Скорашње поруке

Странице: 1 ... 5 6 7 8 9 [10]
91
Дискусије о хаплогрупама / Одг: I2-Z17855
« Последња порука Христифор послато Мај 16, 2024, 03:12:19 поподне »
Свакако да је Z17855 дошла однекуд у Рашку.  Само је питање у којем таласу словенских сеоба, ја лично сматрам  највећим делом још у првим таласима насељавања  са Доњег Дунава од 6-7 века као ударним валом.   Дочекала је новопридошло племе под именом Срби и стопило се са њим и обликовало српски народ каквог мање-више познајемо.
92
Нове рѣчи родно-осѣтљивога (genderno-senzitiv-нога) йезика: стручњакиња, ауторитеткиња, кривкиња :) . Има их на мрежи.

Велики брой е-новин из Србийе обявише вѣст о избору новога прѣдсѣдника Сѣверне Македонийе назвавши йу "шестом прѣдсѣдницом". Што йе очито лаж, сви прѣ ње од реда бѣху мушкарци, те она може бити само првом, никако шестом прѣдсѣдницом.
До душе, неколике е-новине йу исправно назваше "шестим прѣдсѣдником".
Свакому ко жели заштитити се од gender-овскога смећа, прѣпоручуйем избѣгавати домаћа явна гласила, како писана тако и електронска. Осим провѣрених.


Невски, уобће је суманута ријеч предсједник која је ријеч за ријеч и без смисаоних веза ( конктекста ) исчупана из латинскога и стављена у србски. Praesidere буквално "сједјети пред" и praesidens "сједећи пред ким" је латински војни чин и мисли се на чојека који сједи на трони водећи одређену чету. На нашем језику то је војвода, а ако се узме ван војнога смисла онда само вођа. У нашем духу није рећи "сједјети пред неким" неко "стојати на челу" зато имамо ријеч "начелник". Мој ти човјече, колико је коров продро у наше њиве, а нема ко да плијеви.
93
Историја / Одг: Свакодневни живот у Османском царству
« Последња порука сɣнце послато Мај 16, 2024, 02:57:37 поподне »
Враћам се свакодневници у Османском Царству. Цијећа тога показујем Босански Љетопис од 1682 до 1750 који није сахрањен али чији пријепис је доступан. Преписа га фрањевац Никола Лашванин 1750. починајућ са стране 193. овдје
https://archive.org/details/ljetopis_1750-nikola_lasvanin/page/n95/mode/1up



1690.Bijaše na Bosni Husejin-paša. — I pomori oganj u prolitje ljude gore nego kuga. — Iste godine pade snig i mraz na žita. I bi glad koga nije nitko zapamtio. — I tad se počeše kovati manjgure. I biše šinik pšenice za dvanajest hiljada za manjgure a za bile jaspre po šest hiljada. Pomri mlogi narod od glada. A bižanija bižaše od Save prid vojskom cesarovom. Kud god bi se mako, ležahu mrtvaci: nit se kopahu, nit imadijaše tko. /Ljudi/ jiđahu" resu liskovu s drvja koru, vinovu lozu, pse, mačke. U Sarajevu izidoše dica mater mrtvu; u Banjoj Luci, koga bi obišili, obnoć bi ga gladni ljudi svega izili.  U to vrime paša sicijaše i višaše i uskoke i raju, koga god bi doveli, i te bi ljudi mrtvace sve izili. I davali bismo jist ubogim, ali kako bi se najilo, tako bi i umrlo. Stvar koja se mogaše prvo toga za deset groša prodat, za jedan se prodavaše. Isprodava siromaš kuće, pokuće, zemlje, sudje, haljine... Iada ja uzeh od Sahbazovića i od Mezetovića, Turaka, livadu Drin, što se prvo nije moglo imat ni po jedne jaspre. S tom se livadom i sad, to jest na 1738. godinu od rođenja Isukrstova, a ako Bog da, i odsele služi manastir Duha Svetoga u Fojnici i u njemu fratri sv. Frane. Iste godine na 1. aprila pade po svoj Bosni po planina krvav snig i bijahu crljene kakono da su skerletom pokrivene iznad Fojnice. Tako staše tja do velikoga prolitja. — I ove godine pomori kuga; i govore ljudi da ništo hođaše noseći strile. I to Turci drže da je istina, ali nije drugo nego vrazi napastuju i čine Turci nike čaratarije.


