi kod bilo čijeg nacionalizma i smeta - zamagljuje i namjerno krivotvori istinu (do koje je ionako jako teško doći). Čini mi se, ipak, da Solovjev nije upao u tu zamku, već je pokušao dosta objektivno da razjasni događaje.
Ono što mi je se posebno svidjelo, a što do sada nigdje nisam pročitao, jeste dosta logično objašnjenje ideološkog otklona od bogumilstva ka islamu. Kad se to uzme u obzir, kao i naravno ekonomski i socijalni razlozi, te istorija sukoba pravoslavne i katoličke crkve sa bogumilstvom do momenta dolazaka Turaka, postaje jasnije zašto je toliki broj "obezglavljenih" bogumila tako brzo i u jako velikom broju prešao na islam. Niko od ostrašćenih srpskih nacionalista ne može da objasni otkud tako masovan prelazak na islam u Bosni - za razliku od Srbije, Bugarske, Grčke, Hrvatske.
Mislim da je Solovjev ponudio do sada najlogičnije objašnjenje.
Još jednom: odličan rad.

Hvala na postavljanju!

Љиљане,

Заиста ми је жао што ћу те разочарати, али рад Соловјева о богумислтву у Босни је научно одавно превазиђен. Његов рад је заправо поспјешио стварање мита о богумилима код босанских муслимана. Нити је било богумила у Босни под тим именом, нити су припадници Цркве Босанске били јеретици, нити је дошло до масовног прелаза "богумила" на ислам у првим вијековима турске владавине. Данас већ имамо преведене турске пописе и за 1468. и за 1477. па јасно можемо видјети на извору првог реда како је текао процес исламизације. У тим пописима "богумила" ни у причи.

Ван мреже Љиљан

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 318
Одг: Богумили
« Одговор #25 послато: Октобар 09, 2014, 08:36:34 пре подне »
Ima li neki rad na tu temu? Interesantna mi je tema, pogotovo zbog ove činjenice da je u Bosni kao nigdje drugo bio masovan prelazak u Islam. Misliš li da je Solovjev imao neke namjere sa ovim radom?

robert w.

  • Гост
Одг: Богумили
« Одговор #26 послато: Октобар 09, 2014, 09:34:43 пре подне »
Ima li neki rad na tu temu? Interesantna mi je tema, pogotovo zbog ove činjenice da je u Bosni kao nigdje drugo bio masovan prelazak u Islam. Misliš li da je Solovjev imao neke namjere sa ovim radom?

To sa islamizacijom je interesantna stvar. Naime, prelazak na islam je bio velik i u Slavoniji. Prema nekim popisima, oni su pri kraju 16 veka, uz pravoslavce činili gotovo kompletno stanovništvo Slavonije

Цитат
Kako se navodi u izvješću zagrebačkog biskupa Šimuna, na
prostoru između Broda i
Đ
akova sve do Gradiške i Cernika, već
u 1536. godini, islam je primio veliki broj katoličkog življa: go-
tovo tri četvrtine cjelokupnog pučanstva. Prijelaz na islam bio
je doista veći negoli u bilo kojemu drugom kraju Slavonije i
čitave Hrvatske. Bilo je, međutim, i starosjedilačkih naselja koja
su zadržala svoju staru vjeru, katoličku.
Čitavo požeško područje, srednja Slavonija i zapadni Srijem bili
su naseljeni pretežno hrvatskim katoličkim pučanstvom. S do-
laskom Turaka nastupa razdoblje visokog stupnja islamizacije,
ponajviše seoskog pučanstva. Tako islamizirani dio pučanstva
nije nestao u etničkom pogledu, ali su islamizacijom neminov-
no morale nastati promjene kojima se preferiraju orijental-
no-muslimanske kultura i tradicija. Uspostavom turske vlasti
mijenjala se i etnička struktura pučanstva, prije svega naselja-
vanjem srpskog pučanstva pravoslavne vjere. Srbi će, zajedno
s muslimanima, u tim krajevima pod konac XVI. st. činiti, sto-
ga, gotovo cjelokupno pučanstvo.

http://www.cpi.hr/download/links/hr/11685.pdf

(znam da ovo nema mnogo veze sa bogumilima, već sa islamizacijom, ali kao neki nastavak na prethodne postove, kao neka dopuna teze o masovnom prelazu bogumila u islam a zadržavanju prethodnog verskog identiteta kod drugih veroispovesti)

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Богумили
« Одговор #27 послато: Октобар 09, 2014, 10:12:06 пре подне »
Ima li neki rad na tu temu? Interesantna mi je tema, pogotovo zbog ove činjenice da je u Bosni kao nigdje drugo bio masovan prelazak u Islam. Misliš li da je Solovjev imao neke namjere sa ovim radom?

