Аутор Тема: Кричи J2b-M205>Y22066  (Прочитано 923414 пута)

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1620 послато: Фебруар 06, 2017, 07:45:14 поподне »

....Предање о њиховом пореклу из Комана је у најмању руку сумљиво јер су сви остали становници села по предању потомци два брата који су досељени из Комана и који су том приликом затекли Кричије у селу. Дакле, највероватније су Кричије као малобројни старинци временом смислили причу о пореклу из Комана што је својеврсни вид прибијања уз бројније досељенике. Сличних примера има доста.
С обзиром на то да се у суштини не зна порекло Кричија, као и то да су у Гађима најмање шест векова, на значају добија теорија да су Кричи досељени из околине Скадарског језера. Требало би пронаћи некога из братства Кричија или Радановића из Врањине ко би се тестирао јер би тиме могла да буде разрешена битна дилема.

Да није Кричија од Gricia (Грижа) код Коплика/Враке?

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1621 послато: Фебруар 06, 2017, 08:58:24 поподне »
А затим имамо и град Кричев у Белорусији.

Кричев  881 -летие с крестом и мечом Год основания: 1136 г. День города отмечается 30 сентября.

Источник: http://www.calend.ru/travel/796/
© Calend.ru
Кричев (белор. Крычаў) - белорусский город, центр Кричевского района Могилевской области, стоит на реке Сож в 104 км от Могилева.
Первое письменное упоминание о городе под именем Кречут относится к 1136 году, в Уставной грамоте Смоленского князя Ростислава Мстиславовича.

Имамо и грб града на којем су крст и мач.


Ван мреже П

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 109
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1622 послато: Фебруар 06, 2017, 09:03:57 поподне »
Неозбиљно је повезивати свако име, презиме или топоним који у себи садрже "крич" са Кричима из Потарја и са J2b-M205.

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1623 послато: Фебруар 06, 2017, 09:24:13 поподне »
Зашто толика искључивост? Зар није управо на основу једног презимена изведена каква таква повезаност за Потарјем?

Ван мреже П

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 109
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1624 послато: Фебруар 06, 2017, 09:37:48 поподне »
Зар није управо на основу једног презимена изведена каква таква повезаност за Потарјем?

Повезаност хаплогрупе J2b-M205 sa Потарјем и влашким племеном Крича није изведена само на основу једног презимена.


Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1625 послато: Фебруар 06, 2017, 09:45:16 поподне »
Поменуто брдо Крич на Косову и Метохији се налази на граници Косова и осталог дела Србије. Ту мислим на Топлички округ, који чине општине Прокупље, Блаце, Куршумлија и Житорађа.

У Општини Блаце је село Кашевар из кога су извесни Радисав Кричак и син Адам, подаци 1945.год. (извор:Транскрипт са суђења Кесеровићу у Београду 1945. — Викизворник, слободна библиотека sr.wikisource.org).

Замислих се над том речи Кашевар
Кад оно наиђох на такво презиме у Русији.
http://www.peoples.ru/state/politics/andrey_kashevarov/
Андрей Кашеваров
Andrey Kashevarov

Притоке  реке Лаб су река Батлава (Тамнава има исти завршeтак) и Качандолска река. Ово  б а т  је у основи презимена Бат, Батић, Батут,  Баточанин и итд.

Опет она прича о Каракачанима или Саракачанима.

Стварно јe овај Балкан/Хум чудо...



 

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1626 послато: Фебруар 06, 2017, 09:52:10 поподне »
Повезаност хаплогрупе J2b-M205 sa Потарјем и влашким племеном Крича није изведена само на основу једног презимена.
Тачно је да није. Али у природи је човека да трага за коренима. Мени је корен речи к р и ч  био непознат.
А сада видимо да је тај корен свеприсутан баш у словенским и њима сродним језицима. Мислим да без лингвистке, археологије и историје ни једна од тема на форуму не би могла да опстане. Или би опстала, али са много мање дражи.

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1627 послато: Фебруар 06, 2017, 10:12:35 поподне »
И обрадовах се кад нађох Крич на Косову и Метохији. Да не буде свукуда га има, само га у Србији нема.