1701. Na 10. marča prvi harači počeše se kupiti u Hercegovini. Iste godine na 10. februara pade oko Mostara mutna kiša s lugom; i posli, na misec dana, mogaše se luga namest po kamenju.


1730. Ozgor rečeni deneral Bonavalle ode u Sarajevo s pašom i tu se poturči — on i njegova dva druga. I njemu dadiše ime Ahmedbeg. Potom toga ode u Carigrad, gdi ga učiniše topčagom. I odvede iz Bosne, upisav, za trista turske momčadi da ih uči zanatu — topovim kako se biju gradovi i kako se isti topovi salivaju. Ali do malo vrimena vratiše se rečeni mladići brez zdravja, goli i brez zanata.


1732 otrova se sva Bosna. Za upisati koliko gdi pomri, hotilo bi se mlogo karte i vrimena. U Fojnici čeljad se utekoše Bogu i svetim njegovim i ne pomr od kuge nego, mala i velika, pedesetero i sedmero krstjanske čeljadi a turske hiljadu i dvisti.


1736. Na 23. svibnja na kvatre po Duhovi, poturči se Antun (Bolo) Lovrić iz Fojnice i Stevo iz Sutinske, u Fojnici. I već ako onako Antikrst usprogoni fratre i krstjane! Tu veće dana ne smide se krstjansko čeljade iz kuće pomolit, zašto s njima idaše veliko mloštvo turskih brezposlenika, s bubnji i sviralam, ne samo po sokaci od varoša nego jošter izpod manastira. I gdi koga sritu od uha krstjanskoga, psuju, pogrđuju, kuće lupaju i govore: , hoćeš se poturčit?"



1738 miseca jula ode Alipaša bosanski i tri arnaut/s/ke paše i Ibrahim-paša Skopljak i Kulenović, s ostalim pašam, alajbezi, zaimi spahije, baše i sejmeni i nefirjan od sve Bosne. I pridoše, kod Novoga učiniv ćupriju, Unu i udriše na banovinu. I jedna četa udari* na palanku, koja se zove Pedalj, gdi iz palanke kauri oboriše žestoki oganj. Gdi izginu mlogo Turaka i Arnauta; i tako ga ne uzeše nego se vratiše pod Zrinj, koji ostaše, i druga turska četa, i zarobiše oko pedesetoro robja. Potom toga paša bosanski sa svom vojskom podside Zrinj al? mu ništa ne more učiniti: bi ga nikoliko dana, pak posla po veliki top u Novi. I bijahu ga povukli, al dojde naredba od paše da ga vrate natrag, zašto mu dojdoše nikakvi glasnici. I vrati se paša sa svom vojskom a Zrinj ostavi. A prvo toga ode velika četa opet pod Pedalj i drugu palanku, koja se zove Lakat.“ I našavši ih prazne, paša biše postavio sejmene da ih paze. A kad se vrati paša, vratiše se i sejmeni, ostavivši obidve palanke. Turci prihodeći pod Novim Unu priko mosta što su učinili, puče most i potonu konja turskih i nikoliko Turaka. A kad pridoše u svoju zemlju, najdoše tri hiljade i šest stotina Tatara što biše došlo paši u pomoć. I ne samo pušća njih nego jošter oko četrest hiljada vojske u Kneževo polje.


