Скорашње поруке

Странице: 1 ... 5 6 7 8 9 [10]
91
Херцеговачки родови / Одг: Никшићи I2-PH908>FT14506>Y179535>Y52621>FT190799
« Последња порука M_Glavonjic послато Април 21, 2024, 05:42:04 поподне »
Поштовани,

У претходним објавама на порталу изложили смо хипотезу о страдању породице Млађена Срезојевића, која је дефинисана као један од три велика догађаја, која су се секвенцијално десила у периоду од 1657 до 1660. године.

НАСТАВАК ИСТРАЖИВАЊА О СРЕЗОЈЕВИЋИМА

Пре читања текста који смо припремили сугеришемо да се подсетите, шта смо раније писали на тему Срезојевића, јер нови текст чини целину са претходно објављеним текстовима.

Референца на претходно објављени текст:
https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=736.msg196380#msg196380

Захваљујући Предрагу Т. Шћепановићу дошли смо до нових података и вредних сведочења о догађајима, коју сам кроз успостављену хипотезу реконструисао, а који су ни мање ни више него српска народна поезија.

Анализама народних песама се нисам дуго бавио, али нисам заборавио постулате које су ми давно усађени. Поред теме песме је изузетно битан и мотив због којег је песма написана, као и историјски контекст у који је песма смештена. Истраживање историјског контекста је важно, јер не само што он дефинише период када су се догађаји опевани песмом десили, већ и околности повезане са временом и местом које су утицале на стварање песме.

Морам да похвалим сарадњу са Владом Бојановићем, који је веома вредан и посвећен истраживач. Дефинитивно се не бих оволико ангажовао, да није било њега. Велику енергију има и подстиче нас остале истраживаче, да трагамо даље за новим подацима, успостављамо хипотезе и процењујемо колика је вероватноћа сваке од њих. Анализе које излажемо, смо дуго разрађивали, да би дошли до јасне форме која је спремна за објаву на форуму.   

Песме које ћу анализирати се директно односе на предање о сукобу Васојевића и Срезојевића у периоду о коме је писано у претходном посту објављеном у фебруару.

Догађаји у Ровцима опевани су у 2 народне песме, „Васојева Стана“ и „Освета Станоја Николића“,  записане у књизи „Епске народне пјесме из Васојевића“ писца Драгољуба Шћекића, као и у песми „Шта освета чини“ записана у трећој књизи Српских народних пјесама од Вука Стефановића Караџића. Прве две песме не могу се наћи на Internet-у, а трећа је доступна и можете је прочитати на следећем линку:

https://sr.wikisource.org/wiki/%D0%A8%D1%82%D0%B0_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0_%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8

Мотив ове три песме је освета, кроз причу о њеној неопходности и неизбежности, која се реализује кроз зачарани круг насиља, који доводи до трагедија и смрти. Песме носе, за оно време, „дубоке моралне поуке“ о важности да се крвна освета спроведе, не само због правичности, јер се пала крв не прашта, већ и због части и поноса.

Историјски контекст се према хипотези коју сам изложио односи на догађаје, сукоб на Штавњу између Срезојевића и Васојевића и догађај који следи, злочин и освета Васојевића над Срезојевићима у цркви у Међуријечју.

Песме су писане од стране Васојевића и у њима је изнета њихова страна приче. У песмама се описује догађај који је разлог за њихову освету. Осуђују се Турци и Срезојевићи, величају њихови јунаци и оправдава освета над Војводом Иванишем Срезојевићем и његовом породицом. Права је срећа, да су из овог периода остали писани трагови, јер у недостатку других писаних извора, свака сведочења су злата вредна, без обзира што је у питању једна страна сагледавања трагичних догађаја.

Песме су до детаља описале предања Васојевића, али су очигледно прилагођене њиховим интересима и тадашњем наративу повезивања свега што је лоше са Турцима. То није страно ни за предања осталих племена, па ни за предање Главоњића о беби Млађену Срезојевићу пронађеној на стратишту, чију су породицу наводно побили Турци (реконструкцијом догађаја дошли смо до тога да Турци немају везе са тим злочином). Наравно, Турци нису били благонаклони према нашем народу и многе су злочине починили, али су били „јако погодни“ и да се прогласе кривцима и за догађаје са којима нису имали везе нити су у њима учествовали. Наратив је био такав у то време, да повезивање „лоших српских момака“ са Турцима у народу се још више појачавају њихове лоше особине. Тиме се безусловно оправдавају сви мотиви због којих долази до освете, па тако и у песмама Васојевића, у којима није само учињен злочин због кога се Васојевићи свете, већ је злочин подстакнут од стране Турака, што је још горе.