Вреди прочитати
http://kpolisa.com/KP2-3/KP2-3-VII-4-Bozanic.pdf

ФИЗИЧКО-ГЕОГРАФСКЕ
КАРАКТЕРИСТИКЕ СВЕТОСТЕФАНСКОГ
ВЛАСТЕЛИНСТВА
Снежана Божанић
Филозофски факултет
Нови Сад
Светостефански поседи налазили су се, како је већ наведено, на ширем подручју српске земље. Географски ова земља припада Ибарско-копаоничком крају, Косову са Дреницом, Метохији, Старовлашкој-Рашкој висији, те нижој, приморској и вишој, планинској Црној Гори и Зети.

У оквиру Орографије светостефанског властелинства као брда и планине из Светостефанске хрисовуље помињу се:
Виситор, у међама Крушева у Плаву Виситор, планина полукружног об-
лика С од Гусиња,
Годиља, у границама села Гусина са
планинама,
Годиља, планински превој висине
1184 m. између Тројана и Вјеторника.

Има сличности са речима Дурмитор, Пирлитор и Годиње.


Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13161
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1628 послато: Фебруар 08, 2017, 10:50:40 поподне »
Текст Ивице Тодоровића (Етнографски институт САНУ)

МИТСКЕ ПРЕДСТАВЕ И ИДЕНТИТЕТ У ГОРЊЕМ ПОЛИМЉУ И ОКОЛНИМ ОБЛАСТИМА

"Стари народи (Кричи, Мацуре, Букумири, Грци, Латини). Током наших истраживања, као што је већ наведено, уочене су и забележене представе о древним народима, међу којима су – узимајући у обзир резултате наших досадашњих истраживања – у севернијим областима (рецимо у Дољем Колашину) посебно познати Кричи, а у јужнијим (почев од Горњег Полимља) Псоглави. Ови називи су најчешће општепознати, али је у савременим околностима често (као у случају Крича) сачуван ипак невелики број представа које се за њих везују. Примера ради, за пргаве и мале људе се у Дољем Колашину (тј. у Вранешкој долини) каже – „кричкави“, по Кричима, „о којима су причали старији људи“, и тиме се казивања о њима завршавају."

Занимљиви су ми ови Псоглави, први пут чујем за те полумитске становнике Полимља? Кога занима проблематика севера Црне Горе, текст може пронаћи и на мрежи. ;)

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1629 послато: Фебруар 08, 2017, 11:21:36 поподне »
Текст Ивице Тодоровића (Етнографски институт САНУ)

МИТСКЕ ПРЕДСТАВЕ И ИДЕНТИТЕТ У ГОРЊЕМ ПОЛИМЉУ И ОКОЛНИМ ОБЛАСТИМА

"Стари народи (Кричи, Мацуре, Букумири, Грци, Латини). Током наших истраживања, као што је већ наведено, уочене су и забележене представе о древним народима, међу којима су – узимајући у обзир резултате наших досадашњих истраживања – у севернијим областима (рецимо у Дољем Колашину) посебно познати Кричи, а у јужнијим (почев од Горњег Полимља) Псоглави. Ови називи су најчешће општепознати, али је у савременим околностима често (као у случају Крича) сачуван ипак невелики број представа које се за њих везују. Примера ради, за пргаве и мале људе се у Дољем Колашину (тј. у Вранешкој долини) каже – „кричкави“, по Кричима, „о којима су причали старији људи“, и тиме се казивања о њима завршавају."

Занимљиви су ми ови Псоглави, први пут чујем за те полумитске становнике Полимља? Кога занима проблематика севера Црне Горе, текст може пронаћи и на мрежи. ;)
Постоје предање о том народу Псоглави и у Морачи. Једна од легенди помиње да је једном приликом Псоглава отела од мајке дете Брауновића, отац се дао у потеру и после неког времена сустигао је и затекао страшан призор како Псоглава кува то дете у казану, док је као у неком обреду и трансу пребацила дојке преко рамена. Отац детета је тада убио.
Постоје још неке приче које помињу овај народ углавном у контексту тога да су били неки потпуно стран народ, врло необичног изгледа и са необичним навикама у којима се између осталог помиње то да су се бавили пљачком, да су били полудивљег изгледа и понашања, и да им канибализам није био стран.

