Meni je još uvijek kod Kuča neobjašnjivo kako uskladiti podatke iz deftera i samu plemensku tradiciju s genetskim rezultatima. Ja nekako podsvjesno stalno očekujem da će se netko iz samog plemena testirati i ispasti da nije Z16661.
Nekako mi je teško povjerovati da u nahiji Kuči 1485. imamo podjelu otprilike pola-pola na govornike srpskog i govornike albanskog kao maternjeg (bar po imenima) ali su i jedni i drugi u genetskom smislu isti rod. Onda imamo doseljavanje novog stanovništva između ovog deftera i onog 1497., s dolaskom novih katuna koji se zovu Petrovići, Pavlovići, Lopari, Banjovići i Koći. I opet kao da ovo doseljavanje ništa ne mijenja genetski. Naravno, ovdje govorim o Y-kromosomu. Uticaj na autosomalnu sliku je možda drukčija priča. A dolazak ovih novih katuna je izgleda promijenio i jezičku sliku, jer nakon toga više nije omjer pola-pola već govornici srpskog (i pravoslavci) postaju debela većina u plemenu.
I meni jedino logičko objašnjenje izgleda da je prvo netko od potomaka onog Petra Kuča iz katuna Arbanasa imao kasnije svoj katun, koji je došao u današnju plemensku teritoriju Kuča. Ako uzmemo da su oni bili katolici i dvojezični ali s albanskim maternjim, možda se može nagađati da se dogodila teritorizacija katuna, i da su se oni članovi roda koji su živjeli na sjeveru i zapadu ženili s ženama iz Pipera i Vasojevića(ako su Vasojevići kao katun tad uopće živjeli u Lijevoj Rijeci) i počeli govoriti srpskim kao maternjim. Možda bi bilizina Ćelije Piperske ili Morače mogla uticati i na utvrđivanje pravoslavlja među njima. Ali onda bi logički i ovi katuni koji su pristigli između 1485. i 1497. morali isto tako biti potomci Petra Kuča, koji su došli s istočnog ruba Skadarskog jezera. Ali i među njima bi onda moglo biti onih kojim je maternji srpski i kojim je maternji albanski, s vjerskom podjelom koja bi to pratila. Na karti koju sam iznad postavio, čini se da su ljudi s prezimenom Cucci koncentrirani u zoni u kojoj se govori albanski, ali možda su onda katuni Petrovići i Pavlovići u Kuče došli iz one starosrpske(i očito pravoslavne) enklave oko Kupelnika i da su oni genetski potomci Petra Kuča, ali da u zemljišniku iz 1415. ne nose rodovsko ime Cucci već neke patronime i prezimena koji su u međuvremenu nastali.
Ovakvo objašnjenje izgleda vrlo složeno i suprotno načelu Ockhamove britve, ali genetika je neumoljiva pa izgleda da se ovako nešto i dogodilo. Meni je posebno zanimljivo da to doseljavanje između 1485. i 1497. izgleda upravo kao priča o dolasku Drekalovića, ali kako vidimo, razlike između njih i Starokuča nema. Kuči su jedan rod.
Usput, ima li testiranih bratstava iz Koća?