Iste god/ine/ na početku miseca svibnja izajde paša /sa/ svojom ordijom iz Travnika u polje, zaštobo mu se ne pristoji stat u kuća u vrime rata. I dovedoše mu Turci svezana Pavla Pileševića iz Kotora, koji se bio upisao iste godine u sejmene, pak pobigo od buljuk-baše, zašto mu je dao malo plaće a manje hrane; i s njim /bijahu/ niki starovirci. I zato ih Turci obmetnuše da su izdajnici i, kako rekoh, dovedoše paši. Koji poče govoriti: ,,Poturčite se, da vam prostim" život!" I Pavlov, drug, hrkać, od prve se riči poturči i zataja Hristusa. A" Pavo reče: , Neću!" Odvedoše ga Turci u sindžir i za tri dni nagovaraše da se poturči. A on, tvrd u viri pravoj, katoličanskoj, ne kti zatajati svoja Isukrsta. Zato zapovidi paša krvoliji da mu odsiče glavu. I odsiče. Do nikoliko dana, idući isti paša na konju na špaš, što Turci reku binjiš, i ugleda Pavlovo tilo bilo kakono snig. Zapovidi i ukopaše ga krstjani; a u ovo vrime ne dadijaše nikoga kopat koga bi posiko od sužanja. A to Pavlu dopusti Isukrst, da ga psi i ptice ne izidu, zašto Boga ne zataja.
94
Дискусије о хаплогрупама / Одг: I2-Z17855
« Последња порука Владимир Бојановић послато Мај 16, 2024, 02:51:00 поподне »
Ima li išta što je karakteristično za Rašku?
Vidim da su svi odnekle došli, prošli, al' znamo li šta je bilo prisutno u Raškoj?
Мислиш ко је био присутан пре досељавања Словена? Па Илири. ;) Шалу на страну, сасвим је нормално да су у Стару Рашку и пре њеног формирања па и касније многе словенске па и несловенске хаплогрупе долазиле, из разних праваца, неке се задржавале, неке пролазиле.
95
Историја / Одг: Свакодневни живот у Османском царству
« Последња порука сɣнце послато Мај 16, 2024, 02:23:17 поподне »
Srpski indentitet je morao biti prisutan u Bosni barem prilikom vladavine prvih srpskih dinastija tim prostorima.
Vlastela je sigirno imala svest o tome, ako ništa drugo makar kroz upravnu vlast.


Ја сам се јасно оградио рекавши "макар од времена Бана Кулина". Што се тиче ранијега времена ко може казати и доказати? Пишу љетописи, да су у римској Далмацији прво били једни Словијени, а цијело стољеће потом дошли Хрвати и Срби. За хрватско и србско име зна се по југу а граница им Цетина, но што је с Босном и чак Поморављем не могу казати данас. Једино се могу ослањати на оно што указује језик. У 6. вијеку још су сви они говорили једним језиком - прасловијенским, а он се је разједначио касније. Заједничке језичке одлике указивачи су њеких племенских окупина и заједничкога држања. Најраније разједначење представљају различити одрази споја тј и дј, који се у западних областијех развија у ч, ј, а у источних у ћ, ђ.  Гдје кажу госпоја, меја, меју нами ти ће прије бит Хрвати, а гдје кажу госпођа, међа, међу нами ти ће прије бит Срби. А гдје кажу госпожда, межда, между нами ти ваља да припадају окупини племена бугарскога царства.



96
Дискусије о хаплогрупама / Одг: I2-Z17855
« Последња порука barbarylion послато Мај 16, 2024, 12:41:06 поподне »
Источнније од Старе  Рашке. Тек касније су неке гране мигрирале у Рашку (неке и на просторе данашње Албаније) а неке тј. већина њих никада.

Ima li išta što je karakteristično za Rašku?
Vidim da su svi odnekle došli, prošli, al' znamo li šta je bilo prisutno u Raškoj?
97
Историја / Одг: Свакодневни живот у Османском царству
« Последња порука barbarylion послато Мај 16, 2024, 12:36:59 поподне »

Драга срдца вам показујем облик и звучање народне ријечи онијех времена; увиђате, да је како данас, тако и ономадне свако крајиште имало своје крајишне одлике. Имамо потврде, да се кирилично писмо назива србским ( писана србки ), а за сам назив језика понајвеће потврда има, да га учени људи називаху словинским, а нема узрока зашто га житељ не би звао именом свога крајишта, тако да су могли симултано супостојати именовања и словински и хрватски и босански и србски и хумски и зетски и буњевачки и шокачки и како год у зависности од кријепости везива заједнице или у зависности од позадине; можда би један те исти говорник ако се налази на многонародном сајму казао да ( у односу на њемце, мађаре, грке и италијане) говори словински, али када је на њеком унутарњем сајму рекао би да говори босански ( у односу на говоре Примораца, Косовљана или Вардараца итд.).
Разумијем природу и побуђења твојих исказа узимајући у обзир која учења и које склоности су обликовали садашњост твоје средине, али оломци биваљштине далекијех вјекова пређе турске владавине не показују да је слика самодоживљаја овијех крајева била проста макар што се тиче свега простора од Уне до Дрине и од Саве до Мора. Најзападнији краји - јасно хрватство, најисточнији јасно србство, а међ њими што?