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3424
  • Васојевић
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1630 послато: Фебруар 08, 2017, 11:51:06 поподне »
Постоје предање о том народу Псоглави и у Морачи. Једна од легенди помиње да је једном приликом Псоглава отела од мајке дете Брауновића, отац се дао у потеру и после неког времена сустигао је и затекао страшан призор како Псоглава кува то дете у казану, док је као у неком обреду и трансу пребацила дојке преко рамена. Отац детета је тада убио.
Постоје још неке приче које помињу овај народ углавном у контексту тога да су били неки потпуно стран народ, врло необичног изгледа и са необичним навикама у којима се између осталог помиње то да су се бавили пљачком, да су били полудивљег изгледа и понашања, и да им канибализам није био стран.
Искрено, никада нисам чуо за Псоглаве до сад. На пар места пише да је Псоглав демон из народне митологије:
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%81%D0%BE%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2:
http://www.slovenskamitologija.rs/mitska_bica_psoglav.html
Та прича са Брауновићима ми делује као да је намењена за малу децу. Не треба да се удаљавају од куће да не заврше у казану неког Псоглава...

Ван мреже Дробњак

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1208
  • I1 P109
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1631 послато: Фебруар 09, 2017, 12:02:20 пре подне »
Псоглави се јављају у српској митологији. Пре свега у динарском појасу. Сматрани су за демоне, бића из подземног света. Веровало се да имају тело човека и главу пса, да се хране лешевима и да станују у забитим планинским пределима испод великих стена и у јамама.
Искушење баца људе с трона,
роба диже изнад фараона.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13161
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1632 послато: Фебруар 09, 2017, 07:39:16 пре подне »
Постоје предање о том народу Псоглави и у Морачи. Једна од легенди помиње да је једном приликом Псоглава отела од мајке дете Брауновића, отац се дао у потеру и после неког времена сустигао је и затекао страшан призор како Псоглава кува то дете у казану, док је као у неком обреду и трансу пребацила дојке преко рамена. Отац детета је тада убио.
Постоје још неке приче које помињу овај народ углавном у контексту тога да су били неки потпуно стран народ, врло необичног изгледа и са необичним навикама у којима се између осталог помиње то да су се бавили пљачком, да су били полудивљег изгледа и понашања, и да им канибализам није био стран.

Искрено, никада нисам чуо за Псоглаве до сад. На пар места пише да је Псоглав демон из народне митологије:
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%81%D0%BE%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2:
http://www.slovenskamitologija.rs/mitska_bica_psoglav.html
Та прича са Брауновићима ми делује као да је намењена за малу децу. Не треба да се удаљавају од куће да не заврше у казану неког Псоглава...

Псоглави се јављају у српској митологији. Пре свега у динарском појасу. Сматрани су за демоне, бића из подземног света. Веровало се да имају тело човека и главу пса, да се хране лешевима и да станују у забитим планинским пределима испод великих стена и у јамама.

Хвала, момци! Ипак екипа из Полимља зна најбоље! :)

Јасно је да Псоглави нису некакав народ, попут Матаруга, Шпања, већ су у питању полумитска бића из легенде. Веома занимљиво изгледају, подсећају на она бића из грчке митологије, само што је глава пса (вука?), што је некако логичније за Србе.

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1633 послато: Фебруар 09, 2017, 07:40:42 пре подне »
Псоглави се јављају у српској митологији. Пре свега у динарском појасу. Сматрани су за демоне, бића из подземног света. Веровало се да имају тело човека и главу пса, да се хране лешевима и да станују у забитим планинским пределима испод великих стена и у јамама.
Врло могуће да је у питању само легенда о постојању тог народа, али и легенде се некада прожимају са давнашњим искуствима предака и причама које су се преносиле на поколења и мењале своју форму и облик.