Оно што је зачуђујуће, јесте да се у свим овим песмама нигде не спомиње злочин на Кумовском гробљу (Предраг Т. Шћепановић нас је кориговао и нагласио да се место зове Кумовско гробље, а не Кумовско поље) у коме је страдало дванаесторо деце Васојевића. А овај догађај је по Ровачком предању, уз страдање људи у цркви у Међуријечју, био најтрагичнији догађај током тог периода. То је уосталом,  био и главни разлог протеривања дела Срезојевића из Роваца, па се поставља питање, зашто је тај трагичан догађај изостављен у песмама? Истина се вероватно налази негде између ова два предања, Ровачког и предања Васојевића.
92
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Небојша послато Април 21, 2024, 05:27:29 поподне »
Милошевић, Ђурђевдан, Умац/Цетиње, R1b-L21>Z2183 (L1066)
Владић, Никољдан, Бузета/Глина, R1b-L51>U152>L2
Барић, католик   Дубровник, R1b-L51>U152>Z193>Y323092>PF4363
Обрадовић, Ђурђиц, Балуга Љубићска/Чачак, R1b-Z2103>PH970 (Y10789)

- Милошевићева хаплогрупа доста нетипична за ове крајеве (карактеристична за запад Европе).
- Владићева R1b-L2 такође не тако честа код Срба, па ни у Крајини. Поседују је још Плавшићи (Ђурђевдан) из Голубића код Книна (23andMe).


Зубовић, Јовањдан, Штикада/Грачац, J2b-M205
Зубовић, Јовањдан, Панчево, J2b-M205
Зубовић, католик, Зубовићи/Новаља/Паг, J2b-M205

- Зубовић из Панчева тврди да су њихови преци преко 200 година у Банату. Судећи по резултату и слави, вероватно да постоји веза са Зубовићима из околине Грачаца.
93
Брдски родови / Одг: Братоножићи Q2-L245>Y2998>Y2209>BZ3000>FT42424>Y172657
« Последња порука Ивица Јовановић послато Април 21, 2024, 05:26:17 поподне »
Kod Čerkeza nije pronađena Q, ali je ima 5% kod Karačajevca u planinama tamo.
94
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Небојша послато Април 21, 2024, 05:01:47 поподне »
Париповић, муслиман, Беране, I1-L22>P109>S14887
Фргања, Ђурђевдан, Соколац, I1-L22>P109>S14887
Ђурђевић, Ђурђевдан, Вранић/Барајево, I1-L22>P109>S14887
Душанић, Ђурђевдан, Прибинић/Теслић, I1-L22>P109>S14887

- Париповићи, из Никшића (око 1795. год.) одселили се у Беране, други уПодгору и Звјезд (Пљевља)
- Ђурђевићи (Вранић) други су из околине Новог Пазара, Ђурђевдан
https://www.poreklo.rs/2013/10/18/poreklo-prezimena-selo-vranic-barajevo/
95
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Небојша послато Април 21, 2024, 04:50:22 поподне »
Шутић, Петковдан, Меча/Берковићи, E-V13>Z5017>CTS5856 (CTS1273)
Свилар, Никољдан, Лика, E-V13>Z5017>CTS5856 (CTS1273)
Свилар, Никољдан, Лика, E-V13>Z5017>CTS5856 (CTS1273)

двојица тестираних Свилара из Лике нису ближе (уопште) повезани међусобно аутосомално, па их објављеујем обојицу

Рапаић, Јовањдан, Лика, E-V13>Z5018>L241 (Z21362)
Маринковић, Ђурђевдан, Лика, E-V13>Z5018>L241 (Z21362)
Рељин, Игњатијевдан, Кикинда, E-V13>Z5018>FGC11450>CTS11286 (Y160784)
96
Брдски родови / Одг: Братоножићи Q2-L245>Y2998>Y2209>BZ3000>FT42424>Y172657
« Последња порука Алекса Матић SRB послато Април 21, 2024, 04:44:27 поподне »
Поштовање, пре 2 године када укуцао своје маркере на невген предвиђач излазило ми да сам Л 245 2209, сада пише да сам Q L275>> L245> BZ3896.
Хтео би да такође да наведем да сам наишао на нови податак, у селу Домишевина одакле су моји Матићи, су нас звали Черкезима и то је до дан данас тако тамо.
Је ли онда спадам у род Братоножића или имам само сличности са њима нпр ?
97
Српски ДНК пројекат / Одг: Family Finder SNP резултати
« Последња порука Небојша послато Април 21, 2024, 04:40:55 поподне »
Дабић, Јовањдан, Тројеглава/Дежановац, I2-Y3548
Зупковић, католик, Поток/Берек, I2-Y3548
Чучуловић, Петковдан, Душановац/Неготин, I2-Y3548

Чучуловићи су, као и већина других слављеника Св. Петке у селу, влашког порекла. Могуће род Чучуљешти.
https://www.poreklo.rs/2015/09/15/poreklo-prezimena-selo-dusanovac-negotin/


