Аутор Тема: Коласте аздије и симболи у њима  (Прочитано 8279 пута)

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Коласте аздије и симболи у њима
« послато: Мај 26, 2017, 03:36:47 поподне »
За нашу средњовековну хералдику, која почива на систему симбола ромејске провинијенције и ромејског наслеђа, од кључног значаја је разумевање појаве коластих аздија на одеждама средњовековних српских владара и високе властеле.

На ову тему доста квалитетан чланак је још пре више година написао Љубомир С. Стевовић - Српска хералдика у доба Немањића - у коме се поред осталог осврће и на ову тему.

Дакле, коласте аздије (коло - круг, хаздеи, хаздеја - свечано одело; како их наши апокрифни извори углавном називају) јесу огртачи (плаштеви) царских достојанственика (деспота, севастократора и кесара), на којима су златом били извезени двоглави орлови (а понекад и неки други митски симболи) у круговима.

Ова традиција у Ромејском царству датира се отприлике у крај XI века, те се везује за династије Комнина и Анђела, а код нас први владар који је понео овакав плашт био је Стефан Немањић (1166-1227), након његове женидбе Евдокијом Анђел, синовицом ромејског цара Исака II Анђела.

Након Стефана Немањића, ова традиција ће постојати све до нестанка српске државе са историјске сцене на почетку Новога века.

Због значаја којег ово историјско наслеђе има за нашу хералдику, овде ћемо покушати да се осврнемо на најпознатије представе наших владара и властеле, на којима срећемо примере коластих аздија.

Али бићемо слободни и да забележимо примере доцнијих варијација у коришћењу овога симбола и на другим одевним предметима.

За почетак, ево слике копије фреске из Богородице Љевишке (око 1395), на којој је приказан краљ Стефан Првовеначни у коластој аздији (а до њега краљ Стефан Дечански), и њене линијске реконструкције.



Плашт је зелен, а кола и двоглави орлови су златни.

Занимљиво, на фигури десно, већ није у питању плашт, већ хаљина, црвена са златним колима и златним двоглавим орловима.

У наставку ћемо постављати сличне примере, које срећемо током српског средњег века, првенствено у утицајној зони Немањића.



Ван мреже crni

  • Члан Друштва
  • Писар
  • *****
  • Поруке: 362
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #1 послато: Мај 26, 2017, 06:47:54 поподне »
"Uz titulu sevastokratora Stefan Nemanjić je od cara AleksijaIII 1195. dobio i odgovarajuće znake dostojanstva; plavu kolastu azdiju, plavi ogrtač sa zlatom izvezenim dvoglavim orlovima u krugovima, i sevastokratorski stematogirion. Stefan je plavu kolastu azdiju nosio samo godinu dana, dok je bio princ-prestolonaslednik."

Реченице су аутора чланка Љубомира Стевовића Историјски фалсификат да је Стефан Првовенчани круну добио од папе , видети на линку (http://ketrina-carolija.blogspot.rs/2016/03/blog-post_42.html).
Ето одмах дилеме, да ли је коласта аздија Стефана Првовјенчаног била зелена или плава ?
Друго питање је већ цитирани Стевовић потакао на расправу, од кога је Немањин средњи син добио круну и ко га је крунисао септембра 1217. године?
Постоји и код Доментијана уочен анахронизам око питања крунисања , видети (https://domentijanmyblog.wordpress.com/2010/08/04/glava-19-o-zapovesti-preosvecenoga-vencati-se-svim-ljudima-zemlje-otacastva-njegova-i-o-vencanju-brata-svoga-stefana-na-kraljevstvo-vencem-poslanim-mu-papom-od-rima/), Доментијан Живот светога Саве, 1970., МС СКЗ , Нови Сад., Глава XIX.

Са нестрпљењем очекујмо Зборник реферата међународног научног скупа "Српска краљевства у средњем веку" (http://www.krug.rs/servis/1732-osam-vekova-od-krunisanja-u-zici.html) који ће бити организован у сусрет обиљежавању осам вијекова крунисања Првовјенчаног краља у Жичи. Вјерујем да ће неке дилеме бити овдје ријешене и да ћемо сазнати нових историјских налаза тога доба.