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1634 послато: Фебруар 09, 2017, 07:50:56 пре подне »
http://www.blic.rs/vesti/reportaza/tajne-srpskih-fresaka/09vjd8r

Tajne srpskih fresaka


PIROT - Iako je slikanje Bogorodice s anđeoskim krilima protivno crkvenim kanonima, koji precizno određuju kako se koji svetac slika, jedna takva freska iz 19. veka krasi manastir Sukovo, nedaleko od Pirota.

Sadašnja crkva u Sukovu zidana je na temeljima starijeg hrama, između 1857. i 1859, a oslikana deceniju kasnije, 1869. godine, tako da su obe freske – i Bogorodica sa krilima i Sveti Hristofor sa životinjskom glavom, nastale praktično u isto vreme. Naslikao ih je izvesni Vasil pop Hristov iz Samokova, bugarskog grada koji je tokom turske okupacije bio regionalni centar sa brojnim kujundžijskim i slikarskim radionicama.

Svetac sa psećom glavom

Psoglavi svetitelj Hristofor u crkvi sukovskog manastira
U crkvi sukovskog manastira nalazi se i neobična freska psoglavog svetitelja Hristofora, čiji praznik pravoslavci slave 9. maja, a rimokatolici 25. jula. Za ovog mučenika iz 3. veka naše ere vezane su razne legende, a o njemu je pisao i pokojni patrijarh Pavle. Poreklom iz maloazijske pokrajine Likije, krupnog stasa, Hristofor se pre krštenja zvao Reprev ili Reprobus (suprotnost od latinskog probus – dobar), i navodno je pripadao ljudožderskom plemenu psoglavih ljudi. Prema legendi, u želji da služi najmoćnijeg vladara sveta, prihvatio se dužnosti da na leđima prenosi ljude preko velike reke. Jednom prilikom neko dete ga zamoli da ga prenese na drugu obalu. Ali, dok je Reprobus gazio kroz vodu, dete je sa svakim korakom postajalo sve teže, pa se ovome učinilo da na leđima nosi čitav svet. Tada se u liku deteta razotkri Isus i reče Reprobusu da nije nosio svet, već njegovog tvorca, zbog čega ga je, u znak zahvalnosti, i krstio, nadenuvši mu ime Hristonosac (Hristofor).



Na katoličkom zapadu Sveti Hristofor je upravo predstavljen kao krupan čovek koji na ramenima nosi dete Isusa, dok je prikazivanje ovog svetitelja sa psećim (civilizovani stanovnici grčko-rimskog sveta držali su da većina naroda van granica njihove civilizacije ne govoro, već laje i jede ljudsko meso) ili magarećim (aluzija na magarca koji je uneo Hrista u Jerusalim) likom karakteristično za pravoslavne zemlje, gde je zabeleženo oko pedesetak takvih primera. Na taj način u Svetom Hristoforu je personifikovana vera u čudotvorno spasenje, što je imalo posebnu težinu u doba robovanja pod Turcima.






Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1635 послато: Фебруар 09, 2017, 07:59:25 пре подне »
Врло могуће да је у питању само легенда о постојању тог народа, али и легенде се некада прожимају са давнашњим искуствима предака и причама које су се преносиле на поколења и мењале своју форму и облик.

Доказ за то је управо део цитираног чланка Tajne srpskih fresakahttp://www.blic.rs/vesti/reportaza/tajne-srpskih-fresaka/09vjd8r

" civilizovani stanovnici grčko-rimskog sveta držali su da većina naroda van granica njihove civilizacije ne govoro, već laje i jede ljudsko meso) ili magarećim (aluzija na magarca koji je uneo Hrista u Jerusalim)".

Кад свом народу другe народe прикажeтe тако (узмимо примeр инијанаца у Сeвeрној Амeрици или (Инка, Маја и др. у Јужној Амeрици) онда врло лако можeтe извршити културни и сваки други гeноцид над тим народима и запосeти њихова огњишта и зeмљу. Имамо  у историји пуно примeра.