Соловјев свакако није имао никакве задње намјере, једноставно се наслањао на тезе Рачког, без ширег сагледавања контекста. И као што рекох Соловјев није користио турске пописе који су преведени и објављени тек послије његове смрти, гдје се опет ствари сасвим јасно виде. Први муслимани у Босни, у првим вијековима турске власти, судећи по пописима били су досељеници из источних, већ освојених крајева Балканског полуострва. И они су били у великој мањини.

Главнина исламизације се десила тек у другој половини 16. вијека и била је веома често повезана са тежњом да се успне на друштвеној љествици.

Нетачно је да је исламизација била неки босански специјалитет. Муслимана је било доста и у Србији, али су ширењем власти кнежевине били принуђени на исељавање.
О исламизацији у Славонији већ је написао Robert w. Тако је било и по Далмацији и Хрватској. Да не помињемо велики број исламизираних Арбанаса гдје никаквих богумила није било или стару Рашку, гдје су Срби масовно исламизирали.

Предлажем ти да погледаш документарни филм о богумилима, који сам већ неколико пута постављао, у коме говоре историчари и са српске и са муслиманске и са хрватске стране. Неки од њих су и писали о тој тематици, па можеш да пронађеш њихове књиге.

<a href="http://www.youtube.com/v/PEr7H18ZW-M" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/PEr7H18ZW-M</a>

Ван мреже Љиљан

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 318
Одг: Богумили
« Одговор #28 послато: Октобар 09, 2014, 01:26:46 поподне »
Hvala na linkovima. Meni je ovo, priznajem, sasvim nova tema, ali me je oduvijek interesovala.

Ono što je Solovjev napisao mi sve izgleda logično, s tim što, naravno, ne mora da bude da je i istina.

Ono što me kod nekih sprskih pisaca odbija jeste ta ostrašćenost koja se osjeća u gotovo svakoj rečenici. Ne vidim zašto ne bi pokušali mirno i argumentovano da izlažu svoja mišljenja i stavove, bez rečenica tipa: "Српска наука полако, али сигурно, ставља тачку на још једну антисрпску и антиправославну лаж. Чишћење школских програма од овог и свих других окупационих талога ићи ће теже и трајаће дуже, али то више зависи од власти него од науке.", koju sam pročitao u nekom od prethodnih linkova. Od ovog teksta se čovjeku okreće želudac. Tu je uvijek naravno i teza srpsko=pravoslavno, koja je samim Srbima proizvela više zla nego dobra.

Sirius

  • Гост
Одг: Богумили
« Одговор #29 послато: Октобар 09, 2014, 02:54:35 поподне »
Nije svaki autor relevantan. U srpskoj istoriografiji za pripadnike Crkve bosanske odavno se ne upotrebljava termin ''bogumili'', već patareni, iako ovo suštinski ne odmiče od mišljenja da se radilo o nekoj vrsti manihejstva. Od srpskih autora koji su se bavili ovom temom ističe se Sima Ćirković. Treba vidjeti njegovu Istoriju srednjovjekovne bosanske države i raspravu Bosanska crkva u bosanskoj državi.

U skorije vrijeme, Hrvati su se dosta bavili ovom temom, npr. gore pominjani Aničić, ali i Dubravko Lovrenović. Ovaj potonji je svoje stavove o Crkvi bosanskoj inkorporirao u knjigu Na klizištu povijesti (Sveta kruna ugarska i sveta kruna bosanska 1387-1463). U kraćim crtama on je svoje mišljenje iskazao ovdje: http://www.svjetlorijeci.ba/media/download/5799crkva_bosanska_286.pdf .
Hrvatski istraživači, inače, odbacuju dualizam Crkve bosanske i smatraju da se radilo o otpadništvu od katoličke hijerarhije.