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #2 послато: Мај 26, 2017, 07:18:03 поподне »
"Uz titulu sevastokratora Stefan Nemanjić je od cara AleksijaIII 1195. dobio i odgovarajuće znake dostojanstva; plavu kolastu azdiju, plavi ogrtač sa zlatom izvezenim dvoglavim orlovima u krugovima, i sevastokratorski stematogirion. Stefan je plavu kolastu azdiju nosio samo godinu dana, dok je bio princ-prestolonaslednik."

Реченице су аутора чланка Љубомира Стевовића Историјски фалсификат да је Стефан Првовенчани круну добио од папе , видети на линку (http://ketrina-carolija.blogspot.rs/2016/03/blog-post_42.html).
Ето одмах дилеме, да ли је коласта аздија Стефана Првовјенчаног била зелена или плава ?
Друго питање је већ цитирани Стевовић потакао на расправу, од кога је Немањин средњи син добио круну и ко га је крунисао септембра 1217. године?
Постоји и код Доментијана уочен анахронизам око питања крунисања , видети (https://domentijanmyblog.wordpress.com/2010/08/04/glava-19-o-zapovesti-preosvecenoga-vencati-se-svim-ljudima-zemlje-otacastva-njegova-i-o-vencanju-brata-svoga-stefana-na-kraljevstvo-vencem-poslanim-mu-papom-od-rima/), Доментијан Живот светога Саве, 1970., МС СКЗ , Нови Сад., Глава XIX.

Са нестрпљењем очекујмо Зборник реферата међународног научног скупа "Српска краљевства у средњем веку" (http://www.krug.rs/servis/1732-osam-vekova-od-krunisanja-u-zici.html) који ће бити организован у сусрет обиљежавању осам вијекова крунисања Првовјенчаног краља у Жичи. Вјерујем да ће неке дилеме бити овдје ријешене и да ћемо сазнати нових историјских налаза тога доба.

У праву си, огртач који носи Стефан Немањић је плави, а не зелен (моја грешка).

На крају крајева, у приложеном линку се може видети и које боје огртача се односе на које достојанство, па тако плаштови од црвеног броката одговарају деспотском, плавог севастократорском, а зеленог кесарском звању.

Што се тиче других питања, која си овде поменуо, предложио бих да отвориш тему на Српском средњем веку (јер има о чему да се пише). ;)





На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #3 послато: Новембар 01, 2017, 01:03:18 поподне »
Нисмо се дуже време дотакли ове теме, за коју има материјала на претек. :)

Овде ћу поставити пример са другачијим симболима, а није баш у питању ни аздија, већ више коласта хаљина преко које је орнаментисана аздија.


Вукосава и Вукашин, детаљ, Манастир Руденица, XV век

У питању је фреска властелина Вукашина и његове супруге Вукосаве, из њихове задужбине Манастира Руденице, недалеко од Александровца у Епархији крушевачкој. Манастир је подигнут крајем XIV и почетком XV века, а живопис је настао између 1402. и 1405. године. Архитектура манастира припада моравском стилу.

На хаљини су по свему судећи лавови, иако на овој копији фреске више изгледа да је уметник у њима видео птице,


Копија фреске из Музеја фресака

Лава имамо и на одежди Вука Бранковића, приказаног заједно са осталим српским властелинима, на фресци из Цркве Богородице Перивлепте (Охрид, 1365). У прилогу је реконструкција фреске и могуће поново копија из Музеја фресака (детаљ).




Великорождени господин Вук, син севастократора Бранка

У ромејској симболици лав је симбол суверенитета, али као мотив сматра се заступљенијим на простору Србије и Бугарске, него на простору самог Ромаејског царства, у његовом ужем смислу. Код нас је тај симбол и још увек мало истражен, упркос чињеници да се јавља у свим видовима примењене уметности српског средњег века, од украса на племићким одеждама, преко фрескописа и камене пластике, до накита, најчешће прстења...

О значају овог симбол довољно је споменути да се сматра да је грг Бугарске настао управо темељима овог симбола власти у кругу ромејског комонвелта.



Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #4 послато: Новембар 01, 2017, 03:10:31 поподне »
"Uz titulu sevastokratora Stefan Nemanjić je od cara AleksijaIII 1195. dobio i odgovarajuće znake dostojanstva; plavu kolastu azdiju, plavi ogrtač sa zlatom izvezenim dvoglavim orlovima u krugovima, i sevastokratorski stematogirion. Stefan je plavu kolastu azdiju nosio samo godinu dana, dok je bio princ-prestolonaslednik."