Ван мреже Предраг56

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 432
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1636 послато: Фебруар 09, 2017, 08:09:15 пре подне »
https://www.google.rs/?gws_rd=cr&ei=OBCcWLOLNKOE6QSfgZ_IDQ

Likija (grč. Λυκία) bila je oblast koja obuhvata savremene provincije Turske Antaliju i Miglu na južnoj obali Turske. Predstavljala je federaciju drevnih gradova a kasnije i provinciju Rimskog carstva. Likijska Liga se često naziva prvom federacijom u istoriji sveta, a njeno ustrojstvo je kasnije uticalo na odredbe američkog Ustava.

Hrišćanska Likija

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1637 послато: Фебруар 09, 2017, 09:24:08 пре подне »
Што се тиче "псоглавости" Светог мученика Христофора, ево једног могућег решења:

"...Постоји још једна, не мање оригинална верзија: варварин је могао да носи кацигу са псећом главом, а самим тим савременици га запамтили са животињским ликом."

http://www.vaseljenska.com/misljenja/kinokefali-ljudi-sa-psecom-glavom-sveti-mucenik-hristifor/

Иначе, у тексту (веома добром) се наводи податак да је Христофор родом био из Северне Африке, те да је заробљен од Римљана и онда постао њихов легионар.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Дробњак

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1208
  • I1 P109
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1638 послато: Фебруар 09, 2017, 10:08:08 пре подне »
Врло могуће да је у питању само легенда о постојању тог народа, али и легенде се некада прожимају са давнашњим искуствима предака и причама које су се преносиле на поколења и мењале своју форму и облик.
Сигурно је легенда. Нас децу је као мале прабаба плашила Псоглавима и причала нам да живе на гробљу и да ноћу вребају. Исто тако нас је плашила Краком који живи у врбацима крај потока и Ћосом који живи у млину. Тако да Псоглави су митска бића, која су у данашњем времену опстала само у причама за децу. Колико се сећам и у галској митологији се јављају бића слична псоглавима. Могуће је да су негде у Полимљу нови становници приписивали атрибуте демона староседеоцима са којима су били у конфликту. Слично нешто видимо када се описују Кричи. За њих се каже да су мали, црномањасти, да причају неким неразумљивим језиком  као да "криче". То све упућује на то да их поистовећују са шумским демонима који су ситни, црни, слични људима и испуштају неартикулисане звуке. Углавном је то све покушај да се унизи супарник тако што му се дају особине хтонских бића.
Искушење баца људе с трона,
роба диже изнад фараона.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8513
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Кричи J2b-M205>Y22066
« Одговор #1639 послато: Фебруар 09, 2017, 03:16:30 поподне »
Врло могуће да је у питању само легенда о постојању тог народа, али и легенде се некада прожимају са давнашњим искуствима предака и причама које су се преносиле на поколења и мењале своју форму и облик.

Могуће је да је то далека реминисценција (културно сећање) на протоиндоевропске ратнике, за које постоје индиције да су на глави имали покривала направљена од вучје главе (тј. то су били млади неожењени ратници, "прогнани" из својих домова зато што су били "вуци", и нису се смели вратити док се не "оките" неким ратним пленом; у протоиндоевропском се наслућује то повезивање младих мушкараца са вуковима, који су се слично тим животињама кретали у "чопорима" и нападали суседе ради пљачке и ратне славе); остатак тог протоиндоевропског обичаја је био присутан код Римљана, наиме за време републиканске армије (пре Маријевих реформи крајем II века п.н.е.) велити су представљали слој војске који је ишао испред осталих, наоружан кратким копљима за бацање, малим штитом и кратким мачем, који су узнемиравали противника и "омекшавали" га пре напада главних снага, а сачињавали су га млади неожењени мушкарци који су на главама носили покривало направљено од вучје главе; такође код Германа су постојали берсеркри, ратници који су упадали у борбени делиријум приликом битке, само што су они били потпуно покривени медвеђим, а не вучјим крзном. Слично "културно сећање" се претпоставља и за кентауре из грчке митологије, за које се претпоставља да представљају реминисценцију на људе на коњима (Протоиндоевропљане), за које су медитерански сталноседеоци, када су их први пут видели, мислили да су једно биће са коњем; слично веровање је забележено код Астека, када су први пут видели шпанске конквистадоре на њима дотад непознатим "зверима", коњима.

20mb image hosting
Чињеницама против самоувереног незнања.