Ван мреже PaSlaw

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 27

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Богумили
« Одговор #31 послато: Октобар 13, 2015, 10:26:19 поподне »
Селимовић је храбар и частан човек. Могу се наћи неки његови добри текстови на сајту Гласника Завичајног музеја Пљеваља.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Богумили
« Одговор #32 послато: Март 01, 2017, 11:38:03 поподне »
Bogumil Hrabak, Naseljavanje hercegovačkih Vlaha u Dalmatinsku Zagoru u 14., 15. i 16. veku:

Vlasi koji su dali naseljima ime Srb na Uni, pre sredine XV veka i u Lici došli su iz pograničnih delova tadašnje Srbije. Za vreme dve generacije raniji katun se mogao teritorijalizovati, te se stanovnici naselja više i nisu zvali Vlasima. Ne bi, prema tome, stajala pretpostavka Ive Pilara i uopšte hrvatskih nacionalista da su svi pravoslavni Vlasi tek u hrvatskim krajevima, preko pravoslavne crkve, primili srpsko etničko ime. Oni iz pograničnih krajeva Srbije već tada su tako nazivani i kad su krajem XIV veka došli, mada su bili Vlasi i stočari. To potvrđuje i već navedeni Klaićev podatak za Cetinu iz 1436. godine, gde je reč, takođe, o stanovništvu koje živi izmešano s Vlasima. Katuni koji su došli s područja srpske države bili su isključivo pravoslavni, oni iz Hercegovine, naročito zapadne bili su već katolici, dok su Vlasi iz Bosne mogli biti i bogumili.

Припадници неких наших хг могаше бити потомци "Трачких пресељеника"

Memoriae populorum, olim ad Danubium, Pontum Euxinum: Johann Gotthelf Stritter, 1779


Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1363
Одг: Богумили
« Одговор #33 послато: Март 02, 2017, 09:31:18 пре подне »
У последње вријеме и у Сарајеву се почињу појављивати тезе, да је црква босанска била источног обреда и да је остала ван јурисдикција православних центара те развила неке особености.

Ван мреже Тимар

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 685
Одг: Богумили
« Одговор #34 послато: Март 02, 2017, 01:57:40 поподне »
У последње вријеме и у Сарајеву се почињу појављивати тезе, да је црква босанска била источног обреда и да је остала ван јурисдикција православних центара те развила неке особености.
Сада у муслиманском Сарајеву, у ткз. научним круговима, нема шта се неће написати, како би се оповргла нека сушта истина везана за православље и православни народ. И ништа.
Ова теза о богумилима и босанској црква, само су један од сковани бисера католичанства, како би прикрили своје расколе у тим временима као што су фрањевци и фрањевачка црква, старокатолици, новокатолици и шта све не, и гле чуда, баш тамо гдје се појавише ови православни несретници.

Ван мреже сɣнце

  • Члан Друштва
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1683
  • I-A1328
Одг: Богумили
« Одговор #35 послато: Јул 28, 2023, 04:53:50 поподне »
У Законоправилу св. Саве стоји написано О МАСАЛИАНѢХ ИЖЕ СОУТ НЫНIА ГЛАГОЛЕМИ БОГОМИЛИ, БАБОУНИ, а у грчком првоистоку пише περὶ μασσαλιανῶν τῶν νῦν βογομίλων;

Дакле, ондашња православна црква је богомилство држала за масалијанство; о масалијанима православна црква каже сљедеће:
https://www.impantokratoros.gr/messalianoi.el.aspx

Превод грчкога теста:
Месалијанство долази из Сирије, што се види по називу, јер "мсалијана" у сиријском значи "мољаши".
Њихово учење казује, да у човјеку, па и апосотолих, супостоје злодуси и Свети Дух и да злодуси много утичу на природу човјека и његова чињења;
Они уче, да се човјек не ослобађа демонске природе и не очишћа душу ни кршћењем ни другим тајинством, него само молитвом. Ово оправдавају тим да у светом писму пише да Христ крсти не водом а Светим Духом. Молитве мсалијана нису биле западу знане молитве као Отче Наш и Богородице, него њешто своје. Учили су да се хришћанин мора стријемити ка апатији и учешћу Светога Духа у свих чулих и свијести. Учили су да ће се спас појавити онијем који се моле свјетлости. У суштини представљају мистике или монахе са великим усредоточењем на душевно очишћење кроз молитву, а не на аутоматско очишћење разними обредима.

« Последња измена: Јул 28, 2023, 04:57:33 поподне сɣнце »
Лијеп бит није лијеп се родит,
јербо љепоти може се научит;
а кад душом љепује человјек,
које вањско с тијем поредит?