Реченице су аутора чланка Љубомира Стевовића Историјски фалсификат да је Стефан Првовенчани круну добио од папе , видети на линку (http://ketrina-carolija.blogspot.rs/2016/03/blog-post_42.html).
Ето одмах дилеме, да ли је коласта аздија Стефана Првовјенчаног била зелена или плава ?
Друго питање је већ цитирани Стевовић потакао на расправу, од кога је Немањин средњи син добио круну и ко га је крунисао септембра 1217. године?
Постоји и код Доментијана уочен анахронизам око питања крунисања , видети (https://domentijanmyblog.wordpress.com/2010/08/04/glava-19-o-zapovesti-preosvecenoga-vencati-se-svim-ljudima-zemlje-otacastva-njegova-i-o-vencanju-brata-svoga-stefana-na-kraljevstvo-vencem-poslanim-mu-papom-od-rima/), Доментијан Живот светога Саве, 1970., МС СКЗ , Нови Сад., Глава XIX.

Ту нема никакве сумње, Стефан Немањић је круну добио од папе Хонорија III. О томе врло јасно и убедљиво сведочи и савременик догађаја Тома Архиђакон:

''Eodem tempore Stephanus dominus Servie sive Rasie, qui megaiupanus apellabatur, missis apocrisariis ad Romanam sedem impetravit ab Honorio sumo pontifice coronam regni; direxit namque legatum a latere suo, qui veniens coronavit eum primumque constituit regem terre sue.''
XXV. DE PASSAGIO ANDREE REGIS
http://remacle.org/bloodwolf/historiens/thomasdesplit/table.htm

''У исто време господар Србије или Рашке Стефан, који се називао великим жупаном, пошаље изасланике до Римске столице и испослује од врховнога свештеника Хонорија краљевску круну. Он је био послао изасланика из своје најуже пратње, који дође и круниса га као првога краља своје земље."

Тома Архиђакон пише о догађајима којима је врло вероватно био сведок (полазак угарског краља Андрије у крсташки рат). Зато не постоји никакав разлог да му не верујемо. Према томе, Стефан Првовенчани је крунисан негде у јесен 1217. године (убрзо након Андријиног проласка кроз Сплит на свом путу за Свету Земљу):

''Itaque anno redempcionis nostre millesimo ducentesimo septimo decimo, mense Augusti, vicesimo tercio die advenit Andreas rex ad civitatem Spalatinam...''
''И тако године Откупљења нашег хиљаду двеста седамнаесте, месеца августа, двадесет трећег дана, дође краљ Андрија у град Сплит...''

Нешто касније о томе пише и Андреа Дандоло, сродник српске краљице Ане Дандоло (Стефанове друге жене):

"Stephanus quoque Dominus Raxiae et Serviae qui Megavipanus appellatur, dum neptem quondam Henrici Dandulo Ducis accepisiet in Conjugem, ex suasione uxoris abjecto schismate per Nuntios à Papa obtinuit, ut Regio titulo decoratus esiet, et per Legatum Cardinalem ad hoc misium una cum Conjuge coronati sunt."
Andreæ Danduli Chronicon Venetum, Liber X, Cap. IV, Pars XXIX, RIS XIV, col. 340.
https://books.google.rs/books?id=OqwNk3ZfIJMC&pg=PA1&dq=Andre%C3%A6+Danduli+Chronicon+Venetum&hl=en&sa=X&ei=FpkNUd3bO5OEhQfy4IGYBQ&redir_esc=y#v=onepage&q=Megavipanus&f=false

''Стефан господар Рашке и Србије, који се великим жупаном назива, а који је оженио унуку старог дужда Енрика Дандола, на убјеђивање супруге одрекао се шизме преко папских посланика, тако да је краљевском титулом био украшен, па су и oд стране посебног изасланика кардинала супружници били крунисани.''

Дакле, био је крунисан по свим правилима Римске Цркве- што значи да је церемонију водио папски легат (обично високи прелат), који га је на крају и помазао и ставио му круну на главу. Нарочито је занимљиво оно што нам преноси Доментијан, који каже да је у целом том подухвату лобирања за круну, значајну улогу имао Стефанов млађи брат Сава (будући архиепископ, а тадашњи студенички игуман).

Цитат
Са нестрпљењем очекујмо Зборник реферата међународног научног скупа "Српска краљевства у средњем веку" (http://www.krug.rs/servis/1732-osam-vekova-od-krunisanja-u-zici.html) који ће бити организован у сусрет обиљежавању осам вијекова крунисања Првовјенчаног краља у Жичи. Вјерујем да ће неке дилеме бити овдје ријешене и да ћемо сазнати нових историјских налаза тога доба.

Узалуд се гурају Краљевчани, јер (то прво) крунисање није било у Жичи, која 1217. године још није била изграђена. Обред је обављен у Петровој цркви (Св. Апостоли) у Расу, на старом огњишту српске државе. Те недоумице је Јованка Калић још давно разјаснила.

Ван мреже crni

  • Члан Друштва
  • Писар
  • *****
  • Поруке: 362
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #5 послато: Новембар 02, 2017, 01:06:04 поподне »
За нашу средњовековну хералдику, која почива на систему симбола ромејске провинијенције и ромејског наслеђа, од кључног значаја је разумевање појаве коластих аздија на одеждама средњовековних српских владара и високе властеле.

На ову тему доста квалитетан чланак је још пре више година написао Љубомир С. Стевовић - Српска хералдика у доба Немањића - у коме се поред осталог осврће и на ову тему.

Дакле, коласте аздије (коло - круг, хаздеи, хаздеја - свечано одело; како их наши апокрифни извори углавном називају) јесу огртачи (плаштеви) царских достојанственика (деспота, севастократора и кесара), на којима су златом били извезени двоглави орлови (а понекад и неки други митски симболи) у круговима.

Ова традиција у Ромејском царству датира се отприлике у крај XI века, те се везује за династије Комнина и Анђела, а код нас први владар који је понео овакав плашт био је Стефан Немањић (1166-1227), након његове женидбе Евдокијом Анђел, синовицом ромејског цара Исака II Анђела.

Након Стефана Немањића, ова традиција ће постојати све до нестанка српске државе са историјске сцене на почетку Новога века.

Због значаја којег ово историјско наслеђе има за нашу хералдику, овде ћемо покушати да се осврнемо на најпознатије представе наших владара и властеле, на којима срећемо примере коластих аздија.


Такође је Љубомир С. Стевовић дао исцрпну хронологију настанка фресака Стефана Првовјенчаног и краља Радослава на улазу/порталу у манастир Жичу у чланку: Ево како је крунисан први српски краљ - Стефан Првовенчани - у Жичи на Спасовдан 20. маја 1221. (http://fakti.org/srpski-duh/istorija-ne-tumbaj/evo-kako-je-krunisan-prvi-srpski-kralj-stefan-prvovencani-u-zici-na-spasovdan-20-maja-1221), са приказом двојице владара у коластим аздијама.



Поред овде донешене слике из Стевовићева рада, Галерија фресака око 1960., у чланку нам аутор даје цртеже Феникса Каница 1860., акварел Михаила Валтровића 1873., као и цртеже Бранислава Живковића 1985. године.

Овдје бих подијелио пишчеву забринутост за стање, очување, заштиту и конзервацију ових прворазредних историјских споменика наше културе.

"На сликама 12. и 13. је приказано стање жичких фресака Стефана Првовенчаног и краља Радослава са почетка шесдесетих година ХХ века. Портрети су оштећени и испрани, главе и круне се једва разазнају, а од орлова на коластим аздијама углавном се види само подсликани слој. Још увек пропадају због климатских утицаја, јер се налазе на отвореној, спољној страни портала, а заводи за заштиту споменика сматрају да фреске не треба да се рестауришу да би се сачувале у „изворном“стању!"

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #6 послато: Новембар 02, 2017, 02:38:18 поподне »
Давно сам запазио још нешто, могуће да смо некад о томе већ дискутовали и даље, али мислим да бих у том случају запамтио неки закључак? Пошто нисам, ево прилике да онда још једном то поменемо, неће штетити.



Дакле, у прилогу се може видети детаљ фреске младих Драгутина и Милутина из Сопоћана (1272-1276), на коме је рекао бих пример коласте аздије, али у чијим колима су линијски изведени крсови са рецимо флоралним украсима, који сви заједно доста подсећају крст са оцилима?



Овако изведена кола видео сам на још бар једном примеру, било је то на оној изложби "Освежавање меморије", али не могу да нађем одакле је узет тај узорак што сам га видео на изложби.

То је овај у горњем левом углу.



Ако успем, погледаћу у каталогу те изложбе, који имам, али не знам да ли је све уврштено, тј. да ли је у целости (знам да има нпр. слика где се види само део овде приказаног, тј. није цела слика, каква је била на изложби).

За ово раздобље, Александар Соловјев у својој Историји српског грба каже: У другој половини XIII века не видимо више двоглаве орлове на српском земљишту: ни на новцима, ни на печатима, ни на оделима српских владара. Ово стоји у вези с тиме што српски краљеви почињу да носе праве царске хаљине, на којима никад нема орлова. Такав је портрет краља Уроша I у Сопоћанима, такве су и слике краља Уроша II Милутина, увек у
потпуном царском орнату... (Београд, 2000, стр. 80)

На крају, поставља се питање, да ли је у датом примеру у питању орнаментика, или ипак симболика?



На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #7 послато: Новембар 08, 2017, 04:21:32 поподне »
Ако успем, погледаћу у каталогу те изложбе, који имам, али не знам да ли је све уврштено, тј. да ли је у целости (знам да има нпр. слика где се види само део овде приказаног, тј. није цела слика, каква је била на изложби).

Даклем, ево шта стоји у каталогу изложбе Освежавање меморије, који је урадио Душан Миловановић са својим сарадницима (МПУ, Београд, 2013).

За почетак, да поновимо детаљ одежде из Сопоћана (Црква Свете Тројице, 13. век).



На слици је део одежде краља у наосу, аутор осликавање цркве датира у период 1263-1268. године.

Ово није и једини овакв пример у Сопоћанима, слични мотиви, али у другачијим геометријским облицима, јављају се још неколико пута, увек као део одежде архијереја. Занимљиво, овакав тетрагам се јавља и на драперији фигуре из сцене преноса моштију Светог Симеона Мироточивог, у јужној капели манастира, уз припрату.



Готово идентичан мотив налазимо и век раније у Манастиру Студеници, на наруквици архијереја, као и делу сакоса архијереја (али у квадратном облику), све налазећи се у олтару, и свему датираном у 12. век.



Њему одговарају и детаљи из Цркве Светог Пантелејмона, у селу Нарези, у близини Скопља, приказани такође на одежди архијереја.



Доцније, исти облик тетраграма срећемо и у Пећкој Патријаршији (14. век), такође на одежди архијереја, тамо у квадратном оквиру...

Наравно, коласта аздија је једно, а одежде архијереја су друго, но можда овај део модерног грба Србије треба тражити у црквеној одејанији?

Разуме се, поред веома значајног нумизматичког извора из времена деспота Стефана Лазаревића (15. век), што је у поређену са овим изворима и најпознији извор средњег века, који би могао имати везе са грбом Србије.




На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #8 послато: Децембар 15, 2017, 02:12:13 поподне »
Пре неку годину објављена је у једном магазину ова слика, али је приписана краљу Твртку, а заправо је реч о деспоту Стефану Лазаревићу.



Не сећам се тачно, али мислим да је то била реконструкција познате фреске из Манастира Манасије, са деспотовим ктиторским портретом.



У сваком случају, класичан пример црвене деспотске коласте аздије са двоглавим орловима, с тим да је и деспотова одежда такође у таквој симболици.



симо

  • Гост
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #9 послато: Децембар 15, 2017, 02:33:26 поподне »
У сваком случају, класичан пример црвене деспотске коласте аздије са двоглавим орловима, с тим да је и деспотова одежда такође у таквој симболици.

У најновијој сезони Викинга емитованој прије неки дан, приказали су долазак Викинга на Сицилију. Занимало ме како ће визуелно приказати византијску Сицилију, па између осталог и одјећу Византинаца. Веома су ријетке представе византијског свијета на филму или телевизији. Највише што смо могли да стекнемо неку представу је преко фресака.

Просудите из овог кратког инсерта да ли представа византијске средине из серије одговара вашој представи. Морам признати да нисам имао до краја формирану представу о византијском амбијенту, тако да је тешко одговорити на питање шта сам очекивао. Чини ми се да је на овом снимку мало пренаглашен исламски утицај, који је у том периоду додуше био евидентан на самој Сицилији.

Одјећа Еуфемијева из инсерта, подсјећа ме на ову деспота Стефана. Архитектура цркве у позадини такође ми је уклопљива. Ипак, неки исламски утицај провејава.

<a href="https://www.youtube.com/v/r8_IR87ceso" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">https://www.youtube.com/v/r8_IR87ceso</a>

Византинац из сцене је овај
https://en.wikipedia.org/wiki/Euphemius_(Sicily)

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #10 послато: Децембар 15, 2017, 03:13:08 поподне »
И мени је ова одећа ближа неком знатно доцнијем периоду, додуше, гледано на саму Византију.

Ево како су изгледале типичне одежде у Византији од 800-1000. године.



Такође и овде.



Ово на филму више подсећа на тамо 14. век.



Ван мреже Дробњак

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1208
  • I1 P109
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #11 послато: Децембар 15, 2017, 03:36:20 поподне »
Серију пратим од самог почетка али искрено, историчност им није јача страна. Што се фабуле тиче, то је јасно после две епизоде а и сам Рагнар је полумитска личност тако да нисам ни очекивао неку историјску тачност. Што се визуелног дела тиче то су тек промашили али схватио сам то као бајку, тако да опраштам. Нпр. представили су Сицилију као неку афричку пустару. А Јорк су у задњих пар епизода представили као град из развијеног средњег века. Али добро, као што рекох, све је то бајка.
Искушење баца људе с трона,
роба диже изнад фараона.

симо

  • Гост
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #12 послато: Децембар 15, 2017, 03:55:22 поподне »
Серију пратим од самог почетка али искрено, историчност им није јача страна. Што се фабуле тиче, то је јасно после две епизоде а и сам Рагнар је полумитска личност тако да нисам ни очекивао неку историјску тачност. Што се визуелног дела тиче то су тек промашили али схватио сам то као бајку, тако да опраштам. Нпр. представили су Сицилију као неку афричку пустару. А Јорк су у задњих пар епизода представили као град из развијеног средњег века. Али добро, као што рекох, све је то бајка.

Вјероватно си у праву, у сваком случају, с обзиром да се серија приказује у оквиру History Chanella постојала је тенденција да се представи као више исторична од осталих. Лично волим да је погледам, чак иако неке представе нису сасвим тачне, интересантне су ми перцепције самих аутора о појединим историјским амбијентима.

У сезони 6 најављују снимање доласка Варјага у Русију. Неки од руских глумаца ће се придружити екипи.
« Последња измена: Децембар 15, 2017, 03:58:36 поподне симо »

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #13 послато: Март 09, 2021, 09:16:54 поподне »
Zdravo svima.
Ono sto me vec neko vreme zanima je vreme, okolnosti i znacenje upotrebe belog dvoglavog orla u srednjevekovnoj Srbiji. Mislim da bi najbolje bilo da pocnemo sa fotografijama. To su uglavnom primeri sa fresaka

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #14 послато: Март 09, 2021, 09:19:03 поподне »

Simeon Sinisa Nemanjic Visoki Decani 1335-1350

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #15 послато: Март 09, 2021, 09:31:36 поподне »




Despot Jovan Oliver i supruga mu crkva Sv. Sofije Ohrid sredina 14.veka
Prema opisima koje sam mogao da nadjem za ovu fresku orlovi su zlatni, ali meni deluju kao beli.
Bilo bi dobro da neko postavi bolju sliku

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #16 послато: Март 09, 2021, 09:34:30 поподне »


Despot Konstantin Jevandjelje cara Jovana Aleksandra 1356. god

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #17 послато: Март 09, 2021, 09:36:40 поподне »


Ovaj detalj ne znam odakle je, ako ko zna neka kaze

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #18 послато: Март 09, 2021, 09:40:52 поподне »


Ostoja Rajakovic Bogorodica Perivlepta Ohrid 1370te

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #19 послато: Март 09, 2021, 09:42:25 поподне »


Markov manastir oko 1380

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #20 послато: Март 09, 2021, 09:44:03 поподне »



freske iz Veluca

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #21 послато: Март 09, 2021, 09:46:55 поподне »


 Knez Lazar, Ravanica

Inace nekada se mislilo da su orlovi na njegovoj odezdi zlatni, ali se posle radova na fresci utvrdilo da su beli

Ван мреже Vasiljević

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 79
Одг: Коласте аздије и симболи у њима
« Одговор #22 послато: Март 09, 2021, 09:52:48 поподне »
Jos bih zamolio forumase za sliku ktitorske freske kesara Grgura iz Bogorodice Zaumske u Ohridu. Nikako nisam uspeo da je nadjem a mislim da bi bilo zanimljivo da se vidi