Бјелић, Ђурђевдан, Рутоши, Нова Варош
Припада хаплогрупи I2-PH908. Осим вредности 14 на 439, нема неких вредности које претерано одударају од модала, али нема ни неких блиских поклапања на пројекту. Такође, Рутоши изгледа нису обрађивани у литератури, па ако неко зна нешто о даљем пореклу ове породице нека напише.
Белић, Ђурђевдан, Боговађа, Лајковац
Припада хаплогрупи I2-PH908. Несумњиво је повезан са Бјелићем из места Рутоши код Нове Вароши, један маркер разлике на 23 упоредива маркера. Деле исту крсну славу, а и презиме је практично исто, само што је једна верзија ијекваска, друга екавска.
Бјелић, Ђурђиц, Црквени Тоци, Пријепоље
Припада хаплогрупи I2-PH908. Има потпуно поклапање са Бјелићем из Рутоши на Златару код Нове Вароши, као и једну разлику на упоредивих 23 маркера са Белићем из Боговађе код Лајковца. И једни и други славе Св. Ђорђа. Нема сумње да се ради о истом роду.
Нашао сам једино предање које је навео Бјелић из Рутоши, да су старином из Мораче, из Драговића поља. Бјелића има у Морачи, а ту су дошли из Братоножића. За сада генетске потврде за овакво предање немамо, мада је хаплотип, мање-више модалан.
С обзиром на ова три резултата, најлепше бих замолио некога вољног да изанализира маркере и да препоручи неко даље тестирање у некој од лабораторија.
Шта каже предање укратко:
Бјелићи по ''Родослову фамилије Бјелић'' Милана Бјелића из Рутоша потичу од Ивана Марковића који око 1770 године долази од манастира Морача у Рутоше, са невестом, а у збегу од убиства неког аге, којег је Иван убио маскиравши се у невесту, сачекавши га у соби, прве брачне ноћи. Ово све казује предање које имају Рутошани. Са њим у збег кренуше још два брата, Марко и Василије. Турци их прозваше Карамарковићи а народ Бјели, па одатле презиме Бјелић. Марко је отишао према Бенковцу, села Козловац, Острава, Ђевреске, Жажвић... а Василије преко Плужина у Херцеговину и даљих података о Василију нема. Стара слава по предању је Никољдан, који су два брата наставила да славе, а Ђурђевдан је узет као слава кад је Иван дошао на имање неког самца, у Рутоше, који га прими и пренесе му и имање и славу.
Колико сам успео да истражим генетске потврде, за сада , за ове тврдње нема. Бијелићи од Далмације славе Никољдан , али су Дин.север, а Бјелић са Никољданом Љута Колашин је Дин. југ , али 9/23 маркера чине превелику разлику.
Тренутно једини тестирани Марковићи са Никољданом такође нису ближе повезани са нама.
Моје предање у Боговађи је било троструко, једно много чврсто и постојано ''да смо из Херцеговине'' , друго да су била три брата у Херцеговини и да је једном био надимак Бели и одатле Белићи, и треће које се провлачило ретко у причама о Рутошима , али су се Рутоши сматрали само као успутна станица између Херцеговине и Боговађе.
Углавном , У Боговађу Марко Бјелић око 1880 долази у збегу после Бабинске буне са сином Петром.
Перо Пећинар у ''Сеобе кроз ужички округ у 19. веку'' бележи многе Бјелиће из села око Рутоша у збегу од Турака , који су се селили према Шумадији.
Од Ивана Бјелића 1990 је било око 325 породица у Србији са овим презименом , како наводи Милан Бјелић у Родослову. Верујем да је ова бројка већа јер нису све породице обухваћене родословом , што је и разумљиво. Прва моја , која је бројна.
Замолио бих све који нешто знају о Бјелићима да напишу , или знају неке Бјелиће са Ђурђевданом, а да имају неко другачије предање од Рутоша . Значило би доћи и до Бјелића од Мораче па тестирати, или до Марковића ако их тамо има....
Хвала унапред,
Белић Небојша.