Много је стећака и много повеља с крајева старе Босне и нијесу обилни помени ни србкога ни хрватсткога имена макар од дана Кулина; Ако хоћеш све то одгонетнути мораш се мало поиграти тетриса: У 16. в. имаш Бошњане чији се потомци данас зову Хрвати, а пређе Турака млатили Хрватске области Ливна и Лике како су могли и стизали; имаш Србе родом из источне Херцеговине и Рашке, доцније имаш Потуре који се данас зову Бошњани а чине смијес и Бошњана и Срба који су примили турску вјеру. Када су из цркве босанске прелазили у католичанство које су називали вјером латинском, прозвали су их латинима, а потом у 19. и 20. вијеку уљудно Хрватима;  а Потури одкако су се сви они који су "турске вјере" у 19. в. слили се у Босни данас се диче именом Бошњак. Ако се враћамо пређе Турака будући да су Бошњани заизели дио Хрвата има онијех који су поријеклом били Хрвати, постали Бошњани, па Латини па сада ето опет Хрвати, али има их и који нијесу имали такав пут него су прво били Срби, па преко Бошњана католика постали Хрвати. Имаш данашњих Бошњака који су прво били Бошњани, па постали Потури па ето опет су Бошњаци, али има и оних који су били Срби, па постали Потури, па преко тога су данас Бошњаци. А није вазда ни свак знао је ли Хрват, је ли Бошњанин, је ли Србин или што год друго, него просто људина живио са својом задругом и уредно плаћао данак како која власт завлада, а када га питају ко си, а он ти рече син Драгоје, унук Радоте, праунук Десоја, а даље не знам. Отидимо неколика стољећа даље и увуцимо у сву ту игру и Влахе и Сасе и Угре и Грке и Арбанасе па ће ти тек бити тетрис. Шаренило је шаренило и зашто покушавати сузити га и упростити?! Сваки род, сваки град, свако село има своју судбу, притчу и своју збиљу!


Srpski indentitet je morao biti prisutan u Bosni barem prilikom vladavine prvih srpskih dinastija tim prostorima.
Vlastela je sigirno imala svest o tome, ako ništa drugo makar kroz upravnu vlast.
98
Дискусије о хаплогрупама / Одг: I2-Z17855
« Последња порука Милош послато Мај 16, 2024, 12:28:24 поподне »
Јел му се најстарији предак баш звао Вук или Ука (албанска верзија имена Вук)?

Спомиње се Лек Вука (Lekë Vukës), као родоначелник... Дакле баш Вук.
99
Дискусије о хаплогрупама / Одг: I2-Z17855
« Последња порука НиколаВук послато Мај 16, 2024, 12:17:28 поподне »
Исини су пореклом из Истинића по њиховом предању, не из Сељанца како пише Павловић. По њиховом породичном предању у Бољетин се из Истинића доселио Хајдар Дема, у другој половини 18. века. Хајдар је отац Мурсеља, Мурсељ отац Адема, а Адем отац Исе. Од Хајдара пасови иду: Дема-Муја-Ник-Лека-Вук. Отприлике када се узме просечна рачуница од 30 година по генерацији, знајући да је Иса рођен 1864., испада да је Муја прешао на ислам на прелазу из 17. у 18. век. Што одговара историјским дешавањима на том подручју.

Мислим да је био један тестирани Шаља Z18755, баш из Истинића.

Јел му се најстарији предак баш звао Вук или Ука (албанска верзија имена Вук)?
100
Дискусије о хаплогрупама / Одг: I2-Z17855
« Последња порука Милош послато Мај 16, 2024, 11:56:40 пре подне »
Мада сад видим да око Пећи и Дечана има и оригиналних Шаља

Shalë   Pejë   Pejë   Kosovë   R1b-M269>PF7562>PF7563>Y83965
Shalë   Pejë   Pejë   Kosovë   R1b-M269>PF7562>PF7563>Y83965
Shalë   Deçan   Gjakovë   Kosovë   R1b-M269>PF7562>PF7563>Y83965

Исини су пореклом из Истинића по њиховом предању, не из Сељанца како пише Павловић. По њиховом породичном предању у Бољетин се из Истинића доселио Хајдар Дема, у другој половини 18. века. Хајдар је отац Мурсеља, Мурсељ отац Адема, а Адем отац Исе. Од Хајдара пасови иду: Дема-Муја-Ник-Лека-Вук. Отприлике када се узме просечна рачуница од 30 година по генерацији, знајући да је Иса рођен 1864., испада да је Муја прешао на ислам на прелазу из 17. у 18. век. Што одговара историјским дешавањима на том подручју.

Мислим да је био један тестирани Шаља Z18755, баш из Истинића.
Странице: 1 ... 5 6 7 8 9 [10]