Танасијевић, Никољдан, Крагујевац/Шумадија, R1a-Z93>F1417 (BY32037)
Маџарац, Никољдан, Пониквари/Вргинмост, R1a-Z280>Y35>Y2613>Y2609>BY68536
Жакула, Петровдан, Јасиковац/Плитвичка Језера, R1a-M458>L1029>YP417
Алерић, католик, Пољица Козичка/Вргорац, R1a-M458>L260

98
Дискусије о хаплогрупама / Одг: J2a-Z6055>Y14439 међу Србима
« Последња порука Небојша послато Април 21, 2024, 04:24:03 поподне »
Нови припадник овог рода на Банији:

Јока, Митровдан, Двор

Крсна слава непостојећа за сада код припадника J-Y14439. Било је недалеко од Двора родова других крсних слава, која носе ову хаплогрупу. Вероватно ту лежи објашњење.
99
Историја и генетика / Одг: Илири
« Последња порука Кековац послато Април 21, 2024, 03:51:51 поподне »
Кавказ је мјесто настанка већине грана хаплогрупе Ј2 и није ништа необично да се и J2b-L283 нађе на Кавказу, као полазној тачки за сву Ј2. И као и све остале гране хаплогрупе Ј2, и ова грана се по Европи са Кавказа ширила преко Леванта и Медитерана. У том кретању, на Балкан је очигледно доспјела веома рано, још током енеолита, јер је нађена у културама које су по настанку везане за енеолитски балканско-дунавски комплекс култура (Мориш). Отуд и њене прве везе са Индоевропљанима на истоку. Довољно је погледати и древну и савремену разноврсност J2b-L283 на Балкану, Сардинији и уопште на Медитерану па веома брзо закључити да то нема никакве везе са ширењем степских популација.

Можеш ли објаснити како сардинијски узорци древне днк из бронзаног доба који носе хаплогрупу J2b-L283 (неколико њих) немају уопште Јамна компоненте, ако је Јамна популација носила J2b-L283? Подсјећам да се ради о  сардинијским узорцима који припадају различитим гранама хаплогрупе J2b-L283 раздвојеним прије 5500 година.

Нурагијски узорци су много млађи. Од узорка из Молдавије су млађи око миленијум и по. Објашњење би било да су се носиоци Јамне културе у јужној и југоисточној Европи постепено стопили са већинским староседеоцима па су тако носиоци степских хаплогрупа изгубили аутозомални профил својих директних мушких предака. Ово је већ виђен сценарио широм јужне Европе и у случају других степских хаплогрупа.
100
Историја и генетика / Одг: Илири
« Последња порука drajver послато Април 21, 2024, 03:30:20 поподне »
KDC001 је пронађен у оквиру ареала који је изнедрио Индо-Анадолски језик, а то је потез од доње Волге на северу до Кавказа на југу. Аутозомално се уклапа у кавкаски профил, као и кавкаски узорци из овог ареала. Мешањем популација из ове широке зоне настају Индо-Анадолци. То се наравно десило много раније, између 4400. и 4000. године пре нове ере, али присуство ове ретке хаплогрупе на северу Кавказа пре скоро 4000 година, уз рано присуство у Јамној култури из Молдавије, указује снажно на то да су носиоци ове хаплогрупе добри кандидати за истина ретку, али присутну хаплогрупу у Индо-Анадолској и касније Индоевропској популацији. Иначе ови молдавски узорци су категорисаних као Core Yamnaya у раду. Види се на PCA да се драстично разликују од узорака Усатово културе која већ има доста примеса енеолитског Балкана. Наравно, није немогуће да молдавски узорци имају ову примесу, али присуство хаплогрупе J2b-L283 на Кавказу говори у прилог томе да је одатле ушла у степски популацију, а онда се ширила на Балкан, а не обрнуто.

Кавказ је мјесто настанка већине грана хаплогрупе Ј2 и није ништа необично да се и J2b-L283 нађе на Кавказу, као полазној тачки за сву Ј2. И као и све остале гране хаплогрупе Ј2, и ова грана се по Европи са Кавказа ширила преко Леванта и Медитерана. У том кретању, на Балкан је очигледно доспјела веома рано, још током енеолита, јер је нађена у културама које су по настанку везане за енеолитски балканско-дунавски комплекс култура (Мориш). Отуд и њене прве везе са Индоевропљанима на истоку. Довољно је погледати и древну и савремену разноврсност J2b-L283 на Балкану, Сардинији и уопште на Медитерану па веома брзо закључити да то нема никакве везе са ширењем степских популација.

Можеш ли објаснити како сардинијски узорци древне днк из бронзаног доба који носе хаплогрупу J2b-L283 (неколико њих) немају уопште Јамна компоненте, ако је Јамна популација носила J2b-L283? Подсјећам да се ради о  сардинијским узорцима који припадају различитим гранама хаплогрупе J2b-L283 раздвојеним прије 5500 година.
Странице: 1 ... 5 6 7 8 9 [10]