Опет да поменем пример Сомбора где се десио управо супротан процес. Пре двадесетак година у Сомбору је била дебата да ли треба:
1. задржати тада актуелни амблем из доба СФРЈ
2. вратити стари Аустро-Угарски грб из 18. века када је Сомбор откупио звање слободног краљевског града
3. направити нови грб у стилу српске хералдике
Изабрана је варијанта под редним бројем два. Од деведесетих година прошлог века, Сомбор је поново званично почео користити свој стари грб из времена Аустро-Угарске. Становници су били за ту варијанту (а ваља напоменути да су Срби већина у овом граду - 67%, па су могли изабрати варијанту три да су хтели).
Месну хераллдику никад не треба посматрати из угла националних симбола. Чак је пожељније да градска и општинска хералдика истиче особености дотичног краја. Историјска је чињеница да је Војводина некад била део Аустро-Угарске. Данас више није. Али се везе са прошлошћу не смеју на силу мењати и занемаривати. Нема потреба за тим. Нема 'леба од рушења мостова без обзира на појединачна национална осећања.
Тако је.
Само, треба рећи и да је комунистички грб сомбора био овај исти, само с петокраком. Али, опет понављам, није било печата. Печат и грб су све различите ствари. Сличне су, али не и исте.
Наравно, не могу ја да одређујем Сомборцима какав грб хоће. Али:
Да је рецимо, у паралелном универзуму, Трећи Рајх владао Сомбором од 1941. до 2212. године, било би уреду да 2300. године свастика буде на грбу Сомбора? Лако се овде неке ствари заборављају, а криви су сами Сомборци, Ваљевци, Нишлије...
Друго су симболи мржње и национални симболи. Већ сам спомињао хрватске грбове који бесмислено обилују шаховницама.
Зашто би се мењали симболи који описују особености града, природу, градску тврђаву, итд? Али, као што рекох, национални симболи и симболи мржње, то свакако треба мењати.
Не, опет погрешно тумачиш моје речи. Рекао сам да су грбови градова уоквирени текстом на латинском у облику печата одличан пример хералдичког стандарда који је био типичан за Аустроугарску. Претходно приказани грб Сомбора је један од њих, а тај исти грб уоквирен текстом на латинском се налази на данашњој застави Сомбора:
https://sr.wikipedia.org/sr-el/Datoteka:Zastava_Sombora.jpg
Ради се о очигледном форсирању стране хералдичке традиције и страног језика. Можда је латински био званични језик у Мађарској, али у Србији није, нити је икада био, те му на симболима наших градова није место. Не ради се ту о мом национализму, већ о твом недостатку свести о позадини овакве појаве.
Разлози које сам навео су у потпуности тачни. Нигде нисам написао да они који подржавају враћање аустроугарских грбова у оригиналу морају бити или аутономаши или снобови, већ сам само споменуо те две категорије као најтипичније. Тако да стварно не знам зашто си се осетио прозваним. Који су твоји мотиви за такав став ме уопште не занима, овде није реч о теби већ о конкретној теми. Међутим, ти си себи дао за право да ми се бахато и са висине обраћаш иако немаш никакве аргументе.
Опет браниш куле, реку и голуба што већ постаје комично јер сам јасно рекао да оригиналне мотиве треба задржати, али да треба да буду приказани у складу са српским хералдичким стандардима. Одговараш ми на нешто што уопште нисам рекао и то по други пут иако сам већ појаснио на шта сам мислио. Пробај мало да се скоцентришеш пре него што нешто напишеш.
Тако је, не смета ми мали грб Руме (односно штит) јер не представља Аустроугарску већ сам град Руму, али ми сметају барокни елементи на оригиналном грбу и текст на латинском јер они представљају Аустроугарску хералдичку традицију исто као што држачи представљају нашу хералдичку традицију. То сам већ образложио, али из неког разлога у потпуности игноришеш аргументе које сам изнео.
Иване, не обраћам ти се бахато и с висине; видиш ваљда и сам да сам стављао смајлије да не помислиш тако нешто. Чак сам ти и рекао да не покушавам да преокренем твоје мишљење. Не знам зашто си тако офанзиван у разговорима. Ствар је у томе да ти и ја не доживљавамо хералдику на исти начин. Ти то доживљаваш као симболе овог или овог, а ја као научну дисциплину у којој постоје одређена правила.
Себе сам споменуо не зато што сам се осетио прозваним, већ да бих ти показао да не постоје само два типа људи које си ти набројао, већ има и оних трећих.
А што се тиче хералдике и тога да је не разумем... Шта да ти кажем; бавим се хералдиком већ десетак-петнаест година, и мислим да понешто знам. Грб је оно унутар печата; тако бар ја мислим. Онај натпис око грба сам каже "ПЕЧАТ КРАЉЕВСКОГ СЛОБОДНОГ ГРАДА СОМБОРА 1479"; дакле, то је печат који на себи носи изузетно значајан датум за Сомбор. Постоје такође и такозвани печатни грбови, али грб је оно унутра. Мора да се прави разлика између тога. Рецимо, ово је грб Сомбора:
Додуше, Амикус се боље разуме у печате од мене; он ће то много боље објаснити. Или рећи да нисам у праву; можда је и то могуће, не тврдим да је све што кажем 100% тачно.
Ја сам само желео да ти укажем на то како се ствари гледају у хералдици.
Грб Руме (онај штит) на себи има латински натпис IN HOC SIGNO EVADET OPPIDUM RUMA (додуше, иницијале). Зато сам питао да ли ти